• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier & solpaneler?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej

Jag vänder mig till alla som kan bidraga med råd angående mitt val av batterier/solpaneler till bodelen.

Elförbrukarna består av TV, radio, kyl (när jag kör) & belysning (allt LED).

Jag har idag 2 Biltema Silver-Kalcium-batterier på 70A vardera. Hur är dessa i förhållande till AGM, GEL, SMF mm.
Jag har även tänkt att montera solpaneler för att bli oberoende av elstolpe. Hur många solpaneler & hur stora (W) behöver jag ha? De paneler jag tänkt mej är A grade monokristallina. När det gäller batterierna däremot är jag lite vilsen eftersom jag också försöker hålla ner kostnaden där det går. Batterityperna (70A) varierar avsevärt i pris ex. :

SMF 73A 799:- (Biltema)
Silver-Kalcium 70A 999:- (Biltema)
AGM 70A 1499:- (Biltema)
Gel 75A 2555:- (Batterilagret)

Mina frågor är således :
1. Hur många solpaneler & hur stora?
2. Hur mycket batterikapacitet & vilken typ?

Bennie
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Batterier & solpaneler?

Jag är absolut ingen expert, men har precis stått inför samma fråga.
Efter mycket läsande och ringande till fackfolk föll mina val på följande:
Windgenerator | Solaranlage für das Wohnmobil | preVent GmbH - preVent GmbH. Solar Set PREMIUM mit zwei 100Wp Solarmodulen 12V und Spolierprofilen Wohnmobil
Samt 3 stycken Bilbatteri EXIDE PREMIUM 100Ah/900A - MARGO-RESERVDELAR: Bildelar online, billiga bilreservdelar pa internet.
Mer läsning om batterierna här Exide Technologies, batterier och laddare EXIDE PREMIUM - BÄST » Exide Technologies, batterier och laddare
Jag har inte monterat grejerna än, men det borde bli ganska bra :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Batterier & solpaneler?

Det finns många trådar om batterival här, och om man läser dem alla blir man eventuellt ännu mer förvirrad då det ges så olika råd med förklaringar på teknikspråk som jag sällan förstår.
Det verkar dock som om förespråkarna för AGM är i majoritet, men med viss reservation för priset. Många verkar tycka att Biltemas AGM batterier är prisvärda.

Sjäv har vi 2 x 95 AGM från Exide sedan 5 år. Tillsammans med 175W solpanel och mppt regulator har vi hittills klarat oss utan extra el sommartid. Dom batterierna var dyra på den tiden, men husbilshandlaren betalade det ena så det var OK.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

Det beror ju helt och hållet på din förbrukning...
Jag kan beskriva mitt system som fungerar för mig åretrunt.

Jag har två 95A Varta AGM då de var billigare än biltemas. Jag har 440W solpaneler på taket. Dessa laddar batterierna mycket snabbt och effektivt på sommaren. Vintertid så laddar de inte mycket, men tillräckligt för att underhålla batterierna. När jag vinterkampar så har jag oftast inte el, då klarar jag mig några dagar om jag står på samma ställe, om solen tittarfram så laddas det med ca 4-7 amp/timma. flyttar jag mig så laddas batterierna och jag behöver inte fundera mer på det.

Sommartid kan jag slösa med elen, för redan när jag vaknar (Morgonpigg som man är) vid 11-tiden ;) så är batterierna fulla även om jag nästan tömt dem dagen innan. jag har sett att panelerna laddar som mest 32 Amp/timma (teoretiskt 36Apm) vilket ger mycket ström om man är söderöver.

Min snitt förbrukning ligger konstant på ca 2-3 Amp/timma = Router, kompressor frys/kyl övriga och system startade och telefoner o plattor på laddning.
Nöjjes förbrukning ligger på 7-9 Amp TV(led 27-tum), mediaspelare, dator, nas server som är de stora förbrukarna.

Jag gillar solpaneler:) och eftersom det inte blir optimal laddning med dem monterade platt på taket, så har jag köpt fler paneler helt enkelt, dagens priser från tyska handlare är ju så lågt att man kan kompensera med fler...

Dina frågor skulle jag besvara enligt följande således:

1. 100w paneler, så många du anser du får plats med om du vill vinterkampa. Annars skulle jag börja med två (2x100 ger ungefär max 15Amp i timmen), och pröva mig fram, räcker det inte koppla på fler. Vid första installationen kan man ju förbereda för att hänga på fler paneler genom att kablar och kopplingar redan är förberedda och installerade.

2: Agm är prisvärda och funktionella, 2X95 amp borde räcka för dig men det är svårt att svara på eftersom alla har olika behov. Men vill du vara oberoende av el-stolpe är nog en uppgradering till 2x95 amp en bra början. Panelerna fungerar ju lite sämre i svenskt midsommrväder, då är det gott att ha reserv i batteribanken.


//Freddy
 
F

F.d. 24929

Guest
Sv: Batterier & solpaneler?

För vår del håller vi oss till två vanliga 80Ah fritidsbatterier. Batterier ska vara avluftade med slang när man har dessa i slutna utrymmen vilket denna typen alltid har, priset och tillgängligheten är också en fördel.
En enkel huvudbrytare för att kunna bryta spänningen från solpanelen, inköpt på Biltema. Underlättar vid t.ex batteri byte då vissa regulatorer ska kopplas till batteriet först för att känna av rätt spänning(volt).
Förtennad kabel är en bra investering.
Genom föring E30-28 från kama är lättare att montera(limmas inte) den tätas med butyl och har även plats till kabel skarv i lådan på taket. Monteras lämpligen under en av panelerna. Man behöver då bara de kablarna som följer med solpanelen, uv beständiga och dyra.
Solpanel har vi valt två stycken monokristalina 50w som ligger intill varandra på taket. Vi har lyxat till det med MC3 kontakter under panelerna för lätt demontering av panelerna, 24 volt
Enfördel med två parallell kopplade paneler är att om en del av panelerna hamnar i skugga tappar man inte så mycket ladd effekt.
Regulator använder vi Cetek Dual 250 och den gör ett mycket bra jobb, Sköter bodels batteri laddningen från bil eller/och solpanel.

Detta är en enkel och fungerande installation och till ett bra pris.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batterier & solpaneler?

Har kollat runt lite & hittat solpaneler 120W med regulator & batterier 90Ah. Åsikter & råd mottages tacksamt

Solpanelerna på Tradera. dom är portabla men borde gå att montera permanent. Det är 2 auktioner där den dyraste som avslutas i kväll är uppe på 460:-.
Solpanel solcellspanel solcell solfÃ¥ngare hopfällbar 120W me pÃ¥ Tradera.. Det gäller 2 auktioner där det högsta priset fn är 460:-. Frakten är 190:-

Batterierna heter Brandsford & säljs av Harald Nyborg kostar 1399:- st. Jag har använt Brandsford-batterier i båten i några år både till start & förbrukning & dom verkar fungera bra.
FRITIDSBATTERI 12V/90AH AGM - Bilbatterier - Reservdelar & reparation - Bil & Släp - Harald Nyborg - Jämför priset - hver gang!

Hur högt skall man hänga med i auktionen för solpanelerna? Kan det vara några nackdelar med att permanentmontera portabla solpaneler?

Bennie
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

När jag köpte nya batterier så valde jag utifrån hur stora batterier som rymdes. Mina sitter under passagerarstolen. Fick precis plats för 2 st AGM från Biltema. Hade batterierna varit några mm större hade jag inte fått plats med dom.
Ha det
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

Batterierna känns okay, varken bättre eller sämre än andra. Håller med inlägget om måtten. Mät noga hur stor plats du har och sätt dit så många Amperetimmar som får plats.

Den portabla panelen är jag lite mer tveksam till. Det känns som att du betalar för en funktion du inte behöver. De verkar svårare att fästa än en "dörr". Sedan måste det finnas kopplingar mellan de rörliga sektionerna, som kan gå sönder.... Prisnivåerna idag styr mot 100:- per Ampere så jag har svårt att se fördelen med de som auktioneras ut, om du inte vill ha dom som portabla förstås.

Det ser ut som att det följer med en regulator. Det finns mycket att läsa på detta forum om regulatorer, välj om möjligt typ MPPT.

Någon skrev att "tapetsera taket med paneler" och jag håller med. Själv har jag bara 1 st 100W panel och vill på alla sätt rekommendera att få upp mera på taket. Även på vintern så tuggar dom fram lite extra. Hälsar Björn
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

Biltemas AGM fungerar mycket bra.
Solpanel ska ha dioder för att inte slås ut pga t.ex. kraftig skugga. Mono- eller polykristallin kvittar, trots att mono är bättre, men man märker ingen skillnad i praktiken.
Regulatorn ska vara MPPT och av bra fabrikat. Här skiljer det mycket i prestanda/kvalitet.
Läs tråden som beskriver det mesta. Solpanel och regulatorer
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Batterier & solpaneler?

Hej.

Bytte 1x gel till 2 x 95 AGM (Biltema), och monterade 2 st 95 w solceller.
Detta tillsammans med en Victron-mätare som talar om precis hur myckat men gör av med eller vad som finns i "banken" och hur mycket det laddar.

Detta fungerade alldeles utmärkt förra året, med ett undantag.
Jag satte panelerna bredvid varandra, mitt på taket, och märkte ganska snart att om jag inte ställde "baken" mot syd, fanns det stor risk att parabolen (nedfälld) skuggade någon av panelerna.

Så om jag gjort monteringen nu, så hade panelerna hamnat en i var ände på taket för att diverse skuggor inte så ofta skall drabba båda panelerna.

uno
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Kan solpaneler gå sönder?

Enligt flera tillverkare och försäljare är polykristallina paneler att föredra på husbilar på grund av deras större tålighet. Jag har kollat lite på skillnaden i effekt mellan poly- och monokristallina paneler och skillnaden är ointressant vid praktiskt bruk, faktiskt mindre än jag trodde, om ens någon

Min urgamla 110 watts polykristallina panel går som tåget. Den är minst tio år gammal förmodligen bortåt 15 år. Min relativt nya 100-wattare från Prevent ger ingen ström längre. Jag har kollat regulatorer, kablage m.m. Felet tycks ligga antingen i kontakterna från panelen eller i själva panelen. Ska kollas senare idag.

Kan solpaneler gå sönder?

Jappe
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

Bra och intressant fråga Jappe,

Man stirrar nog mycket på siffror vid val av solpanel, har förstått att det skiftar i kvalitet/kapacitet/pris, någon länkade till denna Alternativ energi - Hur man bygger solfångare, vattenhjul, vindkraftverk, generatorer, m.m. matnyttiga sida om solpaneler, mycket läsvärt.

Jag sitter med 2st paneler (Solara) från 2005 och undrar också ifall de börjar bli dags för pension för dem, de laddar fortfarande, men inte som man läser andras gör i detta forum.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Nu har jag monterat ner panelen från taket, kollat allt kablage och kontakter, inga fel!

På baksidan av panelen sitter en diod som förmodligen ska förhindra backströmmar vid mörker.

diod.jpg

Väldigt torrt och fint i dosan. Mäter jag på dioden så är det bom stopp åt ena hållet. Åt det andra hållet är det bara ett visst motstånd. Panelen ser ut som ny, inga skador vad jag kan se. Huvudmisstänkt är dioden!

Jag kan mäta upp en spänning runt 20V men den levererar ingen ström om jag ansluter den via regulator till ett batteri. :confused:

Förklara! Wizard eller någon annan! :D

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

Det kan ju vara fel i regulatorn eller på väg till batteriet.
Sätt multimetern på 10A och mät över panelens anslutningar så ser du hur mycket ström panelen ger. Panelen blir i o f s kortsluten men ett par sekunder är OK.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batterier & solpaneler?

Bra och intressant fråga Jappe,

Man stirrar nog mycket på siffror vid val av solpanel, har förstått att det skiftar i kvalitet/kapacitet/pris, någon länkade till denna Alternativ energi - Hur man bygger solfångare, vattenhjul, vindkraftverk, generatorer, m.m. matnyttiga sida om solpaneler, mycket läsvärt.

Jag sitter med 2st paneler (Solara) från 2005 och undrar också ifall de börjar bli dags för pension för dem, de laddar fortfarande, men inte som man läser andras gör i detta forum.

De har en felsökningssida av solceller.

Regulator
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Det kan ju vara fel i regulatorn eller på väg till batteriet.
Sätt multimetern på 10A och mät över panelens anslutningar så ser du hur mycket ström panelen ger. Panelen blir i o f s kortsluten men ett par sekunder är OK.

Min mysko panel ger en spänning på c:a 21 volt men ingen mätbar ström. :confused:

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batterier & solpaneler?

Hejsan Jappe, om du gör som Wizard skriver.
Ställ solcellen riktad mot solen.
Mät spänningen först (troligen runt 21Volt).
Ställ mätinstrumentet på 10A och flytta röda sladden till 10A ingången på instrumentet.
Står det verkligen 0,0 A då på displayen.
Mät på båda sidor om dioden för säkerhets skull.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Jag har mätt på alla upptänkliga sätt. Jag är van vid den här sortens mätningar bl.a. med tångampèremeter men detta förstår jag inte.

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batterier & solpaneler?

Hejsan igen, nej jag vet att du inte är "tappad bakom en vagn" eller vad som kan vara rätt yttryck här Jappe :p:.
Men om du ställer om instrumentet på mindre strömmätning. Max milliamp. mätning som finns på vredet vid likström..... Får du inte ett uns av ström på displayen då heller.
När det finns spänning så borde det finnas liiiite mätbar ström även om den dyker redan vid liten belastning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen