• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter till släpvagnskontakt?

F

F.d. 50456

Guest
Hej har just fått hem en cykelhållare med lyse bromsljus etc beställdes från Danmark, tyvärr ser jag att det är annan standard på kontakten som ska sitta i eluttaget för släp. Någon som vet var man får tag i en adapter med hona Dansk standard- hane Svensk standard?

(Givetvis kan man ju byta kontakten till en hane med svensk standard men det verkar en aning krångligt.)
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Adapter till släpvagnskontakt?

Hej...

Tror inte att det finns någon specifik dansk eller svensk standard. I (hela ?) Europa används antingen den gamla 7-poliga kontakten eller den nyare 13-poliga. Adaptrar mellan dessa finns att köpa hos de flesta biltillbehörsaffärer.

/ TommyQ
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Adapter till släpvagnskontakt?

Det visade vid närmare kontroll att husbilen hade den nyare kontakten så det blev ju inget problem. :) Däremot kommer jag nog ibland använda cykelhållaren på någon av de andra bilarna som bägge har dragkrok och den äldre kontakten, då behövs ju en adapter. (Dessutom får man då rekvirera nummerskyltar 90 kr st från transportstyrelsen.) :)
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Adapter till släpvagnskontakt?

Ang registreringsplåtarna så pratade jag med en handläggare på Transportstyrelsen när jag beställde den och sa också vad jag skulle ha plåten till. (Dvs alltså till en cykelhållare). Det blev inga protester så jag tror det är ok. :)

Klas
 
Toppen