• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen startar inte

F

F.d. 17896

Guest
Hej!

Jag var och köpte en gammal husbil förra veckan. det är en Renult transit 1985. När jag var på väg till säljaren ringer han och säger att han inte får igång husbilen. efter tretti minuter ringer han igen och säger att den funkar nu. han säger att han har värmt med luftpistol på förgasaren och nu startar den. Det funkade hela vägen hem, med flera stopp och start. men nu när jag försöker starta den så vägar den. :mad:

JAg har testat med startgas osv.. men inget funkar...
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte

Häll i T-sprit i tanken. Ungefär en halv liter. Vänta några timmar så söker sig spriten in i bränsleledningen.
Lycka till
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilen startar inte

Min grova gissning är att det är vatten i bensinen ! Får du/ ni igång den så toppa på rejält med K-sprit i tanken och kör ett bra stycke.

Det jag baserar denna gissning på är att säljaren värmde bort ispluggen i förgasaren och sedan frös det på igen vid körning. Det blir bra mycket kallare i förgasaren än i uteluften, så har man ingen förvärmning eller K- sprit i tanken så är det lätt hänt.:oops:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Husbilen startar inte

Hej
Jag tror det är en trött 30 -åring.Som behöver mycket omsorg.
/Vidhem
 
F

F.d. 17896

Guest
Sv: Husbilen startar inte

Tack för tipsen, Jag ska göra en rejäl service på den! vilken typ av olja ska man ha i motorn? Ska man ha etyl i tanken? vad är det och var köper man det?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilen startar inte

Hej!

Jag var och köpte en gammal husbil förra veckan. det är en Renult transit 1985. ......................................................... den så vägar den. :mad:

JAg har testat med startgas osv.. men inget funkar...
--------------------------------------------------------------------------------------
Hej, om den inte tänder till på startgas, så borde det vara gnista på tändstiften som saknas. Kolla om du har gnista från mittentändkabeln (den från tändspolen) till en cm. från jordplan när du kör på startmotorn. Kolla upp, plocka sönder fördelaren och renovera den om du kan. Det är möjligt att det sitter brytarspetsar i en 85'a så kolla och justera, kolla även kablar, ström till tändspolen m.m.
Om det funkar så bygg helst om till PERTRONIX tändsystem, en liten enhet som ersätter brytarna. Finns till nästan alla tändsystem och fördelare, och brukar funka i evighet utan bekymmer efter montering.

Här är PERTRONIX'en till en Delcofördelare. Det är lite annorlunda i din fransman men det ser nästan lika ut till alla. Lite olika fästen och magnetring anpassade till rätt fördelare och rotor bara. Billigast som vanligt att skicka efter från annat land :D.

Klicka här.
Installing PerTronix 1181 Ignitor into standard Delco Remy Distributor - YouTube


Lycka till och hör av dig hur det går. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilen startar inte

Det hjälper nog inte med enbart K-sprit när man väl har fått en ispropp. Lika lite som det hjälper att hälla glykol i en frysen kylare. Det gäller att värma hela systemet för att man skall få en blandning.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte

All bensin som säljs på mackarna har 5% etanol tillsatt, förslag finns att det skall höjas till 10%.

Om man antar att tanken rymmer 60 liter så är det redan 3 liter sprit i bränslet. Att slå i ytterligare en halvliter karburatorsprit gör varken till eller från, det är redan tillräckligt.

Per-Åke
 
Toppen