• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

WinZip Updater varnar !

F

F.d. 2621

Guest
Varning! ! Win ZIP hittade 39 föråldrade drivrutiner på din dator! !

Detta alarmerande meddelande dyker nu upp på min laptop och manar mig att uppdatera alla- utan att tala om vad det kostar och andra villkor.

Jag är tacksam för råd och ev förklaring till vad detta är och hur man bör förhålla sig till detta. Är det något bra och användbart eller . . . . .???

Min ACER Aspire dator är drygt två år gammal och fungerar helt OK vad jag kan bedöma.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: WinZip Updater varnar !

En dator med Windows kan snart enbart användas av experter.
Är det inte virus eller trojaner så är det länkar som lurar skjortan av hederligt folk.

Dags att kasta ut skräpet och skaffa sig enklare grejer med ett operativsystem som inte är vidöppet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
F

F.d. 25023

Guest
Sv: WinZip Updater varnar !

En dator med Windows kan snart enbart användas av experter.
Är det inte virus eller trojaner så är det länkar som lurar skjortan av hederligt folk.

Dags att kasta ut skräpet och skaffa sig enklare grejer med ett operativsystem som inte är vidöppet?

Enligt McAfee är 14 av 25 senaste virusar avsedda för Mac'en, så någon frid finnes inte på den sidan heller....

jyrki
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: WinZip Updater varnar !

Varning! ! Win ZIP hittade 39 föråldrade drivrutiner på din dator! !

Detta alarmerande meddelande dyker nu upp på min laptop och manar mig att uppdatera alla- utan att tala om vad det kostar och andra villkor.

Jag är tacksam för råd och ev förklaring till vad detta är och hur man bör förhålla sig till detta. Är det något bra och användbart eller . . . . .???

Min ACER Aspire dator är drygt två år gammal och fungerar helt OK vad jag kan bedöma.

WinZip är ett vanlig använt komprimeringsprogram som kommer från dem som skapade .zip-formatet.
Det du ser har inget som helst med programmet Winzip att göra, de försöker bara sno trovärdighet via ett känt namn. Det är troligen bara en sorts "reklambanner" du får på en sida eller liknande. Det är ingenting att bry sig om i detta fallet (ungefär som Knarreviks irrellevanta inlägg).

Om du får det en gång men inte mer, kan du bara glömma det. Om du får liknande saker av och till så kan du prova med att installera Malwarebytes från ninite.com och köra det.

//Stefan
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: WinZip Updater varnar !

En dator med Windows kan snart enbart användas av experter.
Är det inte virus eller trojaner så är det länkar som lurar skjortan av hederligt folk.

Dags att kasta ut skräpet och skaffa sig enklare grejer med ett operativsystem som inte är vidöppet?
Säkerhetsfel i Apples Produkter!
Säkerhetsfelet tros ha funnits i Apples alla produkter under ett par månader, men det är upptäcktes först i fredags. Apple har bekräftat att säkerhetsfelet finns och uppmanar nu alla sina kunder att uppdatera sina enheter till den senaste programversionen 7.0.6 – som skickades ut i fredags för att fixa felet.
Hackers kan ta sig in i din Iphone – efter allvarligt fel | Nyheter | Aftonbladet
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: WinZip Updater varnar !

Windows blir väl inte bättre av att Apple upptäckte ett säkerhetsfel som åtgärdades samma dag?

Jag startade upp en av mina laptops idag för att komma åt lite bilder.
Eftersom det är en dryg månad sedan den var igång räknade jag med att en del filer behövde uppdateras men inte 26 stycken som hittills tagit en dryg timme att uppdatera och då återstår 13.

Inte undra på att folk tröttnar på dessa ständigt återkommande säkerhetsuppdateringar på sega datorer och går över till snabba plattor!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: WinZip Updater varnar !

Om du har en gammal PC som du av allt att döma inte använder mer än för att plocka fram några bilder så behöver du knappast uppdatera något. Funkade den förra gången du använde den så funkar den nu också. För inte behövde du väl koppla upp den på nätet för att komma åt lite bilder? Jag antar att de ligger på PC:n annars använder du väl paddan?

Sedan var det väl så att det funnits ett säkerhetshål i ett par månader men som upptäcktes i fredags och då åtgärdades genom att man skall uppdatera till programversion 7.0.6.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: WinZip Updater varnar !

Nej, det kan du ha rätt i men uppdateringarna körs automatiskt, även uppkopplingen mot Internet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: WinZip Updater varnar !

Den fel som ble patchet på både IOS og Mac var i en bit kode som ikke har vært endret på flere år. Det er rett at det tok kort tid fra felet ble rapportert til Apple fra et sikkerhetsfirma til de hadde en fiks, men om noen hacker hadde oppdaget felet tidligere finnes det ingen dokumentasjon for.

Den nye som er vist med et proof of consept i IOS for et par dager siden er minst like ille - enkelt å få inn kode som lagrer alle tastetykk og guestures, videresendes dett til en ekstern lagring så er det meste åpent.

Heller endel løpende sikkerhetsoppdateringer enn en påstand om at det ikke er nødvendig. Nobody is perfect!

Den tid jeg jobbet med internet sikkerhet så hadde jeg påstanden at en kan sikre seg mot de som vet mindre enn en selv, problemet er å sikre seg mot de som kan mer. Det kostet mange timer hver uke i analyser av hva som virkelig skjer på nettet, samme gjelder i kompliserte OS.

UNIX/Linux kjerne er enkel og oversiktlig, svakheten ligger normalt i applikasjoner og grafisk grensesnitt. Windows har etter hvert laget et klarere skille mellom kjernedelen og resten. Apple og Android bygger alle på UNIX/Linux arkitektur. Svakhetene som avsløres er i stor grad i samme type funksjoner i alle OS. Typisk er web-kit, nettverk filsystemer og fjernbetjening områder som stadig dukker opp på feillisten.

Det faktum at Apple forbyr andre web-rendering kit enn sitt eget flytter hele ansvaret for disse problemer til Apple. I windows er det mulig å legge inn egne - ofte mer effektive slike web-rendering rutiner, svakhetene kan da bli flere.

Tilbake til emnet for denne tråden: Slike "frie" feilsøkere er ofte bakdører for trojanere og virus og en bør prøve å unngå dem! Download sites med modifiserte installere er en pest som en skulle holde seg unna.

For meg er det en legitime pest-site: Oracle nedlastning av Java som vil installere en toolbar og highjacke startside om en ikke er 100% våken og fjerner hakene for dette ved hver java oppdatering. Dette er ikke seriøst!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: WinZip Updater varnar !

Tilbake til emnet for denne tråden: Slike "frie" feilsøkere er ofte bakdører for trojanere og virus og en bør prøve å unngå dem! Download sites med modifiserte installere er en pest som en skulle holde seg unna.

For meg er det en legitime pest-site: Oracle nedlastning av Java som vil installere en toolbar og highjacke startside om en ikke er 100% våken og fjerner hakene for dette ved hver java oppdatering. Dette er ikke seriøst!

Jag kan bara hålla med. Merparten av nedladdningssiter som erbjuder gratisprogram betalar sin serverkostnad med att packa om de program du laddar ner. Delägger till ett steg som, om du godkänner det genom att bara trycka "Next", installerar en extra verktygslist, program eller annat som du inte vill ha.
I många fall orsakar en installation utan att tänka sig för flera timmars jobb för att rensa skiten efteråt.

Det är därför jag hela tiden puffar för ninite.com som saknar allt sånt. Du får programmen utan att riskera skräpet.

Och jag fattar inte heller vad Oracle pysslar med genom att solka sitt rykte genom att packa med installation av verktygslist med uppdateringar av Java och andra verktyg som ständigt behöver uppdateras.

//Stefan - Som vägrar att blanda sig i "flame wars".
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: WinZip Updater varnar !

Mycket teknik och möjligheter att göra fel med allt detta! Är man kunnig och erfaren, så vet man väl vad man ska göra och vice versa.

När Winzip dök upp på min dator så lät det ju intressant - för mig som inte är särskilt erfaren - och jag lät göra en "skanning" av vad jag hade på datorn (förmodligen som ett slags första installationssteg) och fick då beskedet att 39 drivrutiner var "föråldrade" och alltså omedelbart behövde uppdateras! "KÖP"-rutan lyste upp och det var då jag började reagera om detta var rätt.

Nåja - jag följde Wizards och STACT´s råd att avinstallera Winzip och låta Windows Update göra de uppdateringar som behövdes. Allt det gick bra och allt verkar vara som vanligt igen!

Tack för alla goda synpunkter och råd och tack för att detta forum finns för oss mindre vetande! ! ! I detta fall var riskerna kanske inte så stora att hamna snett, men man vet ju aldrig.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: WinZip Updater varnar !

Jag har försökt avinstallera utan framgång - får följande meddelande.
Hur avinstallerade du?
 

Bilagor

  • 2017-07-12.png
    2017-07-12.png
    72 KB · Visningar: 30
F

F.d. 52943

Guest
Sv: WinZip Updater varnar !

Någon som vet hur man avinstallerar?
 
Toppen