• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Trådskaparen skriver inget om hur användandet av husbilen ser ut.

Kanske går det att anpassa livet i husbilen och själva husbilen till att vara oberoende av 220V under resan? Vi klarar oss utmärkt på våra resor och har inte ens med oss någon elkabel i bagaget.
du är aldeles för rutinerad husbilsåkare för att skriva ett så dåligt svar.Frågan var ju hur lång kabel man behöver.Du vet mycket väl att det finns bestämmelser som styr detta.Vill man/behöver man/ligga på el.kanske man vill veta vad som gäller för regler och inte hur man klarar sig utan elkabel.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Brukar stå i instruktionsboken.
I min står det 23 m å specificerat vilken kabelarea det ska vara (kommer inte ihåg).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Johansson
Trådskaparen skriver inget om hur användandet av husbilen ser ut.
Kanske går det att anpassa livet i husbilen och själva husbilen till att vara oberoende av 220V under resan? Vi klarar oss utmärkt på våra resor och har inte ens med oss någon elkabel i bagaget.



Jag instämmer helt med Michael Johansson. Har man utrustat husbilen med exempelvis solpaneler så klarar man sig ofta utmärkt utan elkabel för 230V! Vissa använder elverk av olika slag, andra har bränsleceller. Det är en fråga om prioriteringar hur man vill ordna sin strömförsörjning.

Jag brukar klara mig utan eluppkoppling men när gaspannan strejkade så tvingades jag in på en camping för att kunna använda elpatronen i värmeberedaren. Jag har med mig två elkablar, en på 7,5 meter och en på 15 meter.

Igår kom paketet från Fogas med en ny elektronikdel som jag monterade idag. Nu fungerar pannan så nu är jag fri igen!

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej

Kort svar: 2 x 25 meter

Svaret är ju kort men dessa två kablar blir ju tillsammans 50meter lång. Har funderat ett tag på hur du menar, du kanske bara använder en kabel och har en reservkabel med dig ifall den ena skulle vara trasig och att du aldrig kopplar ihop de två. Har även funderat på om du orkat läsa svaren i denna tråd, kanske läst men har ingen läsförståelse alls eller rent av skriver för att provocera tidigare svar.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Är reglerna inom EU olika för på t.ex Conrads finns kabeltrummor med 80 m 3 x2,5 kabel.
 

Bilagor

  • Screenshot_2014-03-11-09-21-22.jpg
    Screenshot_2014-03-11-09-21-22.jpg
    31,3 KB · Visningar: 19

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Är reglerna inom EU olika för på t.ex Conrads finns kabeltrummor med 80 m 3 x2,5 kabel.

Imponatorfaktorn torde vara hög, och stöldrisken likaså.

Klart är, att priset ÄR högt (ca 6.200 kronor, exklusive frakt).

Hur hög vikten är, framgår tyvärr inte...

Är, enligt texten, avsedd för byggarbetsplatser o. dyl.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Svaret är ju kort men dessa två kablar blir ju tillsammans 50meter lång. Har funderat ett tag på hur du menar, du kanske bara använder en kabel och har en reservkabel med dig ifall den ena skulle vara trasig och att du aldrig kopplar ihop de två. Har även funderat på om du orkat läsa svaren i denna tråd, kanske läst men har ingen läsförståelse alls eller rent av skriver för att provocera tidigare svar.


Tack för ditt "trevliga" svar.
Jag svarade trådskaparen från inlägg 1. Läs det.

Jag har 2 st. 25 meters kablar med mig. Ibland behöver man bara använda en kabel och ibland är det långt till eluttaget och då behöver man förlänga med en kabel till.

PS. vill bara förtydliga att det brukar inte vara nägot problem med min läsförståelse.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skrev det så milt jag kunde med tanke på hur fel ditt svar är. Tar en jämförelse från en annan tråd där man skriver om en produkt där HBK Web (http://www.husbilsklubben.se/forums/t76563-2/#post619222) går in och skriver att vi inte sysslar med olagligheter på hemsidan. Och nu svarar du som HBK Styrelse på denna fråga helt felaktigt och resultatet blir olagligt.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej igen!

Så här ser ursprungsfrågan ut.

Hej!
Två noviser som nyss inhandlat en husbil undrar hur lång elkabel man bör ha?
Vi har ännu inte varit ute på premiärtur.
Tackar gör
Helene och Per


Mitt svar var vad vi har med oss i vår bil. Inte vad HBK:s styrelse har med sig eller vad HBK:s styrelse anser. Mitt svar gällde endast vad vi har med oss i vår husbil.
Hur svårt kan det va. Jag undanber mig Anders Trulssons otrevliga svar. Om du har synpunkter så skriv gärna på ett trevligt sätt.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej
Det här med att inte använda längre elkabel än 25m +/- 2m , gäller det bara när man ansluter till ett fordon eller är det generellt förbud som gäller?
Mvh. Klas
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi har med oss fyra olika längder på kablar.15m,7,5m 20m 2.5 kvadrat plus en som vi använder till hund klippningsmaskinen.Har ibland fått använt alla kablarna för att nå fram till stolpen.Skulle vara kul att få veta var i lagtexten det står att man bara får ha 25m.Någon som vet?????
HaDe Hasse
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

I min beskrivningsbok står klart och tydligt MAX 25 m.

Jag har därutöver läst många inlägg i detta forums olika trådar från kunniga medlemmar inom ämnesområdet och därmed förstått varför max 25 m.

Jag är imponerad över dessa kunniga medlemmar, dels för deras kunskap, men främst över deras tålamod... att försöka lära andra vad som är rätt... trots påhopp.

För oinsatta och "nybörjare" rekommenderar jag därför att söka upp dessa inlägg. Man lär sig relativt snabbt att känna igen de sakkunniga inläggen.

Det är bara att välja... att följa sakkunskap eller annan sorts "kunskap".

Själv har jag valt att ha en 25 m kabel ifall avståndet till elstolpen skulle erfordra sådan längd. Därutöver har jag en 10 meters kabel som är den jag oftast klarar mig med. Jag kopplar dock ALDRIG ihop dem.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har en kabel på 25 meter med EU-kontaktdon i båda ändar.

I Spaninen på campingen har man uttag för vanlig jordad kontakt. Begår jag ett lagbrott om jag tar en kort skarvsladd (bilden) med en vanligt jordad hankontakt i ena änden för stolpen och en EU-honkontakt för att ansluta min kabel? Eller är det campingen som är lagbrytare som inte har rätt kontakt i stolpen?

Kanske måste jag iställer skruva bort han-delen från min kabel och skruva dit en vanlig jordad dito för att ingen av oss skall anses som lagbrytare. :)

Eller, blir jag lagbrytare då om jag själv gör bytet? :confused:

Vart tog det "sunda förnyftet" vägen?

kabel.jpg
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

I Sverige är det väl Caravan club som kräver 2,5 mm. I utlandet är det ofta säkrat med 4 eller 6 amp och då klarar man sig med en tunnare kabel, i princip bara kylskåp och batteriladdaren på landström, om man startar elpatron går säkringen.
Om längden överskrider 25 meter så kanske spänningsfallet blir större med klen kabel, annars inga problem. Om man behöver ladda batterierna och elstolpen står för långt bort och man inte är på Caravanclubs camping så kopplar man nog ihop vad man har och ser om det funkar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Sander

6A säkring räcker gott till för att köra elpatron på 1 kW (6A x 230V = 1380W).
Hur långa elkablar jag använt under mina mer än 30 år med husbil törs jag inte berätta.

aake
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi har med oss fyra olika längder på kablar.15m,7,5m 20m 2.5 kvadrat plus en som vi använder till hund klippningsmaskinen.Har ibland fått använt alla kablarna för att nå fram till stolpen.Skulle vara kul att få veta var i lagtexten det står att man bara får ha 25m.Någon som vet?????
HaDe Hasse

Efter många inlägg i detta ämne är det tydligen många som ändå inte tagit till sig det viktigaste.

Har man för lång skarvsladd påverkas utlösningsvillkoret, det innebär att säkringen i centralen inte löser ut tillräckligt snabbt för att skydda dig om ett fel uppstår. Detta innebär livsfara för den person tycker att visst kan man ha långa skarvsladdar, jag hittar ju inget förbud i någon lagtext.

/Håkan
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi har alltid div kablar med olika längder klart en 2.5 kvadrat,
till vad! Jo när det blir 25 - 25 + Allt bra att ha. Då det händer att vi stannar Två / tre på samma ställe.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej!
Två noviser som nyss inhandlat en husbil undrar hur lång elkabel man bör ha?
:wub:
Vi har ännu inte varit ute på premiärtur.

Tackar gör
Helene och Per

Så lång så det det räcker fram till uttaget + 1 meter , det blir perfekt.
Det går att göra det enkla svårt om man vill :twitcy:
Lycka till med er nya husbil och njut av husbilslivet.
 
Toppen