• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Varför krångla med förlängnings sladdar och elverk när det finns solceller.
Sätt upp en solpanel på 300 Watt på taket så är el-problemet i husbilen ett minne blott.
Även i dåligt väder har en 300 Watts solcell en verkningsgrad på 10-20%, räcker för det mesta.

Dock slipper man inte undan förlängnings kablar om man åker söderut.
Men då måste man släppa allt tänkande som heter el-säkerhet, speciellt i södra Frankrike.
På vissa ställplatser lägger man långa sladdar kors och tvärs över grusiga gångar där stora tunga Concorder kör över kablagen, man måste ha ström till sin AC till varje pris.

En märkligt fenomen som man har lärt sig där nere är att en 4 Amp säkring håller till en 1000 Watts AC om förlängnings sladden är bara tillräckligt lång, nu pratat vi inte om 25 meter.

Konstigt nog så tar man seden dit man kommer och gör likadant själv, trots bättre vetande, man måst ju ha kyla.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Känsligt ämne det här tydligen.
Hade det inte varit för att det är en allvarlig säkerhetsfråga, så hade det nästan varit komiskt att läsa hur lätt folk kan bli upprörda..

Sunt förnuft måste väl ändå få råda?!
Om reglerna nu säger max 1st 25 meterskabel utan skarv, så ska man såklart försöka hålla sig till det. Men om det vid något enstaka undantagstillfälle inte skulle räcka, så går det såklart att skarva på tex 1st 10 meterskabel till. Vid det undantagstillfället så får man då bara vara lite extra uppmärksam. Man kanske inte behöver ha en elektrisk grill på 3000W igång hela natten? Regnar det så kanske man bör se till att skarven ligger i en vattentät skyddsbox. Osv..
Med andra ord, använd sunt förnuft! Det brukar man komma ganska långt med :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har googlat vidare.
Det är inte lätt som lekman förstå eller veta vad som är rätt eller fel.
När jag sökte på förlängningskabel och kabeltrumma, då fann jag denna hos Conrad.
Art.nr: 620128 Kabeltrumma 50met.
anslutningseffekt 3200w
anv. utomhus
jordad kontakt och 4 uttag
kabeltyp H05VV-F 3G 1,5mm2

Ytterliggare information: Speciellt för användning i husvagn och båt.

Jag kan förstå att det finns delade åsikter när det inte finns en konsekvent linje av det som säljs.
Krister.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

anv. utomhus
kabeltyp H05VV-F 3G 1,5mm2
Ytterliggare information: Speciellt för användning i husvagn och båt.

Sådan "produktinformation" tyder på antingen nonchalans eller total okunskap om de produkter man säljer!

I bruksanvisningen, som finns att hämta på Conrads hemsida, står det uttryckligen:

Eine Verwendung der Kabeltrommel ist ausschließlich nur in
geschlossenen Räumen, also nicht im Freien erlaubt. Der
Kontakt mit Feuchtigkeit, z.B. im Badezimmer, u. ä. ist unbe-
dingt zu vermeiden.

Får alltså endast användas inomhus, och bör ej utsättas för fukt!

Att skicka 13 A genom en 50 m lång 1,5 mm²-kabel känns dessutom inte helt rätt ...

TILLÄGG:
Har nu tittat på Conrads tyska hemsida, och under "Tekniska data" står det att kabelvindan är avsedd för inomhusbruk (Innenbereich). Vidare står det inte något om "Husvagn och båt" på den tyska hemsidan.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Har bläddrat lite i gamla skrifter, bl.a. "Starkströmsföreskrifterna" och "Starkströmsguiden" från 1994. (På den tiden var det Elsäkerhetsverket som hade det övergripande ansvaret även för installationer i husvagnar och husbilar.)

Beträffande campingplatser, skriver man så här i föreskrifterna (708.3.3.1):

Anslutningsutrustning vid uppställningsplats för husvagn eller tält skall vara placerat nära platsen och därvid inte längre än 20 m från vagnens eller tältets intag.

Någon kommentar till avståndet finns ej i guiden.

Detta tolkades på den tiden av de flesta som att 25 m var en "tillräckligt lång" anslutningskabel (25 m är ju dessutom en standardlängd). Någon skrivning om kabelns längd har vi inte kunnat hitta i vare sig föreskrifter eller guide. Dock föreskrivs en minimiarea på 3x2,5 mm².

Så ett par personliga synpunkter:
1) En kabelvinda anser vi vara ytterst opraktisk, eftersom man måste rulla ut hela kabeln för att kunna belasta den maximalt. Det kan bli många meter kabel som ligger på marken, om man råkar stå nära en elstolpe.
2) Själva har vi med oss 3 kablar: 2 st 10 m långa och 1 st 5 m lång - givetvis med CEE-don i båda ändar. (Dessutom en adapter från "vanligt" uttag till CEE.) Med denna kombination klarar vi de flesta situationer. Om skarvarna hamnar "kritiskt", finns det ju skarvskydd att köpa...
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi har aldrig haft mer än en 25 m kabel samt adapter med oss och det har alltid räckt för oss. Som skydd, om man behöver dra kabeln över en körväg, har jag trätt på två st enmeters vattenslangar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Att hitta kabelvindor med med kabellängder över 25met. för utomhusbruk, är inte svårt har jag sett.
På Pricerunner finns ett antal.
Både Biltema och Jula har på 40 met. och det finns på fler företag.
Claes O. har kabelvindor på 50 met. 3x1,5 mm2
Och är dom godkända att sälja så måste det va godkänt att använda dom.

Jag kan ju förstå att man vill ha kraftigare kabel, 3x2,5mm2 på campingarna som har vinter och säsongscampare.
Det är bara att acceptera och använda det som krävs på platsen.
För här handlar det inte om batteriladdning.

Som säsongscampare i mitt tidigare liv så vet jag vad man kopplar in i husvagn och förtältet.
Förutom husvagnen med kylskåp, elpatron, 220volts tv. Förtältet utrustas med kylskåp, elplatta,värmefläkt. belysning och kanske micro och elgrill. Jag kan räkna upp mer.

Och vintercampande husbil, el till laddare, elpatron och en del kopplar in en värmefläkt.

Själv använder vi nu också kabel med 3x2,5mm2 men har klarat oss med en klenare kabel i många år.
Och i de flesta fallen har vi klarat oss under 25met. och använder inte kabelvinda längre.
Tycker den tar onödig plats.
Hälsn. Krister.
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ingrid & Pålle: Hvor får man kjøpt "skarvdose" som har plass til de blå CEE-kontaktene? Jeg har ikke funnet andre enn de som passer til de "vanlige" skarvene. Disse har ikke plass til den blå CEE kontakten.

Mvh Arne
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag begriper inta att elkablar kan vara sådant bryderi är dären bestämmelse så folj den svårare behöver det inte vara, hur långa kablarna skall vara får man väl avgöra skälv, räker den inte till stolpen så får man väl,flytta närmare, så fullbelagt är där väl sällan utan att de går att flytta bilen ,i varie fall har jag alldrig träffat på en camping där det inte går att flytta nämare elstolpen, jag har campat i 45 år med både HV HB men alldrig haft besvär men jag är kanske ovanligt dum som inte föstår problemen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ingrid & Pålle: Hvor får man kjøpt "skarvdose" som har plass til de blå CEE-kontaktene? Jeg har ikke funnet andre enn de som passer til de "vanlige" skarvene. Disse har ikke plass til den blå CEE kontakten.

Mvh Arne
---------------------------------------------------------------------------------------
Hej Arne, det finns nog på flera ställen men om man kollar inom campingtillbehör så har KAMA en i sitt sortement, och den bör nog finnas hos en del husvagns/husbilshandlare.

KAMA Fritid

M.v.h. JANKRO.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag skall försöka förklara varför man skall ha max 25 m 2,5 mm2 kabel till husbilen.

Valet av kabel styrs av den säkring som matar kabeln. Det är utlösningskriteriet som styr vilken kabelarea och högsta längd som krävs. Detta innebär att säkringen skall lösa ut vid en kortslutning i kabelns ändpunkt. Vid för klen area eller för lång kabel löser säkringen inte ut vilket leder till brand i kortslutningsstället och/eller att kabeln blir överhettad och börjar brinna.

Den största säkring man kan råka ut för vid en campingplats eller ställplats är 16 A.
För 16 A säkring gäller att kabelarean skall vara minst 2,5 mm2 och högst 25 m lång för att utlösningskriteriet skall vara uppfyllt.

Eftersom man inte själv kan ändra säkringen måste man ha en kabel som klarar den säkring som sitter i stolpen. Man måste därför ha en 2,5 mm2 kabel med sig om man vill ansluta sig till el.

Om säkringen är mindre än 16 A så kan utlösningskriteriet klaras med en klenare och/eller längre kabel. I södra europa ser man ofta husbilar som är anslutna med uppåt 50 m 1 mm2 kabel men de är i regel avsäkrade med 3 - 6 A.

Om du vet vad du gör så skulle du kunna ha ett helt sortiment av kablar med dig som passar till olika avsäkring men det är ganska opraktiskt och det är lätt att det blir fel.
Om man håller sig till 25 m 2,5mm2 så blir det aldrig fel.

Ett annat fel som man ofta ser är att man från en kabeltrumma bara drar ut det man behöver och låter resten vara kvar på trumman. Detta kan leda till att kabeln på trumman blir överhettad eftersom den inte får eforderlig kylning.

Leif Torså
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tråden hade rullat ut när jag skrev mitt första inlägg och ingen hade reagerat på felaktigheter i svaren. Denna fråga måste vara den svåraste av alla frågor på detta forum, förstår inte riktigt att det är så svårt att ta till sig denna enkla information. Den är enkel för alla, även för de utan några som helst el kunskaper och det är för vår säkerhet. Har dragit i två trådar tidigare med samma frågeställning och av någon anledning som jag inte förstår så blir det massor av frågor och många felaktiga påstående. Det är inte jag som skrivet texten jag hänvisar till, jag bara hjälper till att vidareförmedlar elsäkerhetsverkets information. När det blev långdraget i en tidigare tråd så skrev jag till HBK styrelsen om en idé om el-policy (klubben har ju en miljöpolicy) som kunde likna den som Caravan Club har på sin hemsida. Har än idag inte fått något svar på det överhuvudtaget. Nu när denna tråd började bli lika tråkigt efter Frankias inlägg så har jag skrivet till styrelsen igen, det ända som hänt hittills är att det blir konstiga inlägg av HBK styrelse, HBK Web, HBK Kommungrupp och HBK Revisor. Är detta är tacken för man försöker hjälpa medlemmar som frågar med rätt information?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej igen!

Så här ser ursprungsfrågan ut.

Hej!
Två noviser som nyss inhandlat en husbil undrar hur lång elkabel man bör ha?
Vi har ännu inte varit ute på premiärtur.
Tackar gör
Helene och Per

Mitt svar var vad vi har med oss i vår bil. Inte vad HBK:s styrelse har med sig eller vad HBK:s styrelse anser. Mitt svar gällde endast vad vi har med oss i vår husbil.
Hur svårt kan det va. Jag undanber mig Anders Trulssons otrevliga svar. Om du har synpunkter så skriv gärna på ett trevligt sätt.

Det ända du kan göra nu är en hel pudel. Har nyligen dragit i en tråd som blev hur lång som helst. Nu är det samma visa igen. Varför envisas du med att svara felaktigt en gång till?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi har med oss fyra olika längder på kablar.15m,7,5m 20m 2.5 kvadrat plus en som vi använder till hund klippningsmaskinen.Har ibland fått använt alla kablarna för att nå fram till stolpen.Skulle vara kul att få veta var i lagtexten det står att man bara får ha 25m.Någon som vet?????
HaDe Hasse

Svaret finns i mitt inlägg 16.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har en kabel på 25 meter med EU-kontaktdon i båda ändar.

I Spaninen på campingen har man uttag för vanlig jordad kontakt. Begår jag ett lagbrott om jag tar en kort skarvsladd (bilden) med en vanligt jordad hankontakt i ena änden för stolpen och en EU-honkontakt för att ansluta min kabel? Eller är det campingen som är lagbrytare som inte har rätt kontakt i stolpen?

Kanske måste jag iställer skruva bort han-delen från min kabel och skruva dit en vanlig jordad dito för att ingen av oss skall anses som lagbrytare. :)

Eller, blir jag lagbrytare då om jag själv gör bytet? :confused:

Vart tog det "sunda förnyftet" vägen?

Visa bilaga 82571

Det var väl ett tarvligt försök att ironisera Elsäkerhetsverkets regel som nu är 20 år gammal. Budskapet är mycket enkelt och kan förstås av alla så var och en behöver inte så mycket av sunt förnuft för att klara av det.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

I Sverige är det väl Caravan club som kräver 2,5 mm. I utlandet är det ofta säkrat med 4 eller 6 amp och då klarar man sig med en tunnare kabel, i princip bara kylskåp och batteriladdaren på landström, om man startar elpatron går säkringen.
Om längden överskrider 25 meter så kanske spänningsfallet blir större med klen kabel, annars inga problem. Om man behöver ladda batterierna och elstolpen står för långt bort och man inte är på Caravanclubs camping så kopplar man nog ihop vad man har och ser om det funkar.

Längden har ingenting med om hur uttaget är säkrat 1, 4, 6, 10 eller 16A. Alltid samma maxlängd, kan det vara enklare?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Så lång så det det räcker fram till uttaget + 1 meter , det blir perfekt.
Det går att göra det enkla svårt om man vill :twitcy:
Lycka till med er nya husbil och njut av husbilslivet.

Av vilken anledning skall trådskaparen inte få ett korrekt svar? Förstår inte det roliga i detta inlägg.
 
Toppen