• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dasch kamera eller liknande

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dasch kamera eller liknande

Den här Lukas daschcameran med duo funktion...filmning både bakåt och framåt lär vara bland de bättre idag...sony sensor, gps, upp till 256 gb osv. Ca 3000tkr

LUKAS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dasch kamera eller liknande

Der er på europæisk og verdens plan en del uenighed om daschcamera eller kamera i biler.
I USA skal daschcamera efter pålydende blive installeret i alle personbiler registret fra 2015.
Det drejer sig om restslig bevis ved personskader.
Hvor vidt videodokumentation, på køretøj og tingsskader i tvist mellem forsikringsselskaber, undtages eller accepteres,
er mig uvist.

Jeg har et aktuelt eksempel med en påkørsel af min husbil i Tyskland,
hvor Bundesdatenschutzgesetz BDSG ikke tillader videodokumentation som bevis
- lovligt til brug men ikke som dokumetation.
Det tyske politi har set videon
men da der ikke er personskade, er det ikke op til myndigheder at afgøre skyldsspørgsmålet.

Men hvordan imellem forsikringsselskaberne ?

Jeg er blevet påkørt af en bil fra Schweiz; jeg er dansk og ulykken sker i Tyskland -hummm :confused:
Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Dasch kamera eller liknande

Bredo i Tyskland gilla man inte Dash Cameras. Mång har fått böter för att dom har haft någon människa på filmen. Jag skulle aldrig anwända dash camera i tyskland efter allt ja läste
I tysk domstol godkänns det aldrig
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash kamera eller liknande

Dashkameran är tillåten i Tyskland, åtminstone så länge den filmar trafiken under färd!

Mer tvivelaktigt är det om filmen läggs upp på Youtube och visar människors identitet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

Är det någon som testat Ambarella A2S60 mini 0801
Har kollat filmer på nätet och jag tycker den verkar rätt bra för sin storlek.

REVIEW: Mini DVR 0801 The Smallest 1080p LCD Car Dash Cam with Ambarella A2S60 - Best Mini Car Cam - YouTube

JOE

Jag köpte en sådan i våras, från Joovuu i GB, den är en av de bästa dashcam inom rimliga pengar.
+inbyggd gps i det lilla fästet
+minimal storlek, går bra att klistra fast och glömma bort vilket är tanken med en loopande dashcam.
+mycket bra bild även i mörker.

OBS denna modell som så mycket annat finns även mycket billigare i "noname" utförande, men håller inte samma kvalitet, därför måste man vara observant vid köp på ebay, kinasiter m.m.
Jag har bara haft en dashcam tidigare, men mini 0801 är ljusår bättre i jämförelse.
Den gör helt enkelt det en dashcam skall göra.
Jag skulle inte som det tipsas om, klistra fast en gammal mobil i rutan som alternativ till en dashcam.
 
Toppen