• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ref Montreal
När strömmen ingår i ställplatsavgiften kan man ju utnyttja friheten att slippa tänka wattimmar, tv hela tiden, kylskåp och 1kw värme på ström. Det är kalla nätter här.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Litt djevelens advokat: Om uttaket er sikret med 6A, hvor lang 2,5 kvadrat kabel kan en benytte om en regner helt nøkternt og midlertidig ser bort fra en 25m anbefaling. Helt klart at 25m 2,5 kvadrat er maks ved 16A sikring av uttaket.

På camping i det gamle DDR har jeg sett uttak med 2A raske automatsikringer - holder knapt nok for batteriladning og kylskåp. Men her var det og gammeldags jordet uttak.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Oj vad mycket text. Hade du läst i mitt inlägg 16 så hänvisar jag där till var texten finns att hitta. Att den sedan inte finns på nätet kan du läsa i senare inlägg.


Trams.

Frågan kvarstår: Om detta med kabellängden nu är så förskräckligt viktigt, varför är det då så svårt för oss lekmän att hitta rätt information om vad som gäller?

För du kan ju knappast mena att ett inlägg som du gjort på HBK läses av alla medborgare och att inlägget dessutom ska betraktas som en officiell sanning, nästan som om det var Elsäkerhetsverket som talade. Eller?


Med förhoppning om att även du ska förstå vad jag vill framföra så formulerar jag om min retoriska fråga till ett påstående:
-----------------
Jag tycker att det är konstigt att det är så svårt för gemene man att få veta vad myndigheterna har att säga om största tillåtna längd för anslutningskabel till husbilar.
-----------------

Mitt påstående är en allmän betraktelse och handlar allstå inte om dig eller vilka inlägg du kan tänkas ha författat.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Kan inte förstå motståndet på denna enkla text som är till för vår elsäkerhet.

Mitt motstånd är inte riktat mot den "enkla text" du refererar till.
Det är en utmärkt text på alla sätt och jag anser att vi alla bör försöka läsa, förstå och följa textens innebörd.

Vi bör även tillåtas att förstå att vi inte per automatik blir lagbrytare om vår anslutningskabel skulle avvika från den i texten angivna längden. Detta eftersom denna "enkla text" inte är en tvingande lag.


Nej, motståndet är mot att vissa experter, du själv inkluderad, låtit påskina att denna text är Den Enda Rätta Sanningen, att minsta avvikelse är förenad med livsfara och att ingen ska tillåtas att påstå något annat.

Och du bara fortsätter. Först påstår du att tjugofemmetersregeln är det enda tillåtna. När det nu till slut visar sig vara en icke tvingande rekommendation, ja då rättfärdigar du dina tidigare, felaktiga, påståenden med uttryck i stil med "hur skulle var och en kunna", "det går ju inte" och "man måste se det i sin helhet".

Och visst, du har helt rätt i att för de flesta av oss är det bäst att blint följa tjugofemmetersregeln.

Men frågan i den del av tråden som avses var inte vilket som var enklast eller bäst, utan huruvida tjugofemmetersregeln var lag eller inte. Nej, det var den inte. Punkt.

Inte ens du skulle kunna påstå att elanläggningen blivit farlig eller olaglig för att jag anslutit min bil till ett 16A uttag med en 40 meter lång 6mm2 kabel. Möjligen att det är olämpligt och att jag förvirrar församlingen med mina irrläror. Men det är också det enda.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Parentes: (vi har inte använt kabel på 5 år under våra resor, endast hemma under tidig vår och sen vinter).

Gjorde misstaget att köpa en 10m kabel som har hängt i garaget i många år. Köpte dessutom ett 1500W elverk som jag bara har test-kört på gräsmattan hemma för eventuella strömavbrott. Men numera har vi led-belysning överallt så det enda vi behöver 230V till hemma är varmvattenberedaren. Men under säsong har vi ju husbilen som reserv att duscha i om det blir strömavbrott hemma.

Funderar på att bygga en vedeldad tunna (hemma) och då kan man ju bada i den även på vintern.

Lycka till med alla 230V kablar, både viktmässigt och säkerhetsmässigt. Kontrollera stolparna med denna vägguttagsprovare INNAN ni kopplar in husbilen första gången på en ny stolpe. Kostad: 5% av en ny EBL

Visa bilaga 83209 Visa bilaga 83221

Ingen större mening med denna enklare provare du visar på bild. Den vikten kan man spara att släpa på. På varje jordfelsbrytaren finns där en testknapp, den kan man med fördel använda före man ansluter.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Håller inte med dig. Vi har helt andra erfarenheter. Vikten är 220 gram. :)

Om stolpen är rätt kopplad så ska P2-lampan alltid lysa samt antingen P1 eller P3, dvs två lampor intill varandra. Blir det någon annan kombination så är det felkopplat i stolpen vilken kan innebära livsfara eller materielskador på husbilen. Hur svårt kan det va?

Dessutom använder jag adaptern och en 10A kabel i utlandet när jag ska spara gasol till kylen (120W) samt underhållsladdning på vintern (32W).

10 A = 3 x 1,5 mm2
16 A = 3 x 2,5 mm2

Test.JPG
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Håller inte med dig. Vi har helt andra erfarenheter. Vikten är 220 gram. :)

Dessutom använder jag adaptern och en 10A kabel i utlandet när jag ska spara gasol till kylen.

Visa bilaga 83556

Så den vanlige camparen skulle klara av att läsa kombinationen av dessa lampor när det är något fel, tveksam till det. Och jag undrar hur ser en 10A kabel ut?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Man kan inte låta bli och undra om trådskaparen i detta ämne har fått svar på sin i mitt tycke en rak och ärlig fråga " hur lång elkabel bör man ha " eller sitter han/hon och förtvivlat sliter sitt hår och ångrar att dom överhuvudtaget ställde frågan ?? :twitcy: :twitcy:
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Håller inte med dig. Vi har helt andra erfarenheter. Vikten är 220 gram. :)

Om stolpen är rätt kopplad så ska P2-lampan alltid lysa samt antingen P1 eller P3, dvs två lampor intill varandra. Blir det någon annan kombination så är det felkopplat i stolpen vilken kan innebära livsfara eller materielskador på husbilen. Hur svårt kan det va?

Dessutom använder jag adaptern och en 10A kabel i utlandet när jag ska spara gasol till kylen (120W) samt underhållsladdning på vintern (32W).

10 A = 3 x 1,5 mm2
16 A = 3 x 2,5 mm2

Visa bilaga 83556

Nu förstår jag varför det blir så fel när jag skriver här. Nu pratar vi inte vår kära anslutningskabel, utan kablar i allmänhet. Det finns inga kablar som är 10A kablar eller 16A kablar. Om du tittar i inlägg 180 och tittar på specifikationen på den kabeln som exempel så ser du att där inte någonstans står 16A i den specifikationen. Det är andra faktorer som bestämmer säkringen på kabeln, hur den är ansluten, förläggning dold eller öppen, bärlina eller i mark och det vi pratar mest om här. Just det, längden. Så en 1,5kvmm och 2,5kvmm går att säkra med mer.

Lite roligt med din testare är att en liknande byggde jag redan på sent 70tal, fast den kunde även prova jordningen i höljet på t.ex. kylskåpet eller brödrosten. Monterade ingen testknapp då för att prova jordfelsbrytare då det hade vi knappt hört talas om på den tiden.
 

Bilagor

  • DSCN0281.JPG
    DSCN0281.JPG
    2,2 MB · Visningar: 2

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Kul att se att denna evighetstråd fortsätter. När ni alla experter är klara så kan kanske någon av Er skriva en kort one-liner som sammanfattar hur lång och tjock kabel man bör ha om man nu inte är expert men ändå vill vara någotsånär säker och laglig. (om det någonsin går att nå enighet i ämnet):)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Har gått en tvådagars esa kurs och jag frågade om detta med fölängningskabel och då sa kursledaren som så här ,har du flera kablar så kan man ha med en egen jordfelsbrytare och sätta innan man kopplar in den sista förbrukaren och då ska det inte va nåt problem

Inte nu igen. Med sådana inlägg så tar ju tråden aldrig slut. Har du läst något i de 181 inläggen eller du bara hoppade rätt in i tråden? Jordfelsbrytaren har ingenting med längden på kabeln att göra. Hoppas att resten av din 2 dagars kurs var bättre än det svaret.
Beroende på hur du ställt frågan så kan kursledaren uppfattat den lite fel. En kabel till husvagnen/husbilen och du behöver mer el i t.ex. förtältet eller under markisen så drar du fram anslutningskabeln till en portabel http://www.ppmel.se/ elcentral och där i den så sitter där säkringsautomater och en jordfelsbrytare. Därifrån så ansluter man flera förbrukare. Det är den jordfelsbrytaren kursledaren kan ha menat då du nämner flera kablar i ditt inlägg.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det var ju det jag sa till sista förbrukaren
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag är inte elektriker gräver bara ner kablarna om du undrar
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

... En kabel till husvagnen/husbilen och du behöver mer el i t.ex. förtältet eller under markisen så drar du fram anslutningskabeln till en elcentral och där i den så sitter där säkringsautomater och en jordfelsbrytare. Därifrån så ansluter man flera förbrukare.

Men vad bra Anders. Då går du i godo för att det är så i hela Europa. Varenda camping, ställplats, vingård, bondgård, hotell, motell, badplats (med elstolpar).

Att campingplatser har sina egna regler respekerar jag för det är deras område och ansvar.

Jag går min egen väg och testar med denna innan jag kopplar in min husbil någonstans. Jag litar inte ens på svenska campingar.

Test.JPG
 
Toppen