• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektrisk handbroms

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Elektrisk handbroms.

Handbromsen använder jag en gång om året. Och då lejer jag bort det till kontrollanten på Bilprovningen.

Och sen brukar det kosta pengar...


/M
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Nja,inget för oss,har inte upplevt nåt större bekymmer med handbromsen !!
Den skall användas annars så brukar den kärva ihop:spinny::mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elektrisk handbroms.

Vi hade elektrisk handbroms i förra p bilen.
Fräckhetsfaktorn vid en handbromsvändning var väl så där.:twitcy:
Trevlig helg
Stefan
--------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag hade själv den funderingen på elhandbroms.
Om att med hjälp av handbromsen få lite ordning på en bil i halka som envisas med att gå rakt ner i diket........... I den situationen flippa till på en strömbrytare och vänta på att bakhjulen låser sig så man får sladd på bakvagnen och ordning på bilens riktning måste öka på adrenalinet ytterligare :D:D.
Men det kanske anti slir, anti sladd och anti halk skall ta hand om, så man själv inte behöver agera.

JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Handbroms vändning med en boggiehusbil skulle vara klart sevärt.:)
Att på vinterväg få bredsladd med husbilen är något man aldrig glömmer, jag vet:)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

På vår Bürstner finns det en skylt vid förarplatsen som talar om att man skall dra åt handbromsen, flytta stolen ett par snäpp framåt och sedan svänga runt. En manöver som säkert tar 10 sekunder att göra. Den är billig och inte speciellt svår att utföra. Jag misstänker att det är detsamma på de flesta Fiat Ducato.
Gör man på det viset så går stolen fri från handbromsen och man slipper att vrida sig själv ur led.
Jag förstår då inte vitsen med en elektrisk handbroms för många tusenlappar och inte heller motviljan att använda handbromsen.
"If you don´t use it, you´ll lose it" gäller i detta fall också.

//Evanders
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

På vår Bürstner finns det en skylt vid förarplatsen som talar om att man skall dra åt handbromsen, flytta stolen ett par snäpp framåt och sedan svänga runt. En manöver som säkert tar 10 sekunder att göra. Den är billig och inte speciellt svår att utföra. Jag misstänker att det är detsamma på de flesta Fiat Ducato.
Gör man på det viset så går stolen fri från handbromsen och man slipper att vrida sig själv ur led.
Jag förstår då inte vitsen med en elektrisk handbroms för många tusenlappar och inte heller motviljan att använda handbromsen.
"If you don´t use it, you´ll lose it" gäller i detta fall också.

//Evanders
Vissa bilar har andra stolar än Fiats standard och vissa av dessa är större och tar mera plats. Så är det på min bil vilket gör det helt omöjligt att snurra stolen med handbromsen åtdragen. På en integrerad bil vill man ju gärna vända båda framstolarna då de utgör en viktig del av vardagsrummet. Då blir det akrobatiska övningar eller att stå utan klossar om man inte har elektrisk handbroms. Dyr men nog prisvärd när du redan betalt en bra bit över miljonen för bilen.:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Elektrisk handbroms.

Det har hänt att jag ställt HB'n på 1:ans växel när jag kört upp på klossar. Fungerar det inte att ställa bilen på växel & handbroms? När man vrider stolen så lossar man handbromsen just under vridningen för att sedan dra den igen.

Bennie
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

Vissa bilar har andra stolar än Fiats standard och vissa av dessa är större och tar mera plats. Så är det på min bil vilket gör det helt omöjligt att snurra stolen med handbromsen åtdragen. På en integrerad bil vill man ju gärna vända båda framstolarna då de utgör en viktig del av vardagsrummet. Då blir det akrobatiska övningar eller att stå utan klossar om man inte har elektrisk handbroms. Dyr men nog prisvärd när du redan betalt en bra bit över miljonen för bilen.:)

Aj då, ja då förstår jag att det blir problem. Då verkar det som om 1:ans växel, snurr på stolen och sen dra i bromsen eller som du säger en elektrisk broms vara de enda lösningarna såvida du inte skaffar en liten kloss som komplement till rampen/klossen man kör upp på. Har sett att det finns en del som har en sådan stoppkloss som sätts bakom hjulen på klossarna eller i och för sig bakom bakhjulen. Det vill ju då till att man är två som kan hjälpas åt när man kör upp på klossarna.
Inte kul att behöva betala för sådant som redan borde ha fixats på fabriken.

//Evanders
 

VÄNlig

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
29545
Medlemskap
2022
Sv: Elektrisk handbroms.

Kul att höra Aelbert, du får gärna visa oss bilder under monteringens gång. :)

Jag löste mitt bekymmer med handbroms-stolsvridning på ett annat sätt men det är alltid intressant att titta på andra lösningar.

mvh jocke
Jag vet att detta gammal tråd... Men jag undrar, hur löste du det?
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag löste det med en nedfällbar handbromsspak i mitt gamla hembygge. Mercedes säljer denna modell till 906-varianten och med en adapter gick "hyggligt" att använda den i en 901-sprinter.

Länk
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har haft elektiska handbromsar på flera personbilar. Jättebra tycker jag. Perfekt när man ska starta i backe. Behöver inte slira på kopplingen alls. Koppla in p-bromsen så står bilen still till man kör då bromsen släpper automatiskt. Skulle gärna ha den funktionen i husbilen.
 
Toppen