• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starthjälp

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Jag har inhandlat en Starthjälp med multifunktion. Tänker ha denna som säkerhetsåtgärd om inte husbilen skulle starta efter vinteruppehållet. Kan ju vara praktiskt att ha med sig om man skulle behöva hjälpa andra som får problem med sitt startbatteri under säsongen då den är liten o smidig och väger bara 0,5kg.
Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande produkt.

"En ultimat bärbar strömkälla för alla tillfällen och produkter. Starthjälpen har en patenterad teknik för att hjälpa igång bilar med 12 Volts elsystem samt att kunna både driva och ladda läsplattor, mobiler, kameror och bärbara datorer. Kraftigt uppladdningsbart batteri med låg självurladdning. LED-belysning som underlättar vid arbete i mörker. Medföljande kitt innehåller laddare för både vägguttag och cigarettändaruttag samt utgångar för att passa flera olika produkter.
Du kan ladda upp en helt urladdad iPhone 4S 6 gånger."

Starthjälp med multifunktion hos Verktygsboden - YouTube

Gert - Olof
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

Den verkar ju smidig :)

Jag hade en från biltema med mig när jag drog igång moin bil förraåret. Den var fulladdad, men orkade bara få startmotorn att dra runt motorn på alldeles för låga varv..

sen dog den :(


denna verkar ju Li-batterier, vilket kanske gör skillnaden..


//Freddy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Starthjälp

Jag tror inte på det.

För klena kablar till "dosan". Måste vara kopplad länge till bilbatteriet före startförsök. Kanske till en liten varm bensinare. Men inte till en kall Diesel med urladdat batteri. Där hjälper knappt startkablar. Man måste ju ha den grova sorten och den andra bilen måste ha motorn igång.

Men den är ju perfekt att ladda paddor och mobiler m.m..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Starthjälp

Testade Booster på jobbet, fungerade klockrent på bensindrivna bilar! Jag tror den hade klarat av en kall diesel också, men har inte hunnit testa ännu... Nästa vinter kanske, nu ska vi ha plus grader, sol, värme & ljust ute?
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

Återkommer med lite mer fakta om den Starthjälpare jag köpt Starthjälp med multifunktion hos Verktygsboden - YouTube Kanske är så att den är för klen att starta en Dieselbil med.
Batterierna är av typ Litium-jon typ. Startströmmen är 200A (400A) och Kapaciteten 12000mAh. Är detta för dålig kapacitet eller hur mycket kraft fodras det i startögonblicket?
Vore skoj o höra om det är någon inom klubben som testat just denna typ av Starthjälp.

Gert - Olof
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Starthjälp

Jag är ledsen att säga det. Men kablarna som visas på videon kan inte leverera startström. Dom är för klena. Dom skulle smälta. Möjligen kan dom ladda batteriet, men det tar nog ett bra tag.

31562_5bd179e1bfba93b3216fd4da558191dd.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

400A i startögonblicket lär inte räcka för en större dieselmotor. En Forddiesel på 3,6 l som vi har (inte i husbilen utan en annan maskin) tar 900A i startögonblicket.

Själv har jag gjort en enkel nödlösning ifall startbatteriet i husbilen någon gång skulle bli matt (en cell kan ju ha kortslutit).
Jag har helt enkelt anpassat ett par startkablar som jag kan ansluta till bodelsbatterierna.
På vår bil (och många andra) sitter startbatteriet under en lucka i golvet på förarkupén. Det blir då bara någon meter ifrån bodelsbatterierna.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

Jag skulle nog säga att det skulle räcka. Så fort startmotorn börjar snurra så minska ju ampérebehovet. Och 700 borde lätt räcka för att börja få snurr på den.
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

Jag har länge varit tveksam till multistarten men.....
Snowmobile har testat denna och skriver bla detta:

"Hemma på gården finns det en riktigt tjurig
Volvo BM dieseltraktor från femtiotalet som
brukar vilja ha både fulladdat batteri och startkablar
för att gå till jobbet – ett perfekt elddop
för multistartern, viss rädsla att överbelasta den
lånade apparaten infinner sig men vad gör man
inte för vetenskapen? Sagt och gjort så testas
först en gång med bara traktorns eget batteri
utan resultat, men med multistartern hoppar den
igång direkt! Tack vare den lilla dosan!"
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

Skoj och se att Starthjälpen fungerat i ett skarpt läge. Tack för infon. Polarissnö.

Är inte utan att jag tvekat till detta inköp och eftersom jag har bytesrätt på Starthjälpen och vacklat den senaste tiden har jag nu ändå beslutat mig för att behålla den. Om inte annat är den ju praktisk att ha med sig när man är utan möjlighet att ladda mobil o dator när andra möjligheter ej finns.

Gert - Olof
 
F

F.d. 20991

Guest
Sv: Starthjälp

En vän och kollega har en som han använder flitigt i sin verkstad, den har Litium-jon batteri på 12000 mAh.

Den har han startat amerikanare med V8or på en Cruising förra sommaren, fungerar makalöst bra.

Några grövre kablar krävs inte eftersom de är så korta, skall man däremot starta med startkablar så krävs längre och grövre kablar eftersom man annars riskerar att få spänningsfall, och efter lång tids nötande med startmotorn gör kablarna heta.


Skulle kablarna brinna av vid varje startförsök så skulle den här produkten inte finnas på marknaden.

Tekniken har gått framåt, det sitter inte ettpar brunstensbatterier i de här boxarna.

Jag skulle dock undvika de billigaste (500-600Kr) som påstås ha hög kapacitet, en tusenlapp femtonhundra för en i mellanstorlek anser jag vara lämplig.

Tid att starta en bil från att man anslutit boostern ca 10sek, man bör vara snabb för att inte tömma starthjälpens batteri (som visserligen går att ladda upp men dock) alltså helt i motsats som vissa tror - att man måste ha den inkopplad under lång tid för att ladda den behövande bilens batteri.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Starthjälp

Du har helt fel SirMacLain. Det går utmärkt att starta bl.a. dieselbilar med dessa små startaggregat. Vi använder dagligen dessa för att starta fordon med. Går alldeles utmärkt. För en kostnad av ca Kr 2.700.- får man en ypperlig starthjälp som även laddar telefon, Ipad och driver en dator. Det har hänt saker i den världen.
Jovisst med den lilla smala kabeln löser man problemen när det inte vill starta på annat sätt!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Starthjälp

Jag köpte för några år sedan en start booster från Ge Kås i Ullared. Fruktansvärt billigt, 250kr och alledeles riktig, värdelös.

Den dyraste delen i dem är utan tvekan batteriet. Jag köpte sedan en MC batteri från Biltema på 8 Ah och ändrade lite sladdarnas anslutningar inne i apparaten, de är också "made in China". Sedan blev det fart på manicken. Förra sommaren var det stora testet då en Volvo långtradare från Rumänien fick inte igång sin bil i en rastplats. Tyckte synd om killen. De begriper inte mycket av sina bilar men kör runt i Europa massor av mil. Får de problem så ringer de åkaren i Rumänien och får råd.

När jag då, brist på annat då det är lite trist på trastplatserna, gjorde diagnos på hans bil, ena batteriet hade för lite vatten. Jag fyllde på vatten typ 1 liter och tog sedan fram min lilla startbooster, så skrattade Rumänen så han var dubbelvikt. Jag fullföljde proceduren efter instruktionen och då skall man vänta några minuter innan start försöket. Det hela var rätt så roligt då han kunde inte engelska och min Rumänska är obefintlig. Mest teckenspråk och internationella kraftuttryck. Han hade tårar i ögonen fortfarande då jag knackade på hans axel och gjorde en gäst med handen som om jag vred startnyckeln. Raus Raus sade jag och pekade mot förarhytten med barsk tysk brytning. Han lydde och vred starten. Startade direkt.

Sedan kopplade jag los boostern och packade ihop mina grejjer. Nu var Rumänen riktigt glad. Han ville absolut köpa den där lilla trolleri manicken. Vi diskuterade priset. Jag påpekade de många funktioner med bla. arbetslampa, luftpump, laddning och inte minst start booster. Han erbjöd sex flaskor Vodka och två limpor Lucky Strike. Jag skakade på huvudet med en sårad min. Han var oförstående. Jag tog boostern i famnen och vaggade den som en baby. Han förstod, för privat, inte till salu. Men jag har aldrig sett en mer förvånad chafför än han, när Hans 12 liters Volvo diesel gick i gång mha den pytte lilla boostern.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Starthjälp

Dom här säljer en "Micro start XP10" till lägre pris.
Samma produkt annat namn, bättre pris

Starthjälp


Edit: se upp med moms, priser kan visas med eller utan moms på sidan
 
Senast ändrad:
Toppen