• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio 27mhz

F

F.d. 53340

Guest
Hej. Jag har en president Grant 2 och en antenn sirio hi power monterat på backspegel med extra jord på hobby 750 år 06 .
Provade flera antenner och lite olika ställen fick alldeles för hög stående våg.
Nu har jag 0.1 på kanal 20fm och 0 på kanal 1 och 40fm stående våg.

Kanal 24usb och 10fm på 27mhz kommer jag vara på.

Mvh korpen.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Radio 27mhz

Jag pratade med limmared han håller på och prova ut nya antenner till husbilar till 27mhz.
Mvh korpen.
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Radio 27mhz

Hej!
Det är skoj att fler börjar med 27 mhz har man väl skaffat radioprylarna så är det billig hobby det är bara strömmen som ska till. Du får ropa på kanal 24 usb om du åker förbi Göteborg nån gång här det ett helt gäng som håller på med radio här.

Häls/ Lindeman:D
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Radio 27mhz

Behöver man inget abonnemang till dessa ? Har för mig att det var så förr.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Radio 27mhz

Hej nej 27mhz är fria en tid tillbaka satsa på en med ssb usb räckvidden är längre och en bra antenn.
Det är fler och fler som kör på 27mhz.
Gå in på 27mhz.se det finns andra forum också på 27mhz.

Korpen.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Radio 27mhz

Hej,som nybörjare inom amatörradio vad skall man satsa på för grejor.
MVH:Göran
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Hej
Amatörradio är ett mycket omfattande begrepp, det finns så många olika intresseinriktningar. Så förslag på grejer är helt beroende på ditt eget intresse.

I grunden så kommunicerar vi med telefoni, telegrafi, data eller kanske bild. Vi har våglängdsområden över hela bandspektrat, från långvåg till till super korta vågor. Vi får använda effekt på tusentals watt men kan ofta komma jorden runt på bara några watt, för de som har det intresset.

Begagnad kortvågsutrustning finns att få från ca 2000:- och en enkel trådantenn är ju "gratis". Så kallade 2 meters maskiner finns från en tusenlapp och då har du mycket bra förbindelser inom närområdet, eller lite längre via s.k. repeaters. Vill du komma ännu längre inom VHF världen så har du vänner som kör via månen etc. Det finns bara ett fåtal "butiker" i Sverige men de har å andra sidan mycket bra kunskap.

Mitt eget intresse de senaste 10 åren är ägnat åt winlink.org Det finns massor av forskare, missionärer, seglare mfl som vill kunna maila utan internetanslutning. Det sker via kortvågs noder. Så jag har mailanslutning i husbil o båt, via kortvåg. Winlinken är extra uppskattad vid extrema situationer. Hundratusentals mail passerar servrarna. Vid storbrändrrna i Norge i vintras så slogs stundtals all kommunikation ut. Då upprättades winlinkstationer för mailförmedling.

Fler har frågat mig om utrustning, därför detta lite utförligare svar. Dock har Amatörradio inte så mycket gemensamt med rubriken 27 MHz. Det är en licensfri radio som inte kräver något certifikat. Det är också annan typ av utrustning.

Är du på väg att skaffa certifikat eller har du kanske redan en signal?
Undrar Björn /SM6FRI
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Du får säkert svar från någon privatradiointresserad.

Din tidigare fråga gällde Amatörradio. Wikipedia beskriver det som:
"Amatörradio skall inte förväxlas med annan privat kommunikationsradio, som kan ske helt utan kompetensprov. Sådan radiokommunikation i olika varianter kallas ibland för privatradio (PR-radio)".

Därför mitt svar om Amatörradio, hälsar Björn
 
F

F.d. 53288

Guest
Sv: Radio 27mhz

Har några gamla 27 komradio från 80-talet. Rariteter?
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Radio 27mhz

Hej!
Hej gå in på en forum som heter 27mhz.se
dom har en sälj och köp sida där kan du se
efter om du hittar något. Blocket.se har i bland och även tradera.

Häls/ Lindeman
 
F

F.d. 20991

Guest
Sv: Radio 27mhz

Ett annat forum som är väldigt aktivt heter Svenska CbRadio www.27radio.eu/27

Där finns Köp och säljtorg och mycket annat trevligt.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Hej,

är själv uppvuxen med "komradio" i bilen. Då var man med i någon klubb och hade en anropssignal. Hur fungerar det idag? Namn, anropssignal eller?
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Radio 27mhz

Hej!
På 27 mhz så gäller det 4 watt på am/ fm. ssb 12 watt på alla 40 kanalerna.
Anropsnamn kan du hitta på själv eftersom du är med här så kan du kalla dig HBK och ditt medlemsnummer ex.
Och det är licensfritt numera.
Här har du 2 stycken som säljer radiogrejor.
limmared.nu
fbradio.se
Här har du en klubb som du kan titta på.  Radioklubben Fox - Första sidan
Häls/ Lindeman. (Kallar jag mig på radion):msn_thumbup:
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Radio 27mhz

27 MHz, privatradio, CB, är inte amatörradio, det är kommunikationsradio helt enkelt. Avsedd att användas för just det ändamålet. Det finns 40 frekvenser att välja på. (kallas kanaler av någon anledning)

Amatörradio är radiokommunikation för just radioteknikens egen skull, för antennteknikens egen skull, för vågutbredningens skull. de tär tillåtet att själv bygga radiosändare och antenner, vilket är en viktig del av amatörradio.

27 MHz är ej tillståndspliktigt och mycket praktiskt om man behöver kommunikationsradio för relativt god räckvidd, för en mycket rimlig peng..

En nackdel med 27 MHz kan vara att det ibland kan förekomma överräckvidder, rymdvåg, och man kan få störningar från stationer i andra länder.
De går även att tala med då.

Amatörradio kräver ett kunskapsprov och ett certifikat för att få använda, men så får man oxo stora privilegier, ex vis 1000 Watt, och en mängd olika frekvenser från långvåg till mikrovåg att experimentera på.
Amatörradio kan användas mobilt och i bilar och båtar.

Val av frekvens ger räckvidder från optisk sikt till runt klotet.
Till och med via månen och satteliter.


Min fråga till de som använder 27 MHz är: vilken frekvens gäller på vägen numera?
AM eller FM?

de
Roy
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Hej
Var kan man köpa en bra antenn till husbil?
Limmared verkar ingen ha.
MVH KEJO
 
Toppen