• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio 27mhz

F

F.d. 53340

Guest
Sv: Radio 27mhz

Hej finns det någon svensk som står i spanien som har radio.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Hej

Har inte hållit på med 27 MHZ sedan jag var ung grabb på 20 år 1980. Hade en fordonsstation och en handstation som jag köpte dyrt från radiohandlaren i Åre.
Vad jag inte fick reda på var att jag var i stort sett den enda som hade systemet, så det blev mkt lyssnande efter ingenting. Har nu läst flera ämnen om bl a PR och PMR. Har köpt två små handapparater på PMR, men inser att räckvidden kommer att vara begränsad. Är det ens lönt att titta på en PR radio idag ? Har kollat in denna. Några kommentarer till den ? Ni pratar om USB. Är detta en form av band ? Vill ha radion i Husbilen men vet inte om det är värt det ?
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Radio 27mhz

Hej!
Ja det stämmer Radion har SSB alltså LSB och USB det står för undre och övre bandet du kan läsa mer på Svenska CBradio 27MHz
som är ett radioforum.
Jag körde radio på 80 talet med och då hade vi 25 kanaler 23+11A och kanal 24 som man bara kunde köra SSB på då numera så har vi 40 kanaler och man får köra AM. FM och SSB på alla kanaler AM/FM 4 watt och SSB 12 watt.
SSB kommer man längst på så dom flesta kör med det men ligger man nära varandra så är FM bäst som om man kör i bilar nära varandra eller nära grannar.
Den radion som du visar på limmared den har fått bra recensioner.
Numera så är det ingen licens i heller på 27 MHZ den slopade televerket 1994 tror jag det var.
Själv så bor jag strax utanför Göteborg och det finns flertal som kör radio här.
Och om du blir intresserad och börja med radio igen så finns det en radioklubb som heter Första sidan
Och här är en till Scandinavia SSB Club

Häls/ Lindeman:bye:
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27mhz

Just nu gjorde jag sökning på medlemssidan:
PMR-radio = 1593 st
PR-radio 27 Mhz = 286 st
Amatörradio = 196 st
som har anmält sig på medlemssidan.
Det där med amatörradio låter intressant. Jag har PMR-radio och höll på en hel del med PR-radio på 70-talet. I klubben var det många som gjorde vägsamaritutbildning med HRL och lite mera. Hade PR-radio i 2:a husbilen. Jag hade dubbla antenner på backspeglarna men fick det inte att fungera med räckvidden. Ni som har antenner på era husbilar - Hur är de monterade för att inte slå i broar mm. Min HB är ca 3 meter hög och helintegrerad. Jordplan mm?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det där med amatörradio låter intressant.

Gå in på sdr.hu, välj ”karta”, zoma in Sverige, klicka på en mottagare, välj band 75 meter, där finns trafik från norra Europa. På morgonen finns flera Svenska geografiska grupper igång. Själv finns jag på 3.717, andra Göteborgare finns på 3.723 etc. Du kan lägga in ditt namn om du vill visa att du lyssnar, Välkommen in. Vi har jättekul.

Sök info på SSA.se, gå en kurs, ta ett certifikat så är du snart inne i en fantastisk värld. Du hittar lätt kraftiga radiostationer med 100 watt, för någon tusenlapp. Antenner kan göras av enkla elkablar och räckvidden är runt hela jorden. DBF6DA9E-4199-4AD7-A6F6-B4A95752228A.jpeg
 
Toppen