• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydromax 150 bränslecell 150 W

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Varning för Marinmagasinet som säljare av Hydromax. Först fick man märkliga mail där han försöker sopa siffrorna under mattan sedan säger han att kalkylerna är helt fel utan att säga vad som är fel. När jag sedan påpekar detta ringer han upp mig och mer eller mindre skäller ut mig och slutligen lägger på luren.

Enligt honom är bränslepriserna vi använt felaktiga, man kan inte räkna med värdeminskning för man kan ju renovera den efter 5000 timmar och generellt ifrågasatte han vad jag och husbilsklubben var för märkliga personer och vilket vårt syfte var. Han har aldrig under sina 10 år fått ett märkligare mail än vår kalkyl.

Hur kan en sådan person syssla med konsumentförsäljning kan man fråga sig.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Här har ni mailkonversationen. Därefter blir jag uppringd och ifrågasatt om varför jag gör detta - jag kunde absolut inte vara en spekulant enligt honom.

Läs nerifrån upp.

Anders


Hej!
Men vad menar du med ett sådant svar. Vad är fel?

Hälsningar/Regards
Anders

Via Sony Xperia Z pad
On 3 mars 2014 17:33:51 <info@marinmagasinet.se> wrote:

Hej*

Tyvärr har du hittad fel information och hoppas att du har inte jobbat *för mycket *med detta.

Mvh Johan *

*

3 mars 2014, Anders Bengs <bengs@bengsservices.com> skrev:

Hej!
Tack för ert svar. Naturligtvis har denna tekniska pryl en teknisk livslängd, såsom alla andra prylar. Tillverkaren bekräftar också detta, om än något flytande. Man säger minst 5000 timmar, och troligen mycket längre. Är jag sjysst och realist så räknar jag med 7500 timmar vilket ger en* värdeminskning på ca. 40 kr per kWh. Kapitalkostnad vid 5% ränta 5 kr per dag. Dessutom har vi hittat lite priser på nätet och kalkylerat inom husbilsklubben.se. Så här ser den kalkylen ut:

Det verkar som om det skulle kosta mellan 170 och 230 kr per producerad kWh beroende på var man köper bränslet.

Om vi tittar hos shipshop.de, som faktiskt har priser utsatta, så ser vi att:
* "Hydromax 150", drar runt 1,25 liter/kWh och kostar 3195 EUR, runt 27000kr.*
* "HydroFuel" 5L kostar 67,20 EUR, det blir 119kr litern.
* "Apfelsäure" 3,5kg kostar 17,35 EUR, det blir 8,37kr per liter lösning

200g äppelsyra ska tydligen blandas med destillerat vatten som kostar runt 10kr litern, till en liter lösning. Det går åt nästan en hel liter vatten per liter lösning, så vi räknar med vatten för 10kr per liter äppelsyralösning.

En kWh påstås dra omkring 1,25 liter "HydroFuel" och lika mycket äppelsyrelösning. Siffran 1,5 liter per kWh förekommer också, men nu gör vi en glädjekalkyl och använder därför 1,25 liter per kWh i beräkningen.

För varje kWh gör vi alltså av med "HydroFuel" för 149kr, "Apfelsäure" för 11kr och destillerat vatten för 12kr, summa 172kr/kWh. För enbart bränslet. Frakt tillkommer.

Med de priser som Jappe hittade på Marinmagasinet - äppelsyra 3kg 225kr och "Hydrofuel" 4 liter 650kr - så går det för varje kilowattimme åt "HydroFuel" för 203kr, äppelsyra för 15kr och destillerat vatten för 12kr, summa 230kr/kWh.

Hmm...
Det var verkligen dyra kilowattimmar.

Slutat citat.

Så 230 kr (ni säger 150 kr, varför denna skillnad?) + 40 kr (i värdeminskning) = 270 kr per kwh + 5 kr per dag i kapitalkostnad.

Väldigt dyrt eller räknar någon fel?

Hälsningar/Regards
Anders

Via Sony Xperia Z pad
On 3 mars 2014 09:23:46 <info@marinmagasinet.se> wrote:

Hej*


Hydromax tappar inget effekt den offrar inte platina i cellen som andra gör.Den spolar cellen med äpple sur efter varje laddning.*

Bränsle kostar 150kr per levererad kilowatt och det blir billigare i framtiden.

Just nu visar vi den på Stockholms båtmässan. **

28 februari 2014, Anders Bengs <bengs@bengsservices.com> skrev:

Hej!

Intresserad av Hydromax 150. Precis som för EFOY-bränslecellen blir ju det avgörande vad den har för livslängd och priset på bränslet. Kan ni ge dessa värden.

*

Med vänliga hälsningar/Regards

Anders Bengs
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hydromax 150 bränslecell 150 W

Yachting Monthly testar Hydromax i januari-2015 numret och konstaterar att den är enkel att installera och eco-vänlig men också att den är väldigt dyr, dyr i drift (8,8p/Ah), svårt att hitta bränsle, enkel laddelektronik samt att den har en definitiv max livslängd på bara 5000 timmar, vilket ju för en långseglare kan vara bara några år. Verkar ganska överens med våra åsikter.
 
Toppen