• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Enligt bla dagens artikel i GP, gör många reportrar och bilförare/-ägare det enkelt för sig, beträffande bränsleförbrukning i diverse fordon
http://www.gp.se/motor/1.2267650-drar-mer-bensin-an-utlovat genom att förklara att, allt är åt h-e det stämmer inte med just deras mindre exakta körning!
Ingenting tycks bero på föraren/förutsättningarna, mm trots att förbrukningen kan variera med upp till 30% för ett och samma fordon men med olika förare, icke helt okänt för de flesta!

Alla bilars förbrukning inom Eu, testas med helt identiska grundförutsättningar vilket troligen är bekant för de flesta, dvs en och samma körcykel och regler för alla fordon. Sedan kan verkligheten bero på hur roligt vi förare vill eller inte tycks behöva ha bakom ratten. Inbördes använder vi oss sedan av ytterst individuella cykler i jämförelse med andra (inkl Eu cykeln, men den är i varje fall känd). Samt inte minst hur bra vi som enskilda förare verkligen förmår att köra ur bränsleförbrukningssunpunkt (kanske fort, ryckigt, oplanerat ... )?

Fiat mäter inte själva utan de lämnar ifrån sig ett förberett typfordon för mätning/certifiering, allt enligt Eu-direktiven (detta används sedan i deras resp instr-böcker). Följande värden uppges för de Fiat-drivlinor som jag har resp har haft och kunnat jämföra mig/och min körning med (obs, manuella vxl-lådor nedan);
¤ 160 (3-lit) Multijet157Hp 2010 med hevy chassie >4 ton; Fiat anger 0,86 lit/mil vid blandad körning och 0,76 på landsväg
respektive
¤ 180 (3-lit) Multijet Power 177Hp, för Maxi dragbil med skåp 4.250Kg; Fiat anger 0,84 lit/mil vid blandad körning och 0,70 på landsväg (med aut sjunker faktiskt förbrukningen något tack vare denna nya drivlina)

De uppgivna jämförelsevärdena har som EU-regeln medger tagits fram utan t.ex inkopplad AC resp övriga eluttag som belysning, mm vilket i snitt möjligen kan leda till en ökad bränsleförbrukning (lika för alla) på kanske max 10% på Fiats uppgivna förbrukningsuppgifter. Har man sedan en alkovbil får man nog addera till ytterligare 10-20% pga större frontyta/vindmotstånd än t.ex för en vanlig delintegrerad HB men i övrigt tycker jag Fiatvärdena verkar tämligen korrekta och realistiska för min del.

Hur upplever ni andra detta med ex Fiats uppgivna förbrukning, enl er egen instruktionsbok och baserat på era egna husbilar, ev avvikelser mot de av Fiat uppgivna förbrukningarna och vad dessa avvikelser möjligen kan bero på?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Jag har Fiat 2012, 2.3, 150hk.

Jag har inte lagt ner alltför stor och noggran "studie", men efter 1800 mils körning, främst, "långmil" och sedvanlig körjournal..... så är min känsla att beskrivningsbokens siffror är något optimistiska, vilket i så fall skulle stödja artikeln.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Inte så konstigt skulle jag tro ...
När vi åkte ner till Tyskland över nyår och köpte hem en personbil så tankade jag fullt i Falköping och körde ner till Trelleborg MEN vi körde 1 mil T&R till Malmö i sakta tempo för det var nyårsafton så hunden skulle slippa smällarna ..
När vi körde på färjan så tändes lampan för bränslet .

Vi tankade då i Tyskland och körde ner till Plenzau och hämtade bilen .

På vägen hem ca 2 mil från Sassnitz så ville Audi´n ha bränsle så då fyllde jag upp den samt husbilen .

Vi körde sedan hem och då borde jag fått tanka husbilen på hemvägen MEN ICKE nu står husbilen på garageuppfarten med nästan 1/5 -1/4 tank kvar .

Är det så att vi tillför så mycket skit (RME) i bränslet för att det skall bli miljövänligt men att fordonen drar mera "vätska"/mil medans i Tyskland så får man mera diesel och mindre RME i tanken ?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Inte så konstigt skulle jag tro ...
När vi åkte ner till Tyskland över nyår och köpte hem en personbil så tankade jag fullt i Falköping och körde ner till Trelleborg MEN vi körde 1 mil T&R till Malmö i sakta tempo för det var nyårsafton så hunden skulle slippa smällarna ..
När vi körde på färjan så tändes lampan för bränslet .

Vi tankade då i Tyskland och körde ner till Plenzau och hämtade bilen .

På vägen hem ca 2 mil från Sassnitz så ville Audi´n ha bränsle så då fyllde jag upp den samt husbilen .

Vi körde sedan hem och då borde jag fått tanka husbilen på hemvägen MEN ICKE nu står husbilen på garageuppfarten med nästan 1/5 -1/4 tank kvar .

Är det så att vi tillför så mycket skit (RME) i bränslet för att det skall bli miljövänligt men att fordonen drar mera "vätska"/mil medans i Tyskland så får man mera diesel och mindre RME i tanken ?

Jo, så är det ! Vår 2.3l 148hk (alkovbil) drar 1dl mer per mil i Sverige fast jag håller 10km/h lägre landsvägsfart (90km/h på mätaren) än då vi kör utomlands (103km/h på mätaren).

Peter :)
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Tyvärr så är inte uppgifterna i boken baserade på respektive Hb.
utan på Fiat ducato skåpbil.
man gör inga bränslekörningar på Hb som man gör på pb etc.
person/transportbilar körs efter en cykel som alla fabriker använder sig av
(en invecklad historia) bilarna körs från 0 kmh till 50kmh vilket tar ca 20 minuter
Därav får man helt olika förbrukningar på Hb beroende på vikt antal axlar etc

sjalv har jag skrivit upp alla tankningar från 0 km tills nuvarnde 24000 km
vilket har gett mig en snitt förbrukning på 1,16l /mil
Bil:helint 8,5 m 5ton 3axlar motorvägsfart 100kmh

hopppas detta hjälper lite
/Bengt
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Vi har en Knaus 800 leg som vi har kollat lite vad gäller bränsleförbrukning.
Vi har kört runt 6000 tusen mil och har haft en förbrukning på mellan
0.95 till 1.25 beroende på motvind och regn. Jag tror att man att man inte skall
Lita på fabrikantens uppgivna förbrukning. Bilen vi har är en boggie med totalvikt på 5 ton.
Anders
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Jag har en Dethleffs Alkovbil med Multi Jet 160 / 157 hk, totalvikt 4 ton och manuell låda av årsmodell -07. Jag kör endast under sommarhalvåret, ca 500 mil per år på till 90 % asfalterade vägar, Jag håller hastighetsbegränsningar, har aldrig särskilt bråttom och anser mig vara en erfaren och sansad bilförare.
Jag har inga utvändiga extrautrustningar.

De mätningar av bränsleförbrukningen som jag hittills under åren gjort har gjorts efter ca 250 mils körning och med stor noggrannhet så gott jag kunnat.

Värdena ligger aldrig under 1,3 liter/ mil men ibland även högre.

I Fiats instruktionsbok som medföljde bilen anges inga värden alls under fliken G:11. För mig verkar det högst sannolikt, att de värden för denna motor, som anges i Relax´inlägg nr 1 (0,76 - 0,86 ) inte kan ha någon som helst relevans för en husbil som min - kanske med en mindre paketbil el dyl?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Jag har en Dethleffs Alkovbil med Multi Jet 160 / 157 hk, totalvikt 4 ton och manuell låda av årsmodell -07. Jag kör endast under sommarhalvåret, ca 500 mil per år på till 90 % asfalterade vägar, Jag håller hastighetsbegränsningar, har aldrig särskilt bråttom och anser mig vara en erfaren och sansad bilförare.
Jag har inga utvändiga extrautrustningar.

De mätningar av bränsleförbrukningen som jag hittills under åren gjort har gjorts efter ca 250 mils körning och med stor noggrannhet så gott jag kunnat.

Värdena ligger aldrig under 1,3 liter/ mil men ibland även högre.

I Fiats instruktionsbok som medföljde bilen anges inga värden alls under fliken G:11. För mig verkar det högst sannolikt, att de värden för denna motor, som anges i Relax´inlägg nr 1 (0,76 - 0,86 ) inte kan ha någon som helst relevans för en husbil som min - kanske med en mindre paketbil el dyl?

Det liknar mera mina egna erfarenheter efter 2000 mil med min 5ton 873cm 160 hk boggiebil. I tyskland på "fuldiesel" och lugn körning 1,1. Har ibland vid motvind och litet snabbare körning härhemma kommit upp mot 1,5. Att köra på 0,85 kräver nog en olastad plåtis i max 70.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

De forbrukstall som Fiat oppgir er for Ducato som varebil, aldri som husbil påbygg. Fiat er nok derfor nær sannheten mht forbruket på varebilene, og ærlige i sine tall.

Er mange bileiere som direkte lyver om forbruk, om ikke dokumentasjon kan framlegges og forbrukstallene påstås og være meget lave, så de de løgn.
Her er mine forbrukstall hittil på denne husbilen, og jeg kjøre normalt sett helt normalt og er ingen sinke i trafikken, men heller ikke noen racer, for racer er jeg på nordschleife med helt andre konstruksjoner.

Details: Fiat - Ducato - 2,3 Multijet Itineo TB740 womo - Spritmonitor.de

Laveste jeg har bevisst klart å presse forbruk på ferie er 0,87 pr 10 km. da kjørte jeg meget økonomisk forsiktig i 80 gps/km/t på autobahn, ble overkant av 56 mil på 49 liter 16. juli 2011 med selvsagt Shell V-Power. Vanlig normal bruk og blandet kjøring så er mitt snitt på 5000 mil 1,04l/mil. Meget bra synes jeg på en integrert bil.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

De forbrukstall som Fiat oppgir er for Ducato som varebil, aldri som husbil påbygg. Fiat er nok derfor nær sannheten mht forbruket på varebilene, og ærlige i sine tall.

Er mange bileiere som direkte lyver om forbruk, om ikke dokumentasjon kan framlegges og forbrukstallene påstås og være meget lave, så de de løgn.
Her er mine forbrukstall hittil på denne husbilen, og jeg kjøre normalt sett helt normalt og er ingen sinke i trafikken, men heller ikke noen racer, for racer er jeg på nordschleife med helt andre konstruksjoner.

Details: Fiat - Ducato - 2,3 Multijet Itineo TB740 womo - Spritmonitor.de

Laveste jeg har bevisst klart å presse forbruk på ferie er 0,87 pr 10 km. da kjørte jeg meget økonomisk forsiktig i 80 gps/km/t på autobahn, ble overkant av 56 mil på 49 liter 16. juli 2011 med selvsagt Shell V-Power. Vanlig normal bruk og blandet kjøring så er mitt snitt på 5000 mil 1,04l/mil. Meget bra synes jeg på en integrert bil.

Och det som är lite konstigt att Skatteverket här i Sverige godkänner Fiats chassi förbrukning (2012<) på vissa husbilsmodeller och vissa räknas det enligt schablon för husbilar:confused:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Hej! Jo det kostar att ligga på "Topp"!
Då menar jag Alkovbil "Bl.a."!
Jo vår Fiat Adria Coral SL Automat 2010 157 hk 4000kg drar under litern enligt mätarn!
Visserligen bara kört ca 5200 mil!
Om det sen gäller Norska vägar eller "flata" Svenska!!
Mvh.


Jag har en Dethleffs Alkovbil med Multi Jet 160 / 157 hk, totalvikt 4 ton och manuell låda av årsmodell -07. Jag kör endast under sommarhalvåret, ca 500 mil per år på till 90 % asfalterade vägar, Jag håller hastighetsbegränsningar, har aldrig särskilt bråttom och anser mig vara en erfaren och sansad bilförare.
Jag har inga utvändiga extrautrustningar.

De mätningar av bränsleförbrukningen som jag hittills under åren gjort har gjorts efter ca 250 mils körning och med stor noggrannhet så gott jag kunnat.

Värdena ligger aldrig under 1,3 liter/ mil men ibland även högre.

I Fiats instruktionsbok som medföljde bilen anges inga värden alls under fliken G:11. För mig verkar det högst sannolikt, att de värden för denna motor, som anges i Relax´inlägg nr 1 (0,76 - 0,86 ) inte kan ha någon som helst relevans för en husbil som min - kanske med en mindre paketbil el dyl?
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Att siffrorna för förbrukning bygger på en körcykel som går på rullbanor för att få jämförbara siffror mellan alla bilar slog ju ned som en "bomb" i kvällspressen för ett tag sen (nåt som biljournalisterna varit medvetna om, men dagens "Googeljournalister" ifrågasätter inte vad de "gräver" fram..

I verkligheten går det inte att få exakt samma mix i körningen, framförallt så har man i rullbanetestet ingen på verkan av luftmotståndet, en ganska stor ingrediens för våra bilar, både framifrån o sidovinden påverkar förbrukningen.

+ föraren + RME% osv...
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Att mäta bränsleförbrukning så exakt som många redovisar t.e.x 0,97 eller 1,19 och liknande siffror tror jag inte är möjligt. Kilometerräknare i bilen är ju beroende av samma värden som hastighetsmätaren. Alla vet ju hur dålig exakthet den visar. Även gps:en har stora brister på kurvig väg. Man vill ju gärna tro på bränsleförbrukningen när den går ned till under litern. För egen del har jag försökt att skriva upp km och liter under långa resor (ca 800-850 mil) och ett medelvärde har visat på mellan 1 till 1,3 liter. Att få en dåligt strömlinjeformad klump på 3,5 -5 ton att gå på under litern verkar som en utopi. Skulle vara intressant att ha en exakt uppmätt sträcka på 5 km och bränsle i ett mätglas, köra jämn fart 50km, 80 km, 90 km, 110 km /tim samt en vända med start stopp "omkörningspådrag" hög fart, sakta. Kanske något att intressera tidskrifter som "Min husbil" eller liknande för.
Ove.G
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Kilometerräknare i bilen är ju beroende av samma värden som hastighetsmätaren. Alla vet ju hur dålig exakthet den visar. Även gps:en har stora brister på kurvig väg. Man vill ju gärna tro på bränsleförbrukningen när den går ned till under litern. Ove.G
Hej, riktigt så som du beskriver dessa värden fungerar det inte.
¤ Orginalmässigt kalibrerar alla fordonstillverkare sina hastighetsmätare så att de visar ca 3-4 km/h över verklig fart vid ex 80-90km/h (i orginalutförande). Varför, jo för att vi förare inte ska luras att köra för fort och åka fast pga att hastighetsmätaren visar fel. Viss(a) tillverkare har genom åren försökt med hastighetsmätare som visat mer exakta värden men fått backa pga kundklagomål (pga av fortkörningsböter ... ), mm.

¤ Betr vägmätaren har ingen tillverkare varken anledning eller önskemål om annat än en korrekt mätning av körda vägsträckor och detta fungerar ganska väl i verkligheten. Detta kan fö lätt kontrolleras på uppmätta sträcker på större vägar enligt vägverkets skyltar med upplysning om avstånd.

¤ Självklart finns viss marginell påverkan i och med däckslitage, mer än marginellt kan det dock bli först om man inte använder av resp leverantör anvisad hjulutrustning eller ändrar bilens utväxling på ett felaktigt sätt ... !
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Körde husbilen nu med vinterdäcken som är av originaldimension och vägen Falköping Uppsala var enligt GPSen 38,8 mil och enligt trippmätaren 42,7 mil och vi följde GPSens färd väg till 100% .
OM bilen tog 40 liter bränsle så blir det ju 1,06 lit/mil enligt trippmätaren och 0,97lit/mil enligt GPSen .
Förvisso är det en lampa som tänds när bilen vill ha "mat" så det är ju bara tanka men ändå .....
Jag har även upptäckt vilket inte var så svårt att även hastighetsmätaren visar helt åt .... se felvisningen här :http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/368037


För hur många nollar inte trippmätaren och sedan kör och tankar för att sedan räkna ut förbrukningen men när man inte kommer 10 km i verkligheten då man går efter trippmätaren .
Jag förde denna fråga på tal här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t53217/


Jag ökade rulldiametern från 215/70-15 till 215/75-16 pga att hastighetsmätaren visade på tok för lite och nu visar den bättre med 16" samt minskades varvtalet med strax över 250 rpm , jag har ju 146 hk orginal i min samt trimbox så den orkar dra runt dom större hjulen .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Jag har följande erfarenheter av bränsleförbrukning på de tre husbilar som jag ägt och följt upp under mitt liv som husbilist, obs att ingen av mina husbilar har körts under vintersäsong och alla har de till ca 70% rullat söder om Sverige;

¤ Hobby 750FML 2003 3 lit 127Hp/man (trimchippad till ca 156Hp), vikt 4,5 ton. Vet inte vad Fiat uppger men min totalförbrukning över totalt 7 år och knappt 6.000 mil landade på 1.05 lit/mil (mätt på samma sätt som följande 2 bilar) /*/
¤ Bürstner Elegance 726 2010 med 3-lit Multijet 157Hp/man, vikt 4 ton; Fiat anger ju 0,86 lit/mil vid blandad körning och 0,76 på landsväg.
Jag körde denna bil exakt 1.068 mil (enl vägmätaren) och tankade då totalt 1.086 liter diesel under mätperioden = 1,01 lit/mil /*/
¤ Hobby 75TL 2012 med 3-lit Multijet Power 177Hp med aut, vikt 5 ton; Fiat anger 0,84 lit/mil vid blandad körning och 0,70 på landsväg.
Jag har nu kört denna bil exakt 1.558 mil (enligt vägmätaren) och då tankat totalt 1.058 liter diesel under denna mätperiod = 0,96 lit/mil

Sådant som kan påverkas men under åren troligen dragit upp min dieselförbrukning jämfört med Fiats redovisade värden är följande;
¤ AC/ECC som när den används ökar min förbrukning med 5 upp till 10% (kan allts med fördel stängas av när den inte behövs eller recirkulera inneluften).
¤ Kyl/frys som drar ca 170 watt, kanske mer ekonomiskt att köra på gasol i stället för att gå omvägen med att producera el med diesel.
¤ Laddning av urladdade bodelsbatterier ca 250 watt med att köra bilen och då förbruka diesel för laddningen av dessa. Här funkar det verkligen bra med solceller (= gratisladdning).
¤ Bilens belysning ca 170 watt (under körning) kan reduceras t.ex helt slås av i Tyskl ... (där det är tillåtet) eller reduceras med byte till LED belysning.

Vill man och har råd att ha "roligt" när man kör bil så är det bara att bita i det sura äpplet och betala, ju större och tyngre bil dess högre merkostnad (+3 dl/mil = ca 4 Sek). Jfr t.ex en verklig fart på 100km/h i 10 s/m som i motvind svarar mot 137 km/h i förbrukningsavseende, dvs förbrukningen ökar med ca 40% pga motvinden .... frontareor och cd-värden styr, liksom föraren! Enkelt men dyrt om man inte bryr sig ... ?!
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Min Garmin taler mej:
 

Bilagor

  • 12646Klein0001.jpg
    12646Klein0001.jpg
    25,8 KB · Visningar: 660
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Att mäta bränsleförbrukning så exakt som många redovisar t.e.x 0,97 eller 1,19 och liknande siffror tror jag inte är möjligt. Kilometerräknare i bilen är ju beroende av samma värden som hastighetsmätaren. Alla vet ju hur dålig exakthet den visar. Även gps:en har stora brister på kurvig väg. Man vill ju gärna tro på bränsleförbrukningen när den går ned till under litern. För egen del har jag försökt att skriva upp km och liter under långa resor (ca 800-850 mil) och ett medelvärde har visat på mellan 1 till 1,3 liter. Att få en dåligt strömlinjeformad klump på 3,5 -5 ton att gå på under litern verkar som en utopi. Skulle vara intressant att ha en exakt uppmätt sträcka på 5 km och bränsle i ett mätglas, köra jämn fart 50km, 80 km, 90 km, 110 km /tim samt en vända med start stopp "omkörningspådrag" hög fart, sakta. Kanske något att intressera tidskrifter som "Min husbil" eller liknande för.
Ove.G

Jag har mätt tankad volym i förhållande till körsträcka enligt kilometerräknaren i bilen under 5 på varann följande år - samma bil och körstil. Mätt över hela år har förbrukningen pendlat mellan 0,97 och 0,99 liter per mil. Detta gäller en delintegrerad Renault master dci 120, 3,5 ton. Vi kör sällan över 95 km/h på motorväg. Accellererar "normalt" - ingen snålkörning. (har chippat upp effekten till drygt 125 hk utan synbar påverkan på förbrukningen - bara bättre vrid).

Även om mätaren kanske har ett inbyggt fel så är resultaten väldigt konstanta. Jämfört med GPSns kilometertal är det ingen särskilt stor differns mätt över enstaka längre turer (300-400 mil vardera)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Bilen mätare er som Relax påpekte i utgangspunkt korrekt med nye orginale dekk, felvisningen på hastighet er innjustert av fabrikken til mellom 3 og 10% for mye med orginale dekk.

GPS distansemåling er ganske korrekt ved lengre strekninger på motorveier, muligheten for grove feil ved kjøring på snirklete skogsveier og veier på Vestlandet i Norge. Her kan bortfall av GPS signal og krappe svinger føre til vesentlig kortere GPSmålt strekning enn den virkelige. Har selv erfart dette fenomen i mindre skala ved tracking av rideturer på stier og veier i regnskog, ser på tracket på kartet i ettertid og kan se at enkelte opplagte slynger er blitt helt vekk. Dette er med tracksetting 5m og sampling hvert sekund, ser og enkelte sidesprang langt ut i skogen - 50m til side for sporet!
 
Toppen