• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dreambox

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Det är kanske inte samma personer som tycker att man skall "göra rätt för sig" och som "lånar" kortnummer eller piratnedladdar.

Eftersom vi inte sysslar med olagligheter så antar jag att det som skrivs här ovan är fullt lagligt. Vi använder ju inte HBK´s hemsida till något fuffens, eller hur?
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Dreambox

Det är kanske inte samma personer som tycker att man skall "göra rätt för sig" och som "lånar" kortnummer eller piratnedladdar.

Eftersom vi inte sysslar med olagligheter så antar jag att det som skrivs här ovan är fullt lagligt. Vi använder ju inte HBK´s hemsida till något fuffens, eller hur?

Vad ?? Det diskuteras ju om det. Du är väll ingen fortkörare för att du diskuterar om fortkörare ?

Samma sak om man diskuterar ex: överlast i husbilar.

Sedan håller jag med dej om att ha hemsidan till något Fuffens får ju inte förkomma. Men det är ju skillnad
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Hej
Vet ni överhuvudtaget Vad Dreambox är?
vet ni att utan internetuppkoppling kan du se en hel hög med fria kanaler
lyssna på fria radiokanaler med mera.så blanda inte in piratladdare och andra
missbrukare i min fråga,jag betalar ca 500 kr mån för Viasat det räcker
och jag delar inte ut mitt kort på nätet.

//Jocko
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Dreambox

Hej
Vet ni överhuvudtaget Vad Dreambox är?
vet ni att utan internetuppkoppling kan du se en hel hög med fria kanaler
lyssna på fria radiokanaler med mera.så blanda inte in piratladdare och andra
missbrukare i min fråga,jag betalar ca 500 kr mån för Viasat det räcker
och jag delar inte ut mitt kort på nätet.

//Jocko

Håller med! Nog få som vet. Det märker man både i forum och media.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dreambox

Om man skall vara noga: sá fár man inte plocka ut nágon kanal som har upphovsrátt i ett geografiskt omráde.
Ex TV1 oct TV2 är fria kanaler som har upphovsrätt i Sverige och fár inte föras ut ur landet.
Detta innebär att Ex. SVT play kan man se allt som inte har en upphovsrätt i utlandet.

Det enda Svenska lagliga att se utomlands är Playkanalerna plus SVT World.

Man fár inte ens spela in ett videoband och föra ut ur landet med inspelade program som har upphovsrätt.

Lagarna hänger inte med i utvecklingen. Kasettbanden ställde till det pá 70 talet och pá 80 talet kom det en bandskatt av detta endamálet.

Att föra ut och sälja TV utan tillstánd är bestraffat idag med 2árs fängelse.
Ansvaret ligger idag hos leverantórerna som har till uppgift att se till att detta inte sker.
Hos programleverantörerna innebär detta mycket stora utgifter med b.l.a advokatkostnader i utlandet.
Om vi tar en Bar som lägger ut ishockey av en svensk kodad kanal gör sig skyldig till ett ganska grovt brátt. Öppnar en kodad kanal och lägger ut den offentligt, det är grova böter. Hotell fár betala per rum till Copysweed för detta.
Lagarna skärps nu till den 1ª juli och det blir oksá olagligt att ta emot program med en copyright.
Sá ni som áker i Europa under ishockeyVM máste göra abonemang i varje land för att kunna se TV. detta är ju helt vansinnigt och nästan omójligt.

Lagarna máste uppdateras sá att man kan titta pá TV under sin semester i en husbil.
Tekniken finns och mitt förslag är att man kan ta emot TV med en internet betalkanal som styrs av ex copysweed eller Connova.

Min ironiska frága i denna tráden är: Vilket vapen rekomenderas för att ta ut pengar pá banken? Dreamboxen är lika laglig som en kniv, men det beror pá användandet.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Om man skall vara noga: sá fár man inte plocka ut nágon kanal som har upphovsrátt i ett geografiskt omráde.
Ex TV1 oct TV2 är fria kanaler som har upphovsrätt i Sverige och fár inte föras ut ur landet.
Detta innebär att Ex. SVT play kan man se allt som inte har en upphovsrätt i utlandet.

Det enda Svenska lagliga att se utomlands är Playkanalerna plus SVT World.

Man fár inte ens spela in ett videoband och föra ut ur landet med inspelade program som har upphovsrätt.

Lagarna hänger inte med i utvecklingen. Kasettbanden ställde till det pá 70 talet och pá 80 talet kom det en bandskatt av detta endamálet.

Att föra ut och sälja TV utan tillstánd är bestraffat idag med 2árs fängelse.
Ansvaret ligger idag hos leverantórerna som har till uppgift att se till att detta inte sker.
Hos programleverantörerna innebär detta mycket stora utgifter med b.l.a advokatkostnader i utlandet.
Om vi tar en Bar som lägger ut ishockey av en svensk kodad kanal gör sig skyldig till ett ganska grovt brátt. Öppnar en kodad kanal och lägger ut den offentligt, det är grova böter. Hotell fár betala per rum till Copysweed för detta.
Lagarna skärps nu till den 1ª juli och det blir oksá olagligt att ta emot program med en copyright.
Sá ni som áker i Europa under ishockeyVM máste göra abonemang i varje land för att kunna se TV. detta är ju helt vansinnigt och nästan omójligt.

Lagarna máste uppdateras sá att man kan titta pá TV under sin semester i en husbil.
Tekniken finns och mitt förslag är att man kan ta emot TV med en internet betalkanal som styrs av ex copysweed eller Connova.

Min ironiska frága i denna tráden är: Vilket vapen rekomenderas för att ta ut pengar pá banken? Dreamboxen är lika laglig som en kniv, men det beror pá användandet.

Jag är inte helt enig med dig.det är skillnad på kanal och kanal,
Du menar att en utlänning ser på tv1 i Sverige på sin semester måste betala
till SVT för detta? om kanalen skulle vara en betalkanal så skulle den vara kodad,jag hävdar att det finns massor med fria kanaler som jag kan se utan
att behöva få dåligt samvete för detta , lika lite som att jag blir åtalad för våldtäkt bara för att jag har apparaten, men jag kan ha fel

//Jocko:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dreambox

Nej en utlänning kan titta pá all fri TV. Programmleverantören betalar copyright för ett geografiskt omráde (normalt ett land). Varje land betalar copyright och vill inte att det skall bli konkurens. Den signal som gár att ta emot med en antenn utan dekoder gár bra att titta pá. Skáningar har alltid tittat pá Danmark, Norge, sverige Finlan vid gränserna O.S.V. Skulle kanalen vara kodad fár inte korten användas utanför gränserna. Har jag inte fel nu sá tror jag att dom Nordiska länderna har samma rättigheter för programmen.
Utlänningen har inte rätt att titta pá en kodad kanal som betalar rättigheter för sitt hemland.

Sverige sänder allt i original medan Ex Tyskland dubbar och har dá en helt annan copyright.

Kodningen görs av 2 anledningar:

1 att fá in kapital
2 Att inte sända utanför gränserna

Vad jag menade var att Hockeyn sänds av kodade canaler i alla länder
här i Spanien sá sändes det av en kodad TDT kanal TDP TeleDePorte.
Sá vad jag menade är att det enda lagliga sättet att titta är att abonera pá TDP, i Portugal en annan i Frankrike , Tyskland O.s.v
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

"Kodningen görs av 2 anledningar:

1 att fá in kapital
2 Att inte sända utanför gränserna"

Här är just det jag hävdar,det kanaler som jag plockar in utan att av koda
är fria kanaler,

MVH//Jocko:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dreambox

""Här är just det jag hävdar,det kanaler som jag plockar in utan att av koda
är fria kanaler,
""

Det är fria kanaler i ursprungslandet, men dessa kanaler fár inte vidarebefodras.
Man fár altsá inte lägga ut dom pá en dreambox och titta pá dom i utlandet.

Copyrighten betalas ju pá ett geografiskt omráde.

Filmer eller OS gár ut till högstbjudande uppköpare. Varje land betalar dyra pengar för ensamrätten.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

""Här är just det jag hävdar,det kanaler som jag plockar in utan att av koda
är fria kanaler,
""

Det är fria kanaler i ursprungslandet, men dessa kanaler fár inte vidarebefodras.
Man fár altsá inte lägga ut dom pá en dreambox och titta pá dom i utlandet.

Copyrighten betalas ju pá ett geografiskt omráde.

Filmer eller OS gár ut till högstbjudande uppköpare. Varje land betalar dyra pengar för ensamrätten.

Jag förstår inte ? lägga ut,min box avkodar inte,den söker efter kanaler som inte är kodade,en kodning skiftar var 15 sec,om min box skall kunna avkoda så måste den ha någon kontakt med internet eller ha ett kort som klarar detta,
vem är det som lägger ut kanalerna i en Dreambox,jag gör det inte
jag låter boxen söka på en viss satellit och det som den hittar listar den
det är upp till mig att testa vilka som inte är kodade,största delen är kodade
dessa kan även ses i Viasats boxar

//Jocko:mcride:



,
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dreambox

Om du använder en Dreambox som en vanlig FTA (free To Air) box sá är det helt lagligt.

Om din dreambox öppnar en kodad kanal oavsett hur utan kort sá är det en piratbox.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Dreambox

Hej Juan!
Du verkar insatt i detta.
Du skrev = Sá ni som áker i Europa under ishockeyVM máste göra abonemang i varje land för att kunna se TV. detta är ju helt vansinnigt och nästan omójligt.

Hur ska detta fungera, Och hur ska dom kolla detta . Ex: När man åker till Tyskland med husbilen och har satelitmotagarn och sitt viasat kort med sig.

Sådana här lagar sänker ju sig själv
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Hej
Enligt Viasat så får du inte använda kortet i Tyskland,bara i Sverige,
men det finns en massa fria kanaler som du kan se,om du kan språket
min fråga var just detta varför betala till Viasat utomlands för att få igång boxen, när du helt lagligt kan använda DB,fakta är att DB inte avkodar
det är en öppen box som har många användningsområden

//Jocko:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dreambox

Du har helt rätt, en sak är lagar och en annan är verklighet.
Som jag skrev sá hinner inte lagarna med utvecklingen. Lagarnas grund kommer ifrán 60 talen av TV,ns början. En leverantör i varje land ingen möjlighet att spela in eller vidarbefodra ett program. Här i Spanien instalerade vi kortvágsradio ifrán Hörbysändaren, alla nöjda och glada. I Sverige hade televerket monopol förutom Chalmers och Kronprinsen i Malmö som hade ett tillstánd att lägga ut egen produktion. Men sedan dess har det hänt otroligt mycket.
Lagarna máste ändras sá att tittarna kan ta del av önkade kanaler och slut pá piraterna.
Om jag är Svensk bor i Sverige betalar licens och áker ut pá semester sá skall jag kunna titta pá TV lagligt. Men hur skall lagarna se ut ?

Dreambox är en satellitmottagare med en Linusmjukvara. Denna mjukvaran ändras av pirater och kopplas till internet med B.l.a en kortdelningsfunktion. Jocko, därav allt páhopp av Dreamboxen
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

Hej igen.
Samma story igen, använd Slingbox!

"Om jag är svensk, bor i Sverige, betalar licens i Sverige" och vill se mina kanaler från annan plats?
Köp en Slingbox och koppla in den hemma på TV och din ADSL.

Med PC eller padda, logga in på din egen mottagare hemma, kolla på dina egna kanaler. Det du betalar för kan du se från valfri plats.

Både Boxer o Copyswede har skriftligt bekräftat att det är helt okay. Varför tjafsa om pirater, kodning och gammal teknik.

Använd Slingbox så är problemet ur världen, helt lagligt!
Hälsar Björn.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Enligt vad jag kan se så är Slingbox inte undantaget.
Du kan använda Slingbox i Sverige men inte utomlands

MVH//Jocko:mcride:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dreambox

I min skriftliga fråga till både Boxer och Copyswede så förtydligade jag att det även gällde utlandet. Svaret var klockrent Godkänt, från båda parter.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/599988

Så länge du betalar för dig och ingen annan kan ta del av dina kanaler så finns det inget att erinra, hälsar Dom som har hand om det.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Dreambox

Även vi som har Viasat och betalar, men vi får inte använda vår betaltjänst
utomlands ?

//Jocko:mcride:
 
Toppen