• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i garage

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gasol i garage

Ja var skall man ha det har ingen bombsäker plats men svetsa i närheten av gasflaska är inget att förspråka, jag sätter upp en varningsskylt under vintern.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Gasol i garage

Jag tar alltid av mina gasflaskor ur husbilen när jag sätter in den för vinterförvaring i en lada.

Förvarar dessa flaskor i mitt eget förråd (enfamiljshus). Blev lite osäker nu om det är tillåtet med 2 st P11:eek:r i mitt förråd över vintern? Oftast är den ena dock endast halvfull.

Utanför ämnet kanske ??
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Jag tar alltid av mina gasflaskor ur husbilen när jag sätter in den för vinterförvaring i en lada.

Förvarar dessa flaskor i mitt eget förråd (enfamiljshus). Blev lite osäker nu om det är tillåtet med 2 st P11:eek:r i mitt förråd över vintern? Oftast är den ena dock endast halvfull.

Utanför ämnet kanske ??

Utanför men en då intressant ..:yes:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Har du inte dubbla platser i gasolskåpet ? Om du har det så kanske det räcker att ha en P11 ansluten och en till gasolgrillen .
Vi har en liten 2012 flaska och den räcker en hel säsong : så ser den ut : Gasol campingflaska 2012 .

Vi har p11 och en Alutank men tänkte att det var enklare/lättare med en liten flaska..har du den lilla blåa i gasolskåp ?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Haj..
Har tänkt ha särskild tub till casolgrill ex.P6 tub i garage..får man ha det?
Hej inte riktigt svar på din fråga men,
Jag kopplade in ett T-stycke mellan Reduceringsventilen o ledningen in I husbilen. På denna satte jag en avstängningsventil o därefter 3m slang till grillen. Slangen linger permanent I Gasolkofferten.
Huruvida detta är regelvidrigt eller inte bryr jag mig inte om, men det är mycket praktiskt.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Hej inte riktigt svar på din fråga men,
Jag kopplade in ett T-stycke mellan Reduceringsventilen o ledningen in I husbilen. På denna satte jag en avstängningsventil o därefter 3m slang till grillen. Slangen linger permanent I Gasolkofferten.
Huruvida detta är regelvidrigt eller inte bryr jag mig inte om, men det är mycket praktiskt.

Det är ett bra förslag..ska koll om det är möjligt att ansluta en T inni Gasolkoffeten:yes:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Hej!
Vi som har Adria Coral har 2 st dräneringar i garaget!
Märk väl jag, jag vänder mej till likasinnade, m. om där finns någon kunskap vad gäller.
Hur tolkar man dränering? 2 hål i golvet????
Vad jag vet så gäller lägsta pungt.
Mvh. "Ps" nu gällde det inte dom som konstruerat Adrian, "vadå" 2 hål i huvudet"!
"ds"


Hej


Inte optimalt. Det finns inge dränering i garaget ifall det skulle läcka ut gasol.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Hej
Mina två gasolflaskor har jag i gasolutrymmet på bilen men jag har också en Primus Vidar gasolgrill där man ju använder små engångsflaskor med butan. De räcker för ett par tre grillningar vilket gör att man villa ha ett antal med på en längre resa så man slipper stå utan eller leta butiker. Jag brukar köpa dem ca tio åt gången på biltema och ha dem i dubbelgolvet ihop med grillen. Vi gillar att grilla så det brukar gå åt 10-15 st per år och vikten är ju försumbar. Är det lagligt och lämpligt att göra så? Har gjort så i fem år utan problem men......:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Gasol i garage

Ett bättre system är att sätta ett extra gasoluttag så är det inga bekymmer med lagligheten eller kapacitet. Jag har satt ett yttre gasoluttag nertill under markisen och kan kocka under tiden vi umgås. Perfekt.

MediaImage13493_500_500.jpg

KAMA Fritid
 
Toppen