• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 mobilt bredband

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Jag kan få ta över ett tele2 mobilt bredband för 229:- i månaden och min fråga är,om jag surfar mycket är uppkopplad nästan jämt när jag är ute med husbilen hur långt räcker då 40 GB data per månad om jag vill streama radio 8 tim om dagen.Jag laddar inte hem filmer eller stora filer.
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Om du skall använda tele 2 i Norrland så blir du nog besviken. Dålig täckning.:mad:
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Det beror på radiokanalens datahastighet, oftast mellan 32 och 256 kbit/s.

De stationer jag lyssnar på brukar dra runt 120 kbit/s, verklig förbrukning blir runt 60 MB i timmen.
Så, med 8 timmar om dagen skulle det bli runt 0,5GB om dagen. 15GB per månad. Sisådär.

Sveriges radio brukar ha 32, 96 och 192 kbit/s att välja på.
32 kbit kan låta lite burkigt och instängt men det är svårare att höra skillnad mellan 96 och 192 kbit/s.
 

stekri

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14257
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Lollogirl

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20504
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Jag har Tele 2, bor i Norrland och har ALDRIG haft problem med täckningen, däremot med Telia
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Japp men här där jag bor i Östersund fungerar det bra och vi åker alltid söderut.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Testar tv via mobilabonnemanget.
Har ställt om i SVT Play-appen till begränsa dataanvändning till 330Mb/tim via "hjärtat", kugghjulet = inställningar.
I praktiskt bruk gick det åt 1,18Gb/tim.
Varför blir förbrukningen så hög med aktiverad begränsning?

Web-radio tar ca 0,15GB/tim.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Begränsningen du gör i SVT's app gäller under förutsättning att du kopplar upp enheten via mobilnätet.
Om du har ditt mobila bredband via en router som du kopplar upp din enhet till så anses du surfa via wi-fi och därmed så gäller inte inställningen i appen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Begränsningen du gör i SVT's app gäller under förutsättning att du kopplar upp enheten via mobilnätet.
Om du har ditt mobila bredband via en router som du kopplar upp din enhet till så anses du surfa via wi-fi och därmed så gäller inte inställningen i appen.

Tack för klargörande svar.
Testar i morgon med uppkoppling utan router.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Begränsningen du gör i SVT's app gäller under förutsättning att du kopplar upp enheten via mobilnätet.
Om du har ditt mobila bredband via en router som du kopplar upp din enhet till så anses du surfa via wi-fi och därmed så gäller inte inställningen i appen.

Jag antar då att en Internet-delning på telefonen, en knytning från paddan till telefonen och SVT Play app på paddan också tolkas som en wifi-koppling och därmed fungerar inte begränsningen i paddans app.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Då måste det funka från mobiltelefon till TV via Chromecast?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Genom att "terminalen" med app:en måste vara direktuppkopplad mot Internet, dvs inte uppkopplad mot en router för att kunna spara på surfmängd vid streaming-TV försvinner den stora fördelen med en router i husbilen.
Till routern kan ju en extern antenn kopplas för snabbare kommunikation, det går inte att göra till en smartphone eller platta.

Finns det någon lösning på detta problem?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Då måste det funka från mobiltelefon till TV via Chromecast?

Rättar mig själv....
Nej det funkar inte eftersom det ju krävs ett gemensamt WiFi nät, t.ex. via en Router om man kör normalt via appen.
Däremot om man "castar" bilden, dvs kör en spegelbild då funkar det med lägre kvalitet både från telefon o surfplattan.
 
Toppen