• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

"Regeln" om 2,5 mm2 kabel och 25 meter är ju till för att en jorfelsbrytare garanterat ska lösa ut om det blir något fel. Vill man inte ha det skyddet är det väl fritt fram då...
Måste man ha en lag att skylla på för att skydda sig?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej

Jag skrev lag eller regel, inte bara lag. Du hänvisar till regel. Bra.
Jag vore ytterst tacksam om du kan ta fram regeln. Som jag skrev så kunde inte Elsäkerhetsverket göra det.

Tack på förhand
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Håller med dig fullständigt Åke, nu efter 100 inlägg från experter och amatörer så är det väl dags att någon länkar till lagtext eller "regler" då jag också sökt men inte funnit något.
Det enda jag hittat är på cc, s hemsida och dom är ingen myndighet för mig, var har dom fått sina uppgifter ifrån?
Jag förstår att elsäkerhet är viktigt och då bör det finnas adekvat regelverk att läsa annars blir det en massa tyckande som inte passar ihop med elsäkerhet.
Väntar på svar på Åkes frågor från någon som vet.

Lars
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Så här skrev "Dethleffkvalite" i en ennan tråd (som han hänvisar till i inlägg #16)

"Enligt Elinstallationsreglerna SS436 40 00 Utgåva 2 kan man läsa under 721.55.02.6 (Utgåva 2 måste tillämpas efter den 2010-04-01 då utgåva 1 upphör att gälla)

b) en flexibel kabel eller sladd som
-är 25m lång +/-2m
-är av typen H07RN-F eller liknande
-har en skyddsledarpart märkt med färgkombinationen grönt och gult
-har en ledararea enligt tabell 721A (2,5kvadrat mm vid 16A. Min anm.)

Pratar man med elsäkerhetsverket så är det skrivet så för man vill inte se en användning av 15 meters kabel skarvat med t.ex. 10 meters bit."

/Bertil
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Så här skrev "Dethleffkvalite" i en ennan tråd (som han hänvisar till i inlägg #16)

"Enligt Elinstallationsreglerna SS436 40 00 Utgåva 2 kan man läsa under 721.55.02.6 (Utgåva 2 måste tillämpas efter den 2010-04-01 då utgåva 1 upphör att gälla)


/Bertil

Hej igen!

Detta är bara siffror för mig. Har aldrig hört talas om SS436 40 00 eller 721.55.02.6. Är det meningen att Svenska folket ska känna till detta?? :confused:

Vänligen, ta fram en länk som tydligt visar vad myndigheten säger istället. Något som vi vanliga dödliga kan förstå.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Suck...

Föreskrifterna finns att köpa här:

Elförlaget - Standarder, Handböcker, Böcker samt Trycksaker inom el- och teleområdet

Men jag förutsätter att de är rätt citerade...

Är övertygad om att det finns massor massor med regler och bestämmelser som inte hela svenska folket förväntas känna till, men som man måste ta rätt på i aktuella fall.

Sedan kan jag hålla med dig om att det borde informeras mer allmänt om en så viktig säkerhetsfråga.

/Bertil
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tack Dethleffskvalite för ditt tålamod och spridande av sakkunskap. Jag läser dem med intresse.

Det är just dina och andra sakkunnigas inlägg som enbart borde få plats under ämnesrubriker/kategorier. Många av övriga inlägg passar ofta bättre under rubriken "dåliga historier" eller borde inte ha skrivits alls.

Detta talar för att varje ämneskategori inom sakområden, typ elförsörjning, borde ha en eller flera "ämnessheriffer"/ansvariga med rätt adekvat utbildningsbakgrund. Denne/dessa skulle då kunna ha mandatet att "städa bort" direkt felaktiga inlägg... men det var bara en idé som flög förbi så här i morgonsolen strax norr om Alicante.

Ska vi införa ämnenssheriffer ?
Och att endast medlemmar med rätt adekvat utbildning får göra inlägg på detta forum ?
Det tycker INTE jag.
//Joakim
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det hela går ut på att få en så hög kortslutningsström att säkringen löser ut på delar av en sekund.
Kortslutningsströmen är beroende av den impedans som finns i uttaget plus den som är i kabeln.
Antingen mäter/beräknar man själv eller så går man på ett erfarenhetsvärde som med stor marginal är på den säkra sidan.
Härav kommer de 25 metrarna - allt för brand och personsäkerhet
/Thomas

Helt Rätt.
Har man 4 eller t o m 6 mm² så kan givetvis längden öka.
Att det är minimum 2,5 är att höljet är kraftigare än 1,5 ² =mindre risk för nötning och andra skador. På så vis ökars både brand och personsäkerheten.

Utdrag ur Starkströmsföreskrifterna
708.4 Särskilda krav på anslutningsanordning
Anordningen för anslutning av en husvagn till uppställningsplatsens uttag skall bestå
av följande delar:
708
160
– En stickpropp av utförande för industribruk utförd enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1
1992, måttblad 2-II.
– En anslutningskabel av typ A07BB eller H07RN-F eller likvärdig kabel och av följande
utförande
minimiarea 2,5 mm2
skyddsledare grön/gul
neutralledare ljusblå.
– Ett skarvuttag av utförande för industribruk utfört enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1,
1992, måttblad 2-I.
Råd: Vid behov kan en anordning för övergång mellan industriuttagssystem och system för allmänbruk
användas.
Ett 16 A industriuttag anses tillhöra uttagssystem för allmänbruk.
Beträffande stickpropp och skarvuttag för industribruk se svensk standard.
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Oj, där fick man bakläxa. Min sladd är fastmonterad..:)

/M
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Helt Rätt.
Har man 4 eller t o m 6 mm² så kan givetvis längden öka.
Att det är minimum 2,5 är att höljet är kraftigare än 1,5 ² =mindre risk för nötning och andra skador. På så vis ökars både brand och personsäkerheten.

Utdrag ur Starkströmsföreskrifterna
708.4 Särskilda krav på anslutningsanordning
Anordningen för anslutning av en husvagn till uppställningsplatsens uttag skall bestå
av följande delar:
708
160
– En stickpropp av utförande för industribruk utförd enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1
1992, måttblad 2-II.
– En anslutningskabel av typ A07BB eller H07RN-F eller likvärdig kabel och av följande
utförande
minimiarea 2,5 mm2
skyddsledare grön/gul
neutralledare ljusblå.
– Ett skarvuttag av utförande för industribruk utfört enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1,
1992, måttblad 2-I.
Råd: Vid behov kan en anordning för övergång mellan industriuttagssystem och system för allmänbruk
användas.
Ett 16 A industriuttag anses tillhöra uttagssystem för allmänbruk.
Beträffande stickpropp och skarvuttag för industribruk se svensk standard.

Här var det mycket om det mesta, men inget om längden och det är väl det vi talar om.

Lars
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Suck...

Föreskrifterna finns att köpa här:

Elförlaget - Standarder, Handböcker, Böcker samt Trycksaker inom el- och teleområdet

Men jag förutsätter att de är rätt citerade...

Är övertygad om att det finns massor massor med regler och bestämmelser som inte hela svenska folket förväntas känna till, men som man måste ta rätt på i aktuella fall.

Sedan kan jag hålla med dig om att det borde informeras mer allmänt om en så viktig säkerhetsfråga.

/Bertil

Du förutsätter att de är rätt citerade..

Jag förutsätter att om en firma får sälja anslutningskablar avsedda för husvagn eller husbil, så borde det ligga på dem att kolla så att det är lagligt. Jag kan väl ändå inte förväntas köpa en massa böcker varje gång jag ska ha en förlängnings-sladd eller en lampa??
Väntar också på att någon visar var i lagen 25 meters-gränsen har stöd.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Du förutsätter att de är rätt citerade..

Jag förutsätter att om en firma får sälja anslutningskablar avsedda för husvagn eller husbil, så borde det ligga på dem att kolla så att det är lagligt. Jag kan väl ändå inte förväntas köpa en massa böcker varje gång jag ska ha en förlängnings-sladd eller en lampa??
Väntar också på att någon visar var i lagen 25 meters-gränsen har stöd.

Om du tror att allt som säljs är rätt så är du mycket illa ute.
Hur fort går din bil? Antar över 120kmh;)

Har jobba som elektriker i snart 40 år och har svarat en del i dom här frågorna. Men kommer aldrig mera att göra det bara för att det ger inget. Helt klart är det frågorna som är viktiga inte svaren för en del.

Kan man klicka ogilla:rolleyes:
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag använder max 25 m och struntar i alla påståenden, gissningar mm. Känner mig rätt lugn med det, har inte så stort behov av el heller.
Dessutom är kabeln klädd med ett grått, lite halvblankt material som inte färgar av sig som den svarta kabeln gärna gör.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Rätt Håkan- Samma här 1967> + installatör + elkonsult
Men tydligen skall svaren nagelfaras in i minsta detalj.
Strunt samma. Använd vad ni vill
Telefonsladd 0,2 mm² det fungerar - en stund.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag förstår inte att detta ska vara så infekterat, det är ju nästan värre än gråvatten...

För mej räcker de hänvisningar som getts. Min tolkning, eftersom vi kan använda upp till 16 A säkring så ska vi ha 2,5 kvadrats kabel och max 25 meter. Skulle vi haft längre borde den väl varit ännu grövre... En skarv ok om det är till en adapter för vanlig svensk stickkontakt. Skulle kunna vara ok att gå på klenare kabel om vi vet att vi inte kommer att sätta den i ett uttag med 16 A utan mindre, jobbigt att ha olika kablar för olika säkringar.
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Om du tror att allt som säljs är rätt så är du mycket illa ute.
Hur fort går din bil? Antar över 120kmh;)

Har jobba som elektriker i snart 40 år och har svarat en del i dom här frågorna. Men kommer aldrig mera att göra det bara för att det ger inget. Helt klart är det frågorna som är viktiga inte svaren för en del.

Kan man klicka ogilla:rolleyes:

Du behöver inte bli arg Håkan, det ÄR svar jag vill ha.
Min bil går över 120kmh ja, men det krävs ett körkort för att få framföra den. Den informationen är lätt att hitta.
Du kan väl ändå inte mena att det är helt ok att stora tillbehörskedjor säljer direkt livsfarliga kablar? Finns det verkligen ingen lagreglering på det? Svårt att tro.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

ARG - Jo
Körkort, ja
Eftersom du inte läser inläggen noga så läs in Elbehörigheten också.
Jo, det säljs olagliga produkter, därför skriver Elsäkerhetverket detta till Campingfolket.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Du behöver inte bli arg Håkan, det ÄR svar jag vill ha.
Min bil går över 120kmh ja, men det krävs ett körkort för att få framföra den. Den informationen är lätt att hitta.
Du kan väl ändå inte mena att det är helt ok att stora tillbehörskedjor säljer direkt livsfarliga kablar? Finns det verkligen ingen lagreglering på det? Svårt att tro.

Välkommen till verkligheten
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ok, jag tänker inte diskutera detta ämnet mer.
Det var inte min mening att göra någon upprörd..
Jag vill bara lära mig vad som gäller, vill varken bryta mot någon lag eller elda upp någonting..
 
Toppen