• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010...

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,har fått problem med pannan.Går bara på gasolen och 1050w(steg 1 på vredet),har stängt 12v och andra förbrukare.Har sedan mätt med kwh mätaren och får bara 1100w åtgång trots att reglaget står på 3kw(steg3 på vredet).Har 16a i stolpen.
Mvh:Göran
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010...

Råkade ut för liknande problem i våras, fast i vårt fall gick värmen inte på 1kw läget, utan enbart 2kw patronen. Var reläet till patronen som gett upp. Tyvärr säljer inte Alde dessa lösa utan man får byta kretskortet (dyrt), men jag fick ett kretskort skickat till mig av handlaren som jag bytte. Har köpt nytt relä och ska byta det på det gamla kortet vid tillfälle = bra att ha ett kort i reserv.

Vill du ha servicemanualen, så skicka din mailadress till mig via PM så skickar jag den till dig.
 
Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010...

Var inne på att d kunde va kretskortet,men vill ju försöka va säker innan man byter det(kostar ca 3000kr).
Om d skulle va reläet,(hör dessa små klickande när man skiftar från läge 1till 2och sedan 3an)tycker inte man skulle höra dessa då.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010...

Manual skickad.
Prova att mäta slingorna så du inte har avbrott i 2kw:aren.
Vad händer om du kör på 2kw läget?
Ska kolla om jag har reläna liggande i garaget så du kan få beteckningen. I så fall kan det vara värt att beställa de på nätet och byta de. Kostar inte många kronor. Men du eller någon i din bekantskapskrets behöver kunna löda.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010...

Hittade ett gammalt foto i datorn på relät. Har för mig att de kostade under 50kr på nätet. Kommer inte ihåg var jag köpte det, men är standard relä.
 

Bilagor

  • relä1.jpg
    relä1.jpg
    23,8 KB · Visningar: 683

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010...

Har du schemat?
Du måste komma åt att mäta direkt på elementet. Då kan du också se om du kan byta plats på kontakterna på kortet och på 2kw istället för som nu 1kw tills vidare.
Fast du måste ha bra koll så inget händer.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Alde 3010...

Jag fick min Alde 3010 utbytt eftersom det läckte in glykol som kortslöt elpatronen. Alde tillåter inte att man byter bara elpatronen på 3010.
HBK Försäkring i Folksam täckte detta och självrisken blev 2000:-

Så kolla din försäkring om den täcker reparation av pannan om du nu inte skulle vilja fixa det själv......
 
Toppen