• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterkörning med husbil!

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Hej
Frågan som trådstartaren ställde var ju just framkomligheten, alltså skillnaden mellan fram vs bakhjulsdrift.
Fast en annan nog så viktig sak är ju egentligen hur bilen beter sig på vägen fram till resmålet;)

Personligen föredrar jag framhjulsdrift för min transporter utom när det skall skojas lite.
Då är ju äldre bakhjulsdrivna bilar trevligast!
Nya bilar är skittråkiga vare sig de är fram eller bakhjulsdrivna:mad:, med alla sina elektroniska hjälpmedel.

Frugan har en liten Alfa Mito som vi har preppat lite chassiemässigt och lite annat, fast döm om min förvåning när det inte går att åka vänsterbroms med bilhelvetet på vintern.
Det är ju för tusan hakar grunden i normal framhjulsdriftåka:yes:

Försöker man så slår allt ifrån, VA. Inte klokt! Hade det varit nån vanlig bil så....men i en ALFA.
Man kan undra var världen är på väg?

Hoppas att ingen retar sig på detta inlägg, för det var ju nästan bara på skoj.

Min tanke med frågeställningen var kanske ännu värre än din beskrivning, jag försöker få lite info hur olika framhjulsdrivna husbilar uppför sej, speciellt vad gäller framkomlighet. Om man pratar förr och personbilar åkte jag mycket V4 så jag vet vad du pratar om. När det gäller tyngre fordon så föredrar jag bakhjulsdrivet, men då har jag vanan inne efter att ha kört lastbilar och bussar yrkesmässigt i ett antal år. Sista jag körde var dessutom snösvängen så...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vinterkörning med husbil!

Framhjulsdrivna bilar är trafiksäkrare än bakhjulsdrivna, jag är en gammal gubbe har varit med länge och sett förvandlingen från bakhjulsdrit till famhjuldrift Volvo var länge bkhulsdrivna men dom gick över ån dom med, w-w ford och opel likaså kvar var bara Bmv Merzedes men dom har kapitulerat dom med, jag pendlade till jobbet i 25 år vinter sommar och det gick knappt någon dag utan att där låg gamla Hissinge traktorer vid sidan av vägen övervgande volvo, jag har alltid jobbat med trafiksäkerhet av intresse och kunnat följ utvecligegen på bilsidan frågan är är bilfabriker och trafiksäkerhets verket idioter som förespråkar framhjulsdrift.

framkomlighet är en sak och trafik säkrhet en annan jag hade i min ungdom en folka bubbla ingen vettig person kan väl säga ått den var trafiksäker. sdermera valde ag Saab som jag varit trogen hela tiden och deras rally framgångar tyder väl på att det conceptet är lyckat.
 
Toppen