• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydromax 150 bränslecell 150 W

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Spännande - om den och företaget kan leverera. Under senaste år har det dykt upp flera varianter på bränsleceller som sedan försvunnit eller för en tynande tillvaro.

En del i det hela är ju att bränsleförsörjningen kan tryggas. Hur får man tag i bränsledelarna och till vilken kostnad. Finns förtroende för tekniken och företaget så att man vågar investera så mycket pengar eller avvaktar för många.

Men stämmer allt vad dom lovar och bränslet är överkomligt så kan man ju glömma dyra LiFo-batterier etc.

EFOY har ju infrastrukturen och historiken men laddar alldeles för lite och dyrt för att fungera vintertid och diesel/elbaserat.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Inte en rad att läsa om priset på bränslet, vare sig i den aktuella tidningen eller på tillverkarens hemsida. Jag har en Efoy och till den kostar bränslet närmare 30 SEK per producerad kWh.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jag är av samma åsikt Anders. Har funderat länge än på det ena och än på det andra och hittar flaskhalsar hela tiden, även om priset inte är helt avskräckande. Frågan är om inte en "liten" Honda (som dom flesta har) är dagens bästa komplement till solceller (om man står ensam och inte stör någon närliggande). Under körning är det inga problem, då funkar generator. Vid "måste" stolpen är det 230V och vid solsken solceller... En grå vecka får man avgöra lämpligheten med att starta Hondan eller ge sig vidare till soligare trakter alt. "stolpen".
Jag avvaktar ett tag till...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

"Med hjälp av en innovativ bränslecellsteknik skapar Hydromax 150 ström med endast fruktsyra, saltlösning och vatten som bränsle. Resultatet är en ljudlös laddning, som inte genererar några miljöfarliga restprodukter."

Det bränslet är nog inte särskilt dyrt! Intressant!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jag har som lägst betalat 27 euro och som mest 37 euro för 10-literskasetter i Tyskland, men det blir ändå väldigt dyra kWh.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Marinmagasinet har dessa priser för bränslet till Hydromax 150:

apple.JPG

Skall vatten tillsättas eller inte? Bränslesammansättningen verkar lite hemlig. En fördel är att blandningen inte är brännbar!

Frågan är om de kan konkurrera med Efoy prismässigt. Kanske kan man blanda äpplesyra, salt och vatten hemma i köket! :D

Jappe
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Så länge som man inte vet hur många liter "bränsle" de olika delarna blir när de blandas och späs med vatten så kan man ju inte utvärdera kostnaden.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Just det och det verkar som om man ligger lite lågt med bränslekostnaden. Ingredienserna är nog inte så dyra. Kostnaden för reningen är nog den stora biten. Kanske! Jag är väldigt nyfiken på denna mackapär!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Och dessutom tycks man (eller Jappe) ha räknat fel med en tiopotens på apparatens produktionskapacitet.

180W motsvarar 15A och 15A x 24h blir med min (gamla) räknedosa 360 Ah och inte 10 ggr så mycket. Och dessutom var 180W maxeffekt och den nominella effekten 150W.

Antagligen inget man kan blanda själv. De bränsleceller som presenterats hitintills kräver extremt renade bränslen (eller alternativt mycket hög arbetstemperatur).

Min Efoy (näst största modellen) ger 11 kWh per 10L kasett (0,9L per kWh) eller uttryckt i andra termer max 72W eller 144Ah (= 1,73 kWh) per dygn. Kassetterna räcker alltså ett antal dygn även vid kontinuerlig drift, men då blir det dyrt (och så skall anläggningen inte användas).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Du är så ungdomlig Jappe! Själv så blundar jag nästan alltid för alla dessa smilies och nöjer mig med att ta del av texten.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

EFOY har ju dessutom en beräknad livslängd på 5000 timmar och tappar effekt redan efter ca 3000 timmar (om jag kommer ihåg rätt) så att köra dom kontinuerligt kan bli ganska dyrt. Räknar man med 35000 kr i inköp och i snitt 4000 timmar blir kostnaden, förutom methanolen 8,75 kr per timmes drift i värdeminskning.

Så visst, en Biltema-generator som kostar 3000 kr blir ju en mycket bättre affär. Men som alltid, komforten och böket....

Anders
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Efter att ha haft ett Dometic TEC29 i två husbilar och matat det med bensin a 14kr/L och fått ca ett dygns el per tank a ca 2000W vid 220Volt kan jag faktiskt inte se någon anledning att använda något annat än TEC 29 eller motsvarande. Vad gäller störning av andra så är det i fråga om tre saker ljuddämpning av motorn, kylluften samt avvibrering in till bilen. Gör man dessa rätt så hör inte grannen som står 2 meter vis sidan om elverket. Avgasdoften är ringa och om man störs av detta kan man gå över till en alkylat bensin då luktar det så gott som inget.

Så för min del kan jag bara konstatera att köra en bränslecell idag är för dyrt, för dåligt, och enbart 12V så det löser inte mer än vad solceller gör fast till ett oerhört mycket högre pris. Om solen lyser med sin frånvaro så brukar i alla fall vi åka dit den lyser så det problemet är löst.

PS Bränsleceller (inga märken nämner jag) har börjat dyka upp begagnade hos en del husvagn/bil firmor då kunderna har monterat ur dom.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

En tanke jag fick var att det vore bättre om aggregatet (TEC29) inte är för tyst eftersom grannarna då kunde identifiera bullret och avlägsna sig därifrån för att slippa bli utsatta för avgaserna!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Jasno

På vintern campar vi vanligen i vildmarken, oftast vid ngn fjällsjö, och då använder vi en Honda 20i (och monterar ur Efoy inför vintern). Solpanelerna ger faktiskt i det närmaste ingenting under vintern i Norrland.

Under resor sommartid brukar vi lämna elverket hemma och förlita oss på solen och dessutom har vi nu utökat vår bobatteribank till 3 x 95Ah och kompletterat DC/DC-laddaren med en Smartpass. Men det händer ändå att man ibland ligger stilla några dagar i förhållanden utan sol och då kommer bränslecellen till nytta. Förvisso extremt dyr energi men använd på detta sätt blir det inte många gångtimmar per år.

aake
 
Toppen