• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Håller med det är viktigt att den är "frå änne till änne".
När det gäller längd så klarar vi oss till 90% med 15 meter sen går inte jorden under för oss om vi inte skulle ha elanslutning på alla stopp vi gör.

Som jag skrev hade vi 45 meter när vi var i Kroatien och det kan hända att "elsäkerhetsverket" hade synpunkter på det men kabeln var 3*2,5m² och strömmen kom fram.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

91sS%2BWP9akL._AA1500_.jpg
 

Sonja&Douglas

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Båstad
HBK-Nr
15231
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi tar också till oss tipset. Ska snart ut på premiärtur med vår " nya Husbil ". Hälsningar Sonja o Douglas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

För att inte skall tråden skall tappa spänning så kan jag lägga in denna länken, sen om den stämmer vet jag ej. https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=1094

När sladden är i då lyser det eller så lyser det väldigt bra men väldigt kort stund..
Glad påsk på er.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Bra kalkylator men stämmer den? Olika material i ledarna ger ju olika motstånd. Denna funkar säkert för någon normalkvalitet på kopparledare men hur vet man att man har det?:D
En silverkabel skulle ge mycket lägre spänningsfall.
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Bra kalkylator men stämmer den? Olika material i ledarna ger ju olika motstånd. Denna funkar säkert för någon normalkvalitet på kopparledare men hur vet man att man har det?:D
En silverkabel skulle ge mycket lägre spänningsfall.

Bäste? Bestliner När köpte du en 2,5mm² 25 meter lång gummikabel med silvertrådar i?

[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]p för koppar =0,0175
[/FONT]

Material Resistivitet Silver 0,016 Ω Aluminium 0,30 Ω Guld 0,024 Ω Volfram 0,056 Ω Järn 0,105 Ω
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Silver är nog litet ovanligt men en billig kinakabel med oren koppar kan man nog råka ut för om man inte ser upp. Då kan ju motståndet vara ganska mycket högre vilket ju ger mera värme. Ett antal % bly i kopparn ger stor förändring och det är nog inte så sällan tyvärr.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej
Elsäkerheten på byggena är väl minst lika viktig som elsäkerhten på campingarna. Jag hoppas att inte fler människor kommer i "kontakt" med stömmen där heller.
Mvh. Klas


Ja naturligtvis, men det vi skriver om här i denna tråden är just vår anslutningskabel till husbilen och den text i standarden som beskriver denna kabel. Och då kan man inte göra en jämförelse med en byggarbetsplats, men det har inte Kjell suget åt sig. Får be dig att läsa fjärde meningen i mitt inlägg 235.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?


Varför skriver ni om spänningsfallet i era inlägg? Och silvertrådar, oj oj. Det är inte av primärt intresse. Har tråden blivet så lång så ni glömt vad som skrevs i början. Både Håkand och Leif Torså har beskrivet för er vad som är viktigt.
Tycker ni själva att trådskaparen får ett enkelt och tydligt svar med era inlägg?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Campingregler är en sak och ska respekteras där. Verkligheten är en annan sak och där måste det finnas utrymme för kompetens i fysik.

Det är inte alltid skrivbordsnissar har rätt. Utvecklar detta på tisdag.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det gäller ju att hålla igång tråden. Kabeln skall ju vara av rätt längd och tjocklek samt renhet. Det finns mycket till att skriva om. Vi har ju inte skrivit så mycket om förluster och risker med skarvkontakter ännu:)
 
Toppen