• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Får nog göra som Stenmark, Det är inte lätt att förklara för en...osv...osv....

Kan ju fortsätta på ditt ironi och säga att det är bar å åk osv osv :rolleyes:

Godkänd kabel i enlighet med Anvisning från Elsäkerhetsverket. Klart slut! Hur enkelt som helst. Punkt
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Visst och sant. MEN hur är det med utlösningsvillkoret för en 15m sladd med 1.5 mm2? Räknar man på resistanser så har den exakt samma resistans som en 25m med 2,5 mm2!
(R=resstivitetxL/area)
//Göte J
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Räknar man på utlösningsvilkoret vid dimensionering av kablar skyddade av avutomatsäkringar kat C brukar man hamna på ca 50 m för 10A och 1,5 mm2 och ca 50 m för 16A och 2,5 mm2 koppar så visst finns det möjligheter när belastningarna är små. Vid höga belastningar brukar dock spänningsfallet vara den begränsande faktorn. Det är nog lättare än man tror att hamna under 200V med för klena och för långa kablar.

Behöver man 40-50 m för t.ex. batteriladdning m.fl. små effektuttag så är dock det viktigaste, som alltid, att välja 2,5 mm2 samt att undvika skarvade kablar.

(Blå text är ett litet tillägg)
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi köpte 25m kabel 2,5mm2 med CEE kontakter för säkerhets skull men delade kabeln i 10m och 15m för att slippa den enorma klumpen hängande i bakdörren.
10m räcker för det mesta, ibland har jag använt 15m och bara en endaste gång skarvat ihop (med CEE kontakter som var regnskyddade i den "röda" skyddsboxen), på en ställplats som var längre ifrån stolpen. Om det är rätt eller fel med att ha en skarv, det får jag leva med men nu köps det inte någon ny kabel oavsett vad som skrivs i "evighetstråden"!

Tittar på grannens kabelvinda med troligen 50 meter 1,5mm2 kabel under hans husbil mitt emot vår. Han har ute endast 4-5 meter kabel till stolpen! Tur att det är ca 10 meter mellan våra husbilar...
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skärpning nu va!
Michael Johansson HBK Web har helt rätt, ska vi verkligen behöva gräva upp varenda elkabel som campingarna har, även ställplatser med elstolpe för att få reda på vilken elkabel och hur lång den skall vara?
Ni får banne mig skärpa er och sluta , hur länge har det campats? helt plötsligt ska vi i HBK
börja bestämma kabellängd, låt var och en bestämma själv hur lång kabel man ska och vill ha.
Stäng tråden den är bara så löjlig.

Du har tydligen fortfarande inte förstått vad det hela handlar om?? Du behöver inte gräva upp några kablar i anläggningen, att den är OK är inte ditt ansvar, det är den som äger anläggningen som har det ansvaret. Du ansvarar bara för din anslutningskabel.

Att du avslutar med att var och en "själv får bestämma" vilken kabel man använder tycker jag är oansvarigt av dig. Med den kunskap du verkar besitta i ämnet borde du inte ge den typen av råd.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Kabelvindor brukar vara märkta med max belastning ihoprullade, t.ex. 1000W, och så länge man ligger under den belastningen är dom säkra. Vid högre belastning av en ihoprullad kabelvinda avleds inte den i kabeln alstrade värmen tillräckligt bra med överhettning och risk för brand som följd, speciellt om man tar ut max, 2300W, kontinuerligt.

Kort sagt så är kabbelvindor inget som bör brukas i campingsammmanhang för förutom brandrisken skapar de även osäkerhet hos närmaste grannar.

Ett par råd för den gemensamma säkerheten på ställ- och campingplatser:
Den som inte vet nåt om el ska nog hålla sig till en standardkabel på 25 m 2,5 mm2 och inte göra egna elinstallationer i sin husbil/husvagn.
Den som tror sig veta allt om el skall bete sig som den som inte vet nåt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Du har tydligen fortfarande inte förstått vad det hela handlar om?? Du behöver inte gräva upp några kablar i anläggningen, att den är OK är inte ditt ansvar, det är den som äger anläggningen som har det ansvaret. Du ansvarar bara för din anslutningskabel.

Att du avslutar med att var och en "själv får bestämma" vilken kabel man använder tycker jag är oansvarigt av dig. Med den kunskap du verkar besitta i ämnet borde du inte ge den typen av råd.

Ursäkta men läs inlägg 301 innan du gör en massa påhopp, och inbillar du dig att alla läser och funderar vilken kabel dom ska använda om det redan finns i bilen eller husvagnen dom köper ?
Du verkar inte ha så mycket vetande du heller men det är ju fredag och helg nu.
Gott nytt År
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Du verkar inte ha så mycket vetande du heller men det är ju fredag och helg nu.
Gott nytt År

Om du vill kan jag skicka dig en kopia på mitt behörighetsbevis samt det prov på ca 50 sidor jag fick skriva i samband med att jag tog min behörighet. Har dessutom arbetat 30 år som yrkeslärare i branschen, så jag har nog lite "vetande" i alla fall. Men vad du har för formell kunskap i elinstallationer!

Önskar ett Gott Nytt År till dig också
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

En av de fina egenskaperna med denna klubb är att det finns genuina kunskaper i de flesta ämnen,det som kan vara lite svårt är att veta vem som verkligen vet vad.
I detta fall var det för mig enkelt att skilja agnarna från vetet.
Vill en gång till passa på att tacka alla som orkar försöka dela med sig av sina kunskaper i varierande ämnen.
Tror den gruppen tyvärr minskar med alla som ska tjafsa mot bättra vetande,Aake är ett exempel och det finns fler tyvärr.
Ser när jag läser att det kan tolkas som att Aake tjafsade det är inte så jag menar utan tvärsom.
Lars
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Om du vill kan jag skicka dig en kopia på mitt behörighetsbevis samt det prov på ca 50 sidor jag fick skriva i samband med att jag tog min behörighet. Har dessutom arbetat 30 år som yrkeslärare i branschen, så jag har nog lite "vetande" i alla fall. Men vad du har för formell kunskap i elinstallationer!

Önskar ett Gott Nytt År till dig också

Med min formella kunskap som jag har angående elinstallationer i husbilen gör att jag inte är så dumdristig att göra något själv utan använder mig av auktoriserad elkunniga verkstäder för det ändamål jag har.
Använder även 24,5 m 2,5m2 kabel.
För övrigt skaffar jag mig dom kunskaper jag behöver via internet tex elsäkerhetsverket, och i HBK när det gäller husbilen.:cool: :rolleyes:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej Martin.
Ledsen att mitt svar dröjt men jag har väntat att skriva då där har varit många vuxna män som har varit tvungna att skriva av sig med viktiga och sakliga inlägg som varit till gagn för den enskilde medlemmen. Klart du skall fråga för jag har kämpat tålmodigt med att svara och svara och svara i olika trådar i detta forum i denna fråga. Men av någon konstig anledning så upprör just denna fråga många och det ballar ur i varje tråd i detta ämne. Din 12meters kabel är alldeles utmärkt så länge du bara använder den. Om du läst i tråden att där står 25m +/-2m på något ställe så skall där stå max 25m +/-2m och det står så på flera ställen. Att tänka på är att som det är skrivet i standarden så kan du inte använda två 12 meters kablar även om det blir kortare än 25m.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi köpte 25m kabel 2,5mm2 med CEE kontakter för säkerhets skull men delade kabeln i 10m och 15m för att slippa den enorma klumpen hängande i bakdörren.
10m räcker för det mesta, ibland har jag använt 15m och bara en endaste gång skarvat ihop (med CEE kontakter som var regnskyddade i den "röda" skyddsboxen), på en ställplats som var längre ifrån stolpen. Om det är rätt eller fel med att ha en skarv, det får jag leva med men nu köps det inte någon ny kabel oavsett vad som skrivs i "evighetstråden"!

Tittar på grannens kabelvinda med troligen 50 meter 1,5mm2 kabel under hans husbil mitt emot vår. Han har ute endast 4-5 meter kabel till stolpen! Tur att det är ca 10 meter mellan våra husbilar...

Vad har du för behov av att skriva om denna vilseledande information i flera trådar? Om det är fel eller rätt skriver du nu, detta har vi ju gått igenom tidigare http://www.husbilsklubben.se/forums/t39312-6/#post689960
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Dags för lite uppdaterad information. Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 Utgåva 2 kom ut 2009 och jag har nu läst remiss utgåvan för utgåva 3. Och när den släpps under året så innehåller den samma skrivning som i utgåva 2 då det gäller 721.55. Så jag kan glädja alla att det blir inget nytt och krångligt att lära sig då utgåva 3 släpps och den kommer säkert att gälla till cirka 2025. Och tur är väl det för det verkar ju redan krångligt nog för många.
 
Toppen