• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Swish - bankernas betalningsalternativ

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur många använder Swish, det nya enkla betalningsalternativet?

Jag testade idag och betalade frugan en hundralapp, hon är som vanligt skeptisk till nymodigheter i motsats till mig men blev positivt överraskad. Hon tyckte dock att beloppet kunde varit större!

Jag antar att mobilbetalningar kommer att ersätta korten på sikt?

image.jpg
 
J

Jarn

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Är inte sen tanken att bankerna skall börja ta betalt för denna tjänsten också, har för mig jag läste det på någon av våra banksidor.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Fungerar utmärkt, nackdelen är att den betalningsmottsgaren måste vara registrerad också.
Tjänsten skulle vara avgiftsbelagd från årsskiftet (iaf i SEB)
Men de måste väl ta betalt för att få in styrelsemedlemmarnas arvoden. (Dagens GP)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Vad händer om mottagaren inte är ansluten till tjänsten?
Läste någonstans att mottagaren kunde registrera i efterhand.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Knarrevik skriver att det kostar 1 krona per transaktion. Vem debiteras?
Är det mottageren eller den som skickar pengarna? Hälsningar Göran Hellman
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Med Swish kan du via din iPhone, Windows Phone eller Android-telefon enkelt skicka pengar till andra personers konton via ditt telefonnummer. Pengarna dras från ditt konto och är framme hos mottagaren bara några sekunder senare. Det är lika säkert som en överföring på banken, men enklare, snabbare och mer tillgängligt.

Du kan skicka pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish via SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia eller Swedbank. Att ansluta sig till Swish kostar ingenting, och fram till 30 juni 2014 bjuder vi på avgiften för allt du swishar. Därefter kommer det att kosta 1 kr varje gång du skickar pengar.

Alltså är det avsändaren som kommer att betala!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

De gånger jag sänder pengar till privatpersoner, då är det till hustrun, barn o barnbarn.
Eftersom de har samma bank som jag, så blir det ju enkelt att skicka pengar till dem kostnadsfritt via en överföring. Sker också enkelt o blixtsnabbt via en App i plattan eller telefonen.

Skall jag sända pengar till någon annan privatperson, då är det i såfall i samband med ett större inköp och då funkar ju inte Swish ändå.

Tror det passar mer för ungdomar som lånar/lånar ut till kompisar och snabbt behöver göra en överföring.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Vad jag hört är huvudsakliga användningen att dela notan på krogen och
dela taxiavgifter.
Jag använder den också till att betala odlare som har självplockning av tomater
Smart vid små verksamheter där kontokortsautomater blir för kostsamt.
Ytterliggare ett steg mot kontantlöst samhälle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag använder den också till att betala odlare som har självplockning av tomater
Smart vid små verksamheter där kontokortsautomater blir för kostsamt.
Ytterliggare ett steg mot kontantlöst samhälle

Finessen med Swish är att mottagaren ser det insatta beloppet på sitt konto redan efter någon sekund.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Strategin är tydlig. Detta är ytterligare ett sätt för bankerna att klå oss på pengar & att slippa hantera kontanter. Att det skall kosta 1 krona från & med 1/7 låter ju bra. Men, det är väl ingen som är så naiv att han tror att avgiften stannar på den låga nivån. 1 krona är nog snart historia. Avgiften kommer med säkerhet att höjas. Historien talar sitt tydliga språk. Har bankerna någonsin gjort något för konsumenten utan att ta den största biten av kakan till sig själva? Affärside'n är god nu när dom lyckats nästla sig in i våra telefoner & surfplattor. Det kommer med tiden att ge mycket "klirr i kassan" göra dom ännu rikare.

:twitcy:Bennie:twitcy:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Swish fungerar med alla banker som är anslutna till tjänsten. Alla banker är det inte. Klart vi får betala för en tjänst, som någon skriver 1 kr är snart ett minne blott. Finns det folk som tror det är gratis ta ut pengar, skicka pengar, betala räkningar osv. Allt kostar men tidigare har kunderna sluppit denna kostnad, men i takt med att kostnaden och utvecklingen mot fler och smarta tjänster ökar, så får nog kunden vackert betala en viss peng.

Vem vill återgå till att stå i en lång kö på banken, framtiden är här bara acceptera detta. Framtiden går inte att stoppa den kommer även om vi vill stå stilla. Om kostnaden vi betalar sen är rimlig är en annan fråga.

Arbetat hela mitt liv inom bank och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till hur det var på 60-70 talet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Ingen uppkopplingsavgift, endast transaktionsavgift på 1 krona från 1/7.

Man kan själv bestämma limiten upp till 5000:- per gång.

Har lite svårt för att tro att teleoperatören "bjuder" på både uppkoppling och transaktionen.
Misstänker när det är två aktörer inblandade vill båda ha en del av kakan. Ingen av de inblandade aktörerna är väl kända för välgörenhet.:confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Dagens banker vill inte vara som gårdagens. Nu får du själv göra jobbet och dessutom betala för det. Jag tror att bankerna köper dyra servrar, programvara & konsulter som kostar, själva kallar dom det för "bra service". En krona i transavgift idag blir fem kronor så fort du har blivit beroende av den här typen "överföringar". Många bäckar små och snart behövs ingen personal på bankerna och inga kontor heller. Allt blir automatiserad "för kundens bästa", titta bara inte på deras årsrapporter, det finns en viss risk för tarmvred...he, he... (nu pratar jag "Jappes" språk...).

Skämt åsido, om man ska tro alla sci-fi filmer då försvinner pengar också och alla får en vacker tatuering i form av en streckkod. Räcker att man passerar en scanner i en butik så är saken klar. Skulle det hända att man blir rånad, då blir man bokstavligen "flådd" (på tatueringen), ett bevis på att banken inte har ensamrätt!

PS. Ta inte ovanstående på fullt alvar, det var bara ett litet infall i stundens hetta : ) DS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Oj vilken pessimism!
Själv tycker jag att det kan vara värt en krona för att slippa kontant- och korthantering. Värre är det för de kriminella som mister sina två främsta inkomstkällor och får försöka sig på nya vägar att försörja sig på.

Jag har också arbetat i bank och är glad att folk slipper ta ledigt för att hinna till banken för minsta ärende.
 
Senast ändrad:
Toppen