• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Cp plus. Fläktfart?

Happymeel

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9819
Medlemskap
2024
Hej
Har nyss monterat en Cp plus till min gamla truma men är inte helt nöjd med fläktfarten.
Vid enbart eldrift går det ej att köra fläkten på "boostfart" utan enbart på läge High. Och det är straxt under mediumfart.
Kopplar man in mix läget med både gasol och el så är det enda som händer när man slår över till boost att gasolbrännaren taggar upp på max. Jag har naturligtvis vridit upp termostaten så att det skiljer minst 10 grader
Jag trodde att fläkten skulle gå upp på maxfart precis som i ventilationsläget.
Någon som bytt och har bättre fart på fläkten?
Eller ska det va så?
Tacksam för Era tankar och idéer.
Matte
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Hej alla är det någon som vet vad montage av en cp+ kostar (alltihop)
För att jag ringde till Östgötacamping och fick ett pris på 8300 kr.
Och det var alldeles för dyrt, jag har hört att dom tar extra betalt för bilar
Som är importerade så att annars får jag ringa någon annan men det
Skulle vara roligt veta om det finns någon i Uppsala eller närheten som monterar
dom / klas:wub:

Engströms Husvagnar i Uppsala säljer och monterar.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Strömbrytaren är till för ett rörelselarm som jag monterat på v o h sida ute ( ett sk backlarm från Kjell o co).
Det är ju även så att nyare årsmodell av Truman där behöver man bara byta display så man får kolla med levrantören (där behövs siffrorna på Truman)

Hälsningar
Tommy
 
Senast ändrad:

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Hej Evander vad kostar en fukt täst och vad dom tar för ett packet med montering av en CP + det skulle vara roligt att veta, man skulle kunna boka om man har vägarna förbi, om du har lust så kan du skriva en tråd om priset hos dom, om du gör reklam så kanske du kan göra ett bra pris för dig / Klas:wub:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Hej alla är det någon som vet vad montage av en cp+ kostar (alltihop)
För att jag ringde till Östgötacamping och fick ett pris på 8300 kr.
Och det var alldeles för dyrt, jag har hört att dom tar extra betalt för bilar
Som är importerade så att annars får jag ringa någon annan men det
Skulle vara roligt veta om det finns någon i Uppsala eller närheten som monterar
dom / klas:wub:
Engströms i Uppsala tog 4390 för Truma CP inkl montering...
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Är de någon som monterat Truma Cp plus i Göteborgs trakten? I så fall var!

Hej rolfs husvangsservice stora höga där har jag monterat och det blev mycket bra timkostnad 700kr 3timmar tog det på min bil.

sedan har du en på ringön som står med på trumas servicelista han tar 750kr timman
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Hej Evander vad kostar en fukt täst och vad dom tar för ett packet med montering av en CP + det skulle vara roligt att veta, man skulle kunna boka om man har vägarna förbi, om du har lust så kan du skriva en tråd om priset hos dom, om du gör reklam så kanske du kan göra ett bra pris för dig / Klas:wub:

Hej!

Ursäkta sent svar men fukttesten är gratis. Den ingår i garantin hos Bürstner.
Jag har fått en tid för montering den 14/5 hos Bosse som finns i samma hus som Skånecamp. Jag behöver "bara" manöverpanelen och skall kolla priset när jag lämnar bilen. Bosse visste inte hur lång tid det kommer att ta, det beror ju på var man kan sätta den nya panelen. Jag kan inte ha den på samma plats som den gamla eftersom utrymmet är för smalt. Det finns en sarg för den nya panelen som gör att man kan ha den som ett utanpå liggande montage, precis som ett vägguttag. Vi får se vad det blir. Jag kan återkomma med pris osv. när allt är klart.

//Hälsningar Evanders
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Hej alla är det någon som vet vad montage av en cp+ kostar (alltihop)
För att jag ringde till Östgötacamping och fick ett pris på 8300 kr.
Och det var alldeles för dyrt, jag har hört att dom tar extra betalt för bilar
Som är importerade så att annars får jag ringa någon annan men det
Skulle vara roligt veta om det finns någon i Uppsala eller närheten som monterar
dom / klas:wub:
Linköpings husvagnsservice Lasse hjälper till inga problem ring dom. Var ute och campade i helgen snacka om jämn och fin värme känns som en hel annan värld mot den gamla manuella Truma regleringen, kan bara säga BYT till CP Plus.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Truma Cp plus. Fläktfart?

Nu är Truma CP Plus på plats. Får testa den till helgen men det verkar väldigt behändigt att kunna ställa in antalet grader med siffror och slippa den vanliga ratten med sina 5 lägen.
Det går att köra den i ett VENT-läge, alltså där fläkten bara vädrar igenom bilen, få den att prioritera varmvattnet, bra vid dusch, och kunna ställa den så att den hoppar igång framåt morgonen så att man kan kliva upp i en varm bodel. Vill man att det skall gå snabbt att värma bodelen så finns läget BOOST att tillgå om skillnaden mellan vald och aktuell rumstemperatur är mer än 10 grader. Det är väl så vitt jag kan se de stora skillnaderna, att sen allt är enklare att hantera gör ju saken bara bättre.
Bosse i Svedala tog 3480:- för enheten inklusive ett nytt kretskort, jag hade den gråa pannan trots att bilen är från 2013, suck.
Enheten monterades utanpåliggande i en ram och en elkanal till pannan för 105:-.
För 1,5 timmes arbete tog Bosse 1425:-. Jag tror ju att den normalt händige kan göra det alldeles själv om man vill spara pengar.

//Hälsningar Evanders
 
Toppen