Relax
HBK Medlem
Enligt bla dagens artikel i GP, gör många reportrar och bilförare/-ägare det enkelt för sig, beträffande bränsleförbrukning i diverse fordon
http://www.gp.se/motor/1.2267650-drar-mer-bensin-an-utlovat genom att förklara att, allt är åt h-e det stämmer inte med just deras mindre exakta körning!
Ingenting tycks bero på föraren/förutsättningarna, mm trots att förbrukningen kan variera med upp till 30% för ett och samma fordon men med olika förare, icke helt okänt för de flesta!
Alla bilars förbrukning inom Eu, testas med helt identiska grundförutsättningar vilket troligen är bekant för de flesta, dvs en och samma körcykel och regler för alla fordon. Sedan kan verkligheten bero på hur roligt vi förare vill eller inte tycks behöva ha bakom ratten. Inbördes använder vi oss sedan av ytterst individuella cykler i jämförelse med andra (inkl Eu cykeln, men den är i varje fall känd). Samt inte minst hur bra vi som enskilda förare verkligen förmår att köra ur bränsleförbrukningssunpunkt (kanske fort, ryckigt, oplanerat ... )?
Fiat mäter inte själva utan de lämnar ifrån sig ett förberett typfordon för mätning/certifiering, allt enligt Eu-direktiven (detta används sedan i deras resp instr-böcker). Följande värden uppges för de Fiat-drivlinor som jag har resp har haft och kunnat jämföra mig/och min körning med (obs, manuella vxl-lådor nedan);
¤ 160 (3-lit) Multijet157Hp 2010 med hevy chassie >4 ton; Fiat anger 0,86 lit/mil vid blandad körning och 0,76 på landsväg
respektive
¤ 180 (3-lit) Multijet Power 177Hp, för Maxi dragbil med skåp 4.250Kg; Fiat anger 0,84 lit/mil vid blandad körning och 0,70 på landsväg (med aut sjunker faktiskt förbrukningen något tack vare denna nya drivlina)
De uppgivna jämförelsevärdena har som EU-regeln medger tagits fram utan t.ex inkopplad AC resp övriga eluttag som belysning, mm vilket i snitt möjligen kan leda till en ökad bränsleförbrukning (lika för alla) på kanske max 10% på Fiats uppgivna förbrukningsuppgifter. Har man sedan en alkovbil får man nog addera till ytterligare 10-20% pga större frontyta/vindmotstånd än t.ex för en vanlig delintegrerad HB men i övrigt tycker jag Fiatvärdena verkar tämligen korrekta och realistiska för min del.
Hur upplever ni andra detta med ex Fiats uppgivna förbrukning, enl er egen instruktionsbok och baserat på era egna husbilar, ev avvikelser mot de av Fiat uppgivna förbrukningarna och vad dessa avvikelser möjligen kan bero på?
http://www.gp.se/motor/1.2267650-drar-mer-bensin-an-utlovat genom att förklara att, allt är åt h-e det stämmer inte med just deras mindre exakta körning!
Ingenting tycks bero på föraren/förutsättningarna, mm trots att förbrukningen kan variera med upp till 30% för ett och samma fordon men med olika förare, icke helt okänt för de flesta!
Alla bilars förbrukning inom Eu, testas med helt identiska grundförutsättningar vilket troligen är bekant för de flesta, dvs en och samma körcykel och regler för alla fordon. Sedan kan verkligheten bero på hur roligt vi förare vill eller inte tycks behöva ha bakom ratten. Inbördes använder vi oss sedan av ytterst individuella cykler i jämförelse med andra (inkl Eu cykeln, men den är i varje fall känd). Samt inte minst hur bra vi som enskilda förare verkligen förmår att köra ur bränsleförbrukningssunpunkt (kanske fort, ryckigt, oplanerat ... )?
Fiat mäter inte själva utan de lämnar ifrån sig ett förberett typfordon för mätning/certifiering, allt enligt Eu-direktiven (detta används sedan i deras resp instr-böcker). Följande värden uppges för de Fiat-drivlinor som jag har resp har haft och kunnat jämföra mig/och min körning med (obs, manuella vxl-lådor nedan);
¤ 160 (3-lit) Multijet157Hp 2010 med hevy chassie >4 ton; Fiat anger 0,86 lit/mil vid blandad körning och 0,76 på landsväg
respektive
¤ 180 (3-lit) Multijet Power 177Hp, för Maxi dragbil med skåp 4.250Kg; Fiat anger 0,84 lit/mil vid blandad körning och 0,70 på landsväg (med aut sjunker faktiskt förbrukningen något tack vare denna nya drivlina)
De uppgivna jämförelsevärdena har som EU-regeln medger tagits fram utan t.ex inkopplad AC resp övriga eluttag som belysning, mm vilket i snitt möjligen kan leda till en ökad bränsleförbrukning (lika för alla) på kanske max 10% på Fiats uppgivna förbrukningsuppgifter. Har man sedan en alkovbil får man nog addera till ytterligare 10-20% pga större frontyta/vindmotstånd än t.ex för en vanlig delintegrerad HB men i övrigt tycker jag Fiatvärdena verkar tämligen korrekta och realistiska för min del.
Hur upplever ni andra detta med ex Fiats uppgivna förbrukning, enl er egen instruktionsbok och baserat på era egna husbilar, ev avvikelser mot de av Fiat uppgivna förbrukningarna och vad dessa avvikelser möjligen kan bero på?