• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlöst ljud

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Har nu övergett den fasta radion i husbilen till stor del...
vi köpte en Blåtand högtalare som heter Bose Soundlink som är portabel och stor som en transistorradio...
Använder den i hela huset, till tv, plattan, mobilen, husbilen, personbilen och ute och inne.

Suveränt ljud i förhållande till storlek med inbyggt batteri som går att ladda med 12-volt adapter för ca 8 tim spelning. Aux eller Blåtand.

En av de bästa och mest använda teknikprylar vi äger idag.


Köpte en igår. Vilket just ljud. Kommer att bli perfekt i HB:n når säsongen börjar.
Riktigt bra bas som man nästan alltid saknar på mindre bärbara högtalare.
"Snålheten bedrar visheten" är ännu en gång bevisat.
Uppskattare av bra ljud.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Trådlöst ljud

Hejsan!

Köpte en blåtandshögtalare Nokia Play 360 när det var kampanjpris 599 kr.
Är av aluminium , har NFC och är laddbar via vanlig microusb laddare och batteriet ska räcka upp till 20
timmar på en laddning. Högtalaren är riktad uppåt och sprider ljudet runt sig därav namnet.
Fungerar perfekt att ha i husbilen, hemmet osv.
smidig att bära med sig och det följer med en liten smidig transportpåse i nylon för säker transport eller som skydd på stranden. Ljudbilden har en ren klang med en bra avstämd bas, klart prisvärd.

Jag har använt denna en längre tid och tycker den är bra.

Hur har ni tänkt ansluta SONOS i husbilen?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Trådlöst ljud

Har nu övergett den fasta radion i husbilen till stor del...
vi köpte en Blåtand högtalare som heter Bose Soundlink som är portabel och stor som en transistorradio...
Använder den i hela huset, till tv, plattan, mobilen, husbilen, personbilen och ute och inne.

Suveränt ljud i förhållande till storlek med inbyggt batteri som går att ladda med 12-volt adapter för ca 8 tim spelning. Aux eller Blåtand.

En av de bästa och mest använda teknikprylar vi äger idag.


Köpte en igår. Vilket just ljud. Kommer att bli perfekt i HB:n når säsongen börjar.
Riktigt bra bas som man nästan alltid saknar på mindre bärbara högtalare.
"Snålheten bedrar visheten" är ännu en gång bevisat.
Uppskattare av bra ljud.


Håller med billigast är inte alltid bäst...
Grattis till ett bra köp...vi har haft mycket glädje av våran.
en riktigt husbilsanpassad pryl ;)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Kollade marknaden i höstas för att vi behövde en köksradio. Tyckte Sonos var lite overkill och istället blev det Audio pro. De gör bra ljud och snygga saker.
Audio Pro Addon T10 | Ljud & Bild
Kopplade en gammal Iphone 3gs till den med sladd och kör Spotify samt TuneIn. Enkel lösning som fungerat till 100%!
addonT10_700x425_07.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trådlöst ljud

Det var inget lätt val att välja trådlöst ljud, svårare än jag trodde.
Efter att ha läst lite tester ligger Sono bra till, förutom bra ljud går den att koppla in i WiFi-nätet.

image.jpg
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Trådlöst ljud

Det var inget lätt val att välja trådlöst ljud, svårare än jag trodde.
QUOTE]

Håller med dig att det är inte lätt att välja ljudkällor. Själva gick vi till Lasse Bengtsson ljud/video och lyssnade in hur det lät på riktigt.
Svårt att köpa ljud på känn... innan lyssning.
Sen beror det ju på hur man skall använda prylen.
Själv lyssnar ja helst på musik via hörlurar. TV och filmer via Netflix med adio pros 5:1 surround trådbundet Blu Daimond med förstärkare Dolby digital för effekten.
I övrigt hemma och i husbilen använder vi den portabla lösningen från Bose.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trådlöst ljud

Oj, betydligt mer skrymmande än de som visats tidigare i tråden!

Går den att styra med en telefon och app?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Hej,
Jag tillhör den nöjda Sonos-skaran, köpte ett startkit för 14000 när den kom ut i Sverige,
Hemskt dyrt, men fantastisk kvalitet och bra utbyggnadsmöjlighet, 36 rum tror jag det är.
Har den 1:a handkontrollen, men efter några år kom appen som inte gjorde systemet sämre.
Sonos kör ett eget nätverk, och enheterna synkar med varandra, kan köras i partymode eller var för sig.
Har en bridge kopplad i hemmaroutern som även jobbar mot en nas, har sen en sonos120 i vardagsrummet med stora cervin-vega, som den matar duktigt, en sonos90 i köket som förser ett sonysystem, hat tänkt komplettera mitt bose hembio i tvrummet men inte kommit till skott. Kan varmt rekommendera Sonos ifall man vill ha kvalitet, dock svårt att acceptera priserna, man kan hitta beg. på Ebay.
 
F

F.d. 53536

Guest
Sv: Trådlöst ljud

Har följande uppsättning:

Sonos Bridge
Sonos 5: 2 stk
Sonos 3: 1 stk

-kopplad till NAS: Netgear ReadyNAS 6 ultra

I sovrummet en Bose SoundLink Bluetooth
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Att tänka på för dig som eftersträvar bästa ljudkvalitet med Bluetooth mellan dina enheter .. och kanske inte är vän av kvalitetsförluster ..

I jakten på högkvalitativ trådlös ljudöverföring har bland annat användandet av *kodeken Apt-x börjat användas. Det är en kodek som har tagits fram för att minska de kvalitetsförluster som A2DP-överföring normalt sett medför jämfört med kabelöverföring. CSR (företaget bakom Apt-x) uppger själva att det med Apt-x går att överföra Bluetooth-ljud i CD-kvalitet.
Användandet av Apt-x-kodeken minskar förlusterna i ljudkvalitet vid Bluetooth-överföring.

Idag finns det många mobiltelefoner, förstärkare och fristående högtalarlösningar som har stöd för Apt-x. Bland annat stöds tekniken av Samsung Galaxy S III och HTC One X. Om stödet för Apt-x saknas i antingen den sändande enheten (t.ex. mobiltelefonen eller datorn) eller i den mottagande enheten (t.ex. hembioförstärkaren eller hörlurarna) används den vanliga SBC-kodeken (Low Complexity Subband Coding) istället. Det gör att bakåtkompatibiliteten upprätthålls, så att A2DP-sändare och A2DP-mottagare alltid är kompatibla med varandra. För att dra nytta av den högre ljudkvaliteten krävs dock Apt-x-stöd i både sändare och mottagare.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Jag har investerat i en Marantz 610. Den har AirPlay vilket gör att jag trådlöst kan spela upp allt (ljud) jag har i min Iphone, Ipad och dator. Har även tillgång till Spotify och internetradio. Marantzen kopplar upp sig mot mitt lokala nätverk. Via en app till mobilen/plattan styr jag "allt". Men det finns också en fjärrkontroll. Eller det gamla sättet: Att gå fram och pilla på stärkaren direkt. Jag har också en Apple TV inkopplad för att kunna strömma "bild". Den är kopplad digitalt till Marantzen via optisk kabel. Och ut strömmar ljuv musik ur mina Klipsch-högtalare. Här snackar vi kvalitet!!!!!!
Måste berömma Apple för enkelheten med AirPlay. Det funkar och är busenkelt att komma igång med härlighten. Och kvaliteten på ljudet är grymt bra.

P-O
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Jag har investerat i en Marantz 610. Den har AirPlay vilket gör att jag trådlöst kan spela upp allt (ljud) jag har i min Iphone, Ipad och dator. Har även tillgång till Spotify och internetradio. Marantzen kopplar upp sig mot mitt lokala nätverk. Via en app till mobilen/plattan styr jag "allt". Men det finns också en fjärrkontroll. Eller det gamla sättet: Att gå fram och pilla på stärkaren direkt. Jag har också en Apple TV inkopplad för att kunna strömma "bild". Den är kopplad digitalt till Marantzen via optisk kabel. Och ut strömmar ljuv musik ur mina Klipsch-högtalare. Här snackar vi kvalitet!!!!!!
Måste berömma Apple för enkelheten med AirPlay. Det funkar och är busenkelt att komma igång med härlighten. Och kvaliteten på ljudet är grymt bra.

P-O

Du kan slå på/av högtalarutgångarna via appen också. Fint om du har högtalare fram/bak eller ute/inne etc.

Peter :)
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Har nu övergett den fasta radion i husbilen till stor del...
vi köpte en Blåtand högtalare som heter Bose Soundlink som är portabel och stor som en transistorradio...
Använder den i hela huset, till tv, plattan, mobilen, husbilen, personbilen och ute och inne.

Suveränt ljud i förhållande till storlek med inbyggt batteri som går att ladda med 12-volt adapter för ca 8 tim spelning. Aux eller Blåtand.

En av de bästa och mest använda teknikprylar vi äger idag.

SoundLink Bluetooth mobilhögtalare II | Bose


Instämmer till fullo. Jättenöjd.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Har nu övergett den fasta radion i husbilen till stor del...
vi köpte en Blåtand högtalare som heter Bose Soundlink som är portabel och stor som en transistorradio...
Använder den i hela huset, till tv, plattan, mobilen, husbilen, personbilen och ute och inne.

Suveränt ljud i förhållande till storlek med inbyggt batteri som går att ladda med 12-volt adapter för ca 8 tim spelning. Aux eller Blåtand.

En av de bästa och mest använda teknikprylar vi äger idag.

SoundLink Bluetooth mobilhögtalare II | Bose

Dito: Även jag instämmer. Har den mindre/nyare Soundlink II. Fantastiskt ljud med tanke på formatet. Ställer den 5 cm framför en vägg i husbilen, ger en imponerande bas. Pris när jag köpte den 1800 kr (början av 2014).
 

keno5116

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10842
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst ljud

Hej
Löst det i mina öron på det bästa sättet med SONOS. Helt underbart ljud och bra utbud och bredd när det gäller musik val, när det gäller typ integration med Spotify mfl. Jag ger Topp betyg till detta system.
 
Toppen