• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

E

Ericsson c52

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej alt detta skitsnack om kablar jag har jobbat inom bygg i 45år och har alldrig vart med om en el-olycka som gällt kablar av storlek 10amp ,jordfelsbrytare har väl funnits dom senaste 20 åren ,däremot så har jag en stor respekt för gasolen som dom flesta inte bryr sig om.

tuber högt och lågt i garage och överalt i husbilen.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skämt åt sido du vet mycke väl va jag mena
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Lite mer än vad du kan suga åt dig i alla fall ,säger bara läs på 2014 är det nu.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag glömde ju att svara på den rubricerade frågan:

I Sverige under säsong = 0 m

Hemma tidig vår och sen höst = 12 m (32 W) till underhållsladdning av batterier.
k1.JPG k2.JPG


På campingplats i Sverige = 10 m, max 25 m, utformad enligt resp campings bestämmelser, men vår kabel har hängt därhemma i 5 år nu.
k3.JPG


Europa under sommaren = 25 m (120 W), för att spara gasol till kylen.
k4.JPG
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Bara för skojs skull skall jag kommentera kabel längd. Vid en tävling var jag tvungen att låna en längre kabel. Detta då vi "bara" hade med oss en 15meters, en 10 meters samt en 25 meters. Men ganska snart fick vi ström då vi fick låna ytterligare en 25 metare. Så totalt 75 meter. Men med bara AC surround system, TV, kylskåp så fungerade det ändå. Både för oss och alla de andra runt oss som hade likadant. Så för att vara säker att alltid få ström bör man ha med sig minst 75 meter kabel.. Jordfelsbrytare i husbilen är självklart.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Lite mer än vad du kan suga åt dig i alla fall ,säger bara läs på 2014 är det nu.

Ditt svar förstår jag inte alls. Det vi ängar tid och kraft åt i denna tråd är endast anslutningskabeln till husbilen. Inte någon förlängningskabel till någon borrmaskin eller provisorisk el på en byggarbetsplats.
Då det står följande i 721.55.02.06 ”Anslutningsanordningen för anslutningen av husvagnen vid en gästplats ska bestå av följande:” och här följer då specifikationen på denna kabel som jag försöker förklara.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag glömde ju att svara på den rubricerade frågan:

I Sverige under säsong = 0 m

Hemma tidig vår och sen höst = 12 m (32 W) till underhållsladdning av batterier.
Visa bilaga 83646 Visa bilaga 83647


På campingplats i Sverige = 10 m, max 25 m, utformad enligt resp campings bestämmelser, men vår kabel har hängt därhemma i 5 år nu.
Visa bilaga 83648


Europa under sommaren = 25 m (120 W), för att spara gasol till kylen.
Visa bilaga 83649

Hyggligt av dig att tänka på trådskaparen tråkigt att det blir ett felaktigt svar bara. Har tidigare svarar dig i en annan tråd att det har ingen betydelse om du tar ut 1W eller 2300W effekt till husbilen. Så därför är det meningslöst att ange vilket effekt du plockar ut. Hemmaplatsen är att betecknas som en gästplats när jag frågar elsäkerhetsverket, så då är det enklast för alla att använda en 2,5kvmm kabel alltid överallt. Hur enkelt som helst.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Är det inte dags att sluta denna tråd?
Vi har 2x7,5 meter + 1x15 meter, och aldrig haft några problem.
Tips: stäng tråder, jag tror inte han som startade tråden hade tänkt sig alla dessa "experters s.k." råd.
Han vill nog bara veta hur lång eller långa kablar han ska köpa.

Nä det går ju inte, du har ju inte tagit till dig informationen överhuvudtaget. Hur långa och hur många kablar du har som du använder, varför skriver du om det? Trådskaparen får då inte ett rätt svar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Bara för skojs skull skall jag kommentera kabel längd. Vid en tävling var jag tvungen att låna en längre kabel. Detta då vi "bara" hade med oss en 15meters, en 10 meters samt en 25 meters. Men ganska snart fick vi ström då vi fick låna ytterligare en 25 metare. Så totalt 75 meter. Men med bara AC surround system, TV, kylskåp så fungerade det ändå. Både för oss och alla de andra runt oss som hade likadant. Så för att vara säker att alltid få ström bör man ha med sig minst 75 meter kabel.. Jordfelsbrytare i husbilen är självklart.

:wall:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Trams.

Frågan kvarstår: Om detta med kabellängden nu är så förskräckligt viktigt, varför är det då så svårt för oss lekmän att hitta rätt information om vad som gäller?

För du kan ju knappast mena att ett inlägg som du gjort på HBK läses av alla medborgare och att inlägget dessutom ska betraktas som en officiell sanning, nästan som om det var Elsäkerhetsverket som talade. Eller?


Med förhoppning om att även du ska förstå vad jag vill framföra så formulerar jag om min retoriska fråga till ett påstående:
-----------------
Jag tycker att det är konstigt att det är så svårt för gemene man att få veta vad myndigheterna har att säga om största tillåtna längd för anslutningskabel till husbilar.
-----------------

Mitt påstående är en allmän betraktelse och handlar allstå inte om dig eller vilka inlägg du kan tänkas ha författat.

Kan bara hålla med dig. Du ser min fråga till elsäkerhetsverket som lovar
mer information i denna fråga under 2014. Tycker själv att det är bedrövligt att informationen inte nått ut då vi haft en liknande skrivning under lång lång tid. Inte många campare som vet om detta men framförallt så inser inte gemene man hur livsfarligt ett vägguttag är. När jag själv går kurs med någon från verket så när vi i salen ser trötta ut så säger kursledaren ”nu får jag pigga upp er med ett dödsfall” och han har flera att beskriva. Kanske inte just om anslutningskabeln, utan el i sin allmänhet. Elsäkerhetsverket är till för oss alla, vem som helst kan skriva eller ringa och fråga. Men som du ser i tråden så måste man ställa frågan på rätt sätt och sedan ha så mycket på fötterna att förstå svaret. Vet egentligen inte, men det kan vara så att det blir problem med juridiken om verket gett ut någon enkel broschyr. Vi får se vad verket kan göra för oss nu 2014.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det viktigaste i frågan är väl att ha en kabel som är från början till slut ;)
 
Toppen