• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 mobilt bredband

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Om du har en router med bandbegränsning (QOS) så kan du ställa in det den vägen.

Fråga 1.
Har Huawei E5372-E30E den funktionen?
Har inte tillgång till manualen, tyvärr.

Fråga 2.
Finns det någon annan möjlighet att casta från t.ex. IPhone till CromeCast utan att gå via routern?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54076

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Ett tips ! jag har Telenor wifi dosa med 100 gigg i månaden och den kan du göra allt som man behöver, data, telefon ,streama osv. kan rekommenderas ! Mvh Winni
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Fråga 1.
Har Huawei E5372-E30E den funktionen?
Har inte tillgång till manualen, tyvärr.

Inte säker men små batteridrivna routrar brukar sakna den funktionen.

Fråga 2.
Finns det någon annan möjlighet att casta från t.ex. IPhone till CromeCast utan att gå via routern?

Så vitt jag vet måste man ha en gemensam anslutningspunkt på något sätt.
Om det sedan är en router annan mobil eller något fritt wifi borde inte spela någon roll
.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
"Finns det någon annan möjlighet att casta från t.ex. IPhone till CromeCast utan att gå via routern"
Du kan ju använda en adapter från iPhonen till HDMI på TVn, t ex denna.
Då behöver du inte blanda in routern.

/CG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Fördelen med att kunna använda en router är bl.a. att du kan ansluta en extern antenn för att i besvärliga lägen kunna förbättra främst inkommande signal.
Routern har även andra fördelar som underlättar uppkopplingen av en eller flera enheter.
Hur löser man detta problem utan att bränna av en onödig mängd surfvolym?

Har du unlimited abonnemangsform och är inom Sverige så kan en router användas för då uppstår inte problemet.

Har du däremot en abonnemangsform med en maximerad surfvolym så uppstår problemet och då även för abonnemangsformen unlimited när du är utanför Sveriges gränser eftersom surfvolymen då är begränsad till 30GB.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Tråden heter Tele2 mobilt bredband men följande gäller Tele2 mobilabonnemang dvs, SIM-kort för telefoni, sms/mms, surf samt extra datakort för surf.

Erfarenheter från 18 dagars resa utanför Sverige men inom EU/EES.
TV
Via routern i bilen kopplades TV:n med CromeCast och iPad med app:arna SVT Play och TV4 Play.
SVT Play app:en ställdes i läge Begränsa dataanvändning. Begränsa uppspelningen till 750kbit/sek (330MB per timmes tittande).
TV4 Play ställdes till Uppspelningskvalitet Låg

Resultat:
iPad, CromeCast, router.
Genom att iPad och CromeCast kopplas upp mot en router förloras inställningen om Begränsning i uppspelning (SVT Play) alt. Uppspelningskvalitet låg (TV4 Play). Den förbrukande surfvolymen blir 1-1,4GB/timmes tittande.

iPad, iPhone, CromeCast.
Samma gäller även utan router om t.ex. en iPad används för internetdelning och CromeCast och iPhone med app för SVT Play eller TV4 Play ansluts till iPad.

iPad, CromeCast.
Nästa alternativ är att iPad internetdelas och används i uppkoppling till Internet. CromeCast kopplas mot iPad. Ingen strypning av dataförbrukningen.

iPad, AppleTV.
Gjorde motsvarande test med en AppleTV-enhet med en iPad som internetdelare och med koppling till Internet. En skärmdubblering mellan iPad och AppleTV. Även i det fallet fungerar inte strypningen av dataförbrukningen.

Åtgärd:
Koppla iPad eller iPhone via en HDMI-adapter och en HDMI-kabel till TV:ns HTMI-ingång. Den förbrukade surfvolymen blir då under 0,4GB/timmes tittande.

Nackdel:
Tyvärr utgår möjligheten att ansluta en extern antenn för att i lägen med svag signal kunna få en starkare signal.

Anm.
Om du har ett mobilabonnemang med Unlimited och befinner dig inom Sverige, koppla upp dig via routern med möjligheten till förstärkt signal via en extern antenn. Förbrukningen spelar ingen roll i det läget.

Radio
En enkel och praktisk app är Radio – Sverige. Den är gratis och du kan välja mellan väldens radiostationer som sänder på nätet. Du kan lägga upp favoriter som du lätt kan växla mellan.
I vårt fall har vi favoriterna P1, P2, P3 och P4 Göteborg. Via en phone-kabel i iPad alt. i iPhone och in i bilens bilradios AUX-ingång får vi ljudet i bilens högtalare.
Vi lyssnar till samma radiokanaler som vi lyssnar till hemma eller via bilradion inom Sverige men med ca 2min. fördröjning.
Den förbrukande surfvolymen blir ca 0,15GB/timmes lyssnande.
Radio.jpg

Slutsats.
En för oss vanlig förbrukning är:
Radio, under resa och ytterligare lyssnande, 5tim x 0,15GB = 0,75GB/dag.
TV, nyhetsprogram 2 x 0,5tim, 2 entimmes-program = 3tim x 0,4GB = 1,2GB
Övrigt, surf, mail mm.

Tittar-, lyssnar- och surfvanor variera från person till person men en dygnsförbrukning på ca 2GB verkar inte vara otrolig.
Tele2-avtalet med Unlimited är begränsat till 30GB/mån utanför Sverige men inom EU/EES vilket enligt kalkylen med förbrukning/dygn skulle räcka i ca 2-3 veckor.
Tendensen är att allt fler funktioner som vi använder eller kommer att använda gör att dygnsförbrukningen kommer att stiga.

Ny kontakt med Tele2.
Jag avser därför att presentera ovanstående för Tele2 med målsättningen att få ytterligare ett alternativ i vårt avtal för mobilabonnemang, Unlimited med 60GB/mån att förbrukas utanför Sverige men inom EU/EES.
 
Senast ändrad:

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Om Du bara lyssnar på radio, kollar mail och surfar på sociala medier mm, så,räcker 40 GB gott och väl.
Men se på TV, streama från Youtube etc drar ca 1GB/tim.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Robert det er et alternativ du ikke har nevnt: iPad med hdmi mot tv og wifi mot router. En løsning der en trenger den eksterne antennen.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Har ni redan glömt vad krångligt det var bara för ett halvt år sedan, jaga utländska simkort, eller betala ett par hundra för 1 gb data hos din operatör. Då var det kanske inte så många som ville betala 200kr för en timmes TV tittande. Nu klagas det på att datan inte räcker. Om ni skippar TV-tittande via mobilnätet så är det ju bra nu, surfa som hemma, lyssna på lite radio mm, mindre än 1gb per dag. Om dataförbrukningen är förnuftig så slår nog inga 4 månadersregler till.

De är jättebra nu, och kanske blir ännu bättre om något år.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Robert det er et alternativ du ikke har nevnt: iPad med hdmi mot tv og wifi mot router. En løsning der en trenger den eksterne antennen.

Har beställt en HDMI-adapter så när jag får den kan jag testa det alternativet.

Jag tror dock att det inte förändrar förbrukningen för det är just att blanda in WiFi eller WiFi i form av internetdelning som skapar problemet med att begränsningsinställningen inte fungerar.

Lösningen är att använda en iPhone eller iPad med HDMI-adapter, HDMI-kabel till en TV och direktuppkoppling till Internet.

(OK, det finns andra telefoner och plattor men det är de nämnda som jag har och kan testa med).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Har ni redan glömt vad krångligt det var bara för ett halvt år sedan, jaga utländska simkort, eller betala ett par hundra för 1 gb data hos din operatör. Då var det kanske inte så många som ville betala 200kr för en timmes TV tittande. Nu klagas det på att datan inte räcker. Om ni skippar TV-tittande via mobilnätet så är det ju bra nu, surfa som hemma, lyssna på lite radio mm, mindre än 1gb per dag. Om dataförbrukningen är förnuftig så slår nog inga 4 månadersregler till.

De är jättebra nu, och kanske blir ännu bättre om något år.

I arbetet med att få ett kommunikationsavtal för Husbilsklubben.se var siktet inställt på hur vi nu och i framtiden vill och kommer att använda internetkopplingen.
Vi vill ha samma bekvämligheter, tittar- och lyssnarvanor som vi har på hemmaplanen. Därtill kommer allt annat som fungerar bättre med kopplingen till Internet, t.ex. navigeringsprogram till plattan med trafikinformation och sökfunktioner via internetkopplingen.
30GB/månad räcker inte eller kommer inte att räcka om vi skall uppnå det jag beskriver ovan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 mobilt bredband

Tack M o R , för Radio Appen , enkel och bra. Suveränt med Svensk hemkanal i bilens högtalare :applaus:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

Robert det er et alternativ du ikke har nevnt: iPad med hdmi mot tv og wifi mot router. En løsning der en trenger den eksterne antennen.

Nu har jag skaffat en adapter, Lightning - HDMI och testat att köra med iPad via WiFi/router och iPad-bilden via HDMI-kabel på en TV.
Tog ut SIM-kortet ur iPad för att bli övertygad om att trafiken går via routern.
HDMI-1.jpg

Det fungerar, dataförbrukningen är ca 340MB/tim. Därmed kan signalen förstärkas genom att en extern antenn är kopplad till routern.
Perfekt.
HDMI-2.jpg
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Nu har jag skaffat en adapter, Lightning - HDMI och testat att köra med iPad via WiFi/router och iPad-bilden via HDMI-kabel på en TV.
Tog ut SIM-kortet ur iPad för att bli övertygad om att trafiken går via routern.
Visa bilaga 130017

Det fungerar, dataförbrukningen är ca 340MB/tim. Därmed kan signalen förstärkas genom att en extern antenn är kopplad till routern.
Perfekt.
Visa bilaga 130018

När man befinner sig utomlands kan ju datakortet som följer med abonnemanget inte användas enligt Tele2 kan man istället stoppa in mobilens sim-kort i en router med simkortplats så man kan få wifi-anslutning via router till ipaden och sedan ansluta ipad till tv:n med lightningadaptern via hdmi och få den lägre förbrukningen samt ansluta en extern antenn till routern för att få bättre signal? Spännande!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 mobilt bredband

När man befinner sig utomlands kan ju datakortet som följer med abonnemanget inte användas enligt Tele2 kan man istället stoppa in mobilens sim-kort i en router med simkortplats så man kan få wifi-anslutning via router till ipaden och sedan ansluta ipad till tv:n med lightningadaptern via hdmi och få den lägre förbrukningen samt ansluta en extern antenn till routern för att få bättre signal? Spännande!

Här hänger jag inte med.
Det finns ingen restriktion från Tele2:s sida mot att använda datakortet inom EU/EES.
Såväl mobilens SIM-kort som det extra datakortet kan användas inom Sverige men också utanför Sverige men inom EU/EES utan extra kostnad. Du kan ha ytterligare extra datakort. Samtliga är "kopplade" till huvudabonnemanget som sitter i mobilen och dess surfpott.
I det test jag gjorde hade jag det extra datakortet i min router och använde min iPad uppkopplad via WiFi mot routern. En Lightning-HDMI adapter i iPad, en HDMI-kabel från adaptern till TV:ns HDMI-ingång.

Har jag missförstått din skrivning?
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Tele2 mobilt bredband

Här hänger jag inte med.
Det finns ingen restriktion från Tele2:s sida mot att använda datakortet inom EU/EES.
Såväl mobilens SIM-kort som det extra datakortet kan användas inom Sverige men också utanför Sverige men inom EU/EES utan extra kostnad. Du kan ha ytterligare extra datakort. Samtliga är "kopplade" till huvudabonnemanget som sitter i mobilen och dess surfpott.
I det test jag gjorde hade jag det extra datakortet i min router och använde min iPad uppkopplad via WiFi mot routern. En Lightning-HDMI adapter i iPad, en HDMI-kabel från adaptern till TV:ns HDMI-ingång.

Har jag missförstått din skrivning?

Nej du har inte missförstått det har däremot jag gjort! Jag har nog blandat ihop allt men tack vare dig börjat förstå! TACK!!
 
Toppen