• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i garage

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasol i garage

Gasoluttag har jag, men jag använder det inte, var fick du en uppläxning för att du hade en separat gasolflaska? Det finns väl ingen som direkt kollar sådant? :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasol i garage

Detta var allt som gällde husbil:

Gasol i husvagnar, husbilar och båtar
Gasolbehållare i husvagnar, husbilar och båtar ska förvaras stående i ett avskiljt utrymme som är ventilerat till det fria.

 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol i garage

Det er noe spesiellt med de små blikkboksene med butan! Det er tydelig ok å ha massevis av disse i hyllene inne i butikkene - mens de større gasoltubene i stål må lagres i bur ute uansett om det er propan eller butan. Kan ha sammenheng med at butan også brukes som drivmiddel i mange aerosol bokser.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gasol i garage

Detta var allt som gällde husbil:
Gasol i husvagnar, husbilar och båtar

Gasolbehållare i husvagnar, husbilar och båtar ska förvaras stående i ett avskiljt utrymme som är ventilerat till det fria.

Det är ganska starkt att uttala: "Detta var allt ..."

När det gäller gasol är det självmarkerande om man gör fel och de flesta har väl en inneboende självbevarelsedrift att göra rätt. Det är ju inte för inte som våra gasolutrymmen ser ut som dom gör med förankring och ventilation.

Transport av gasolflaskor – ADR-regler

Gasol omfattas av internationella regler för transport av farlig gods . Som privatperson är du undantagen från dessa regler om du transporterar gasol för eget bruk eller för sport- och fritidsändamål, men:

Gasolflaskorna ska transporteras stående och säkras så att de inte kan förskjutas och skadas. Lastutrymmet måste också ha god ventilation.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i garage

Det är ganska starkt att uttala: "Detta var allt ..."

När det gäller gasol är det självmarkerande om man gör fel och de flesta har väl en inneboende självbevarelsedrift att göra rätt. Det är ju inte för inte som våra gasolutrymmen ser ut som dom gör med förankring och ventilation.

Transport av gasolflaskor – ADR-regler

Gasol omfattas av internationella regler för transport av farlig gods . Som privatperson är du undantagen från dessa regler om du transporterar gasol för eget bruk eller för sport- och fritidsändamål, men:

Gasolflaskorna ska transporteras stående och säkras så att de inte kan förskjutas och skadas. Lastutrymmet måste också ha god ventilation.

Gäller ovanstående också för små engångstuber typ de man har till en Primus Vidar grill.
Som Knut skriver så används Butan också som drivgas i ett stort antal sprayförpackningar och jag har aldrig sett någon som förvarar spaygrädde och hårspay i gasolboxen. Detta är ju burkar av samma typ som de som man har i en Vidar grill.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasol i garage

Det är ganska starkt att uttala: "Detta var allt ..."

När det gäller gasol är det självmarkerande om man gör fel och de flesta har väl en inneboende självbevarelsedrift att göra rätt. Det är ju inte för inte som våra gasolutrymmen ser ut som dom gör med förankring och ventilation.

Transport av gasolflaskor – ADR-regler

Gasol omfattas av internationella regler för transport av farlig gods . Som privatperson är du undantagen från dessa regler om du transporterar gasol för eget bruk eller för sport- och fritidsändamål, men:

Gasolflaskorna ska transporteras stående och säkras så att de inte kan förskjutas och skadas. Lastutrymmet måste också ha god ventilation.

Om du hade titta på det som min kommentar syftar till så hade du sett att det var allt som stod i den, men man kan ju krångla till det...?!
 
Toppen