• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats växellådor

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hej
Jag har läst en del om Fiats växellådor och just 5:e växeln som rasar.
Är det en "dålig" konstruktion från Fiat eller är det husbilsfabrikerna som
bygger för tunga konstruktioner för Fiats chassien som gör att lådorna rasar??
eller är det vi chaufförer som orsakar haverier pga segkörning på femman??
Om femman rasar ihop och man får den reparerad hos Fiat monterar dom då andra typer av lagringar i vxllådan ?? Våran bil har omdrevad femma -200v
så man hoppas att påfrestningen blir mindre på femman men man börjar undra hur länge den hänger med. Sen kan man undra hur andrahandsvärdet påverkas om man till äventyrs vill byta in sin Hb om det är känt att lådorna kan rasa ihop med dyra reparationer som följd.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiats växellådor

Orsaken är troligen en kombination av de tre nämnda faktorerna.
En tröst i sammanhanget kan vara att kostnaden för att åtgärda ett haveri av femman behöver inte kosta skjortan. Gissningsvis en timmas arbete och kostnaden för delarna c:a 3000:-, lite beroende på inköpskälla.
(har inte kläm på hur det är på de nyare lådorna men troligen ingen större skillnad)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fiats växellådor

Om bilen är omdrevad har du nog drev och synkring av bättre material än orginalet.

Har själv en 92 med gamla lådan, efter 160000 mil fortfarande hel. i branta backar växlar ner till 4 an för sälehets skull. Lådan år byggd för skåpbilar akall nu dra 3.5 ton och högre luftmotstånd, därfäö den gamla lådan inte höll.


Jägarn
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiats växellådor

Kommer ihåg när man drog husvagn vi hade b l a en Volvo 740 och en av mina bekanta som var Volvomek tutade alltid i mig att kör ALDRIG på femmen när du drar husvagn , en annan kompis som också drog husvagn köpte en ny Ford kommer inte ihåg modellnamnet han körde på femman ofta men hans låda rasade 2 ggr , så körsätt har nog en stor inverkan på vxllådorna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiats växellådor

Detta är inget nytt ämne utan har stötts & blötts i vid många tillfällen . Fiat växellÃ¥da - Sök pÃ¥ Google

Om jag har förstått detta rätt så är det växellådor upp till 2006 som är problematiska. De åtgärder som tagits är bl.a nerdrevning av 5:ans växel & överfylla oljenivån. Det har också talats om att inte köra på 5:an under 80 km/tim & i uppförsbackar. Jag har själv en gammal 91:a som är nerdrevad & överfylld. Jag kör däremot ner till 70 km/tim på 5:an under förutsättning att hastigheten är jämn & på plan väg. Om jag sedan skall upp i hastighet växlar jag alltid ner till minst 4:an. Detta fungerar utmärkt.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiats växellådor

Jo visst har det skrivits spaltkilometer om detta men jag har nog aldrig läst
nåt från FIAT vad jag kan minnas ??? Är det FIAT som rekommenderat att köra med överfyllda lådor ? I vanliga fall ska man inte köra med för mycket olja i vare sig motor eller låda.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiats växellådor

Om du frågar Fiat så är jag övertygad om att dom inte ser något större problem med växellådan eftersom dom fortsatte att producera den fram till 2006 trots av problemet var välkänt. Växellådan är ursprungligen 4-växlad. 5:e växeln är påbyggd i bakkant av växellådan. Växellådan smörjs medelst stänksmörjning som ger problem eftersom 5:ans drev inte har det varvtal som behövs för att skopa upp oljan i en ränna som för över den till 5:e växeln. För att avhjälpa detta drevar man om lådan vilket ökar varvtalet med ca. 200 R/min. För att ytterligare försäkra sig om att 5:e växeln får olja så överfyller man med ca 3 dl. Så är gjort på min HB av FIAT's service verkstad i Uddevalla.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Hej
Jag har läst en del om Fiats växellådor och just 5:e växeln som rasar.

Om femman rasar ihop och man får den reparerad hos Fiat monterar dom då andra typer av lagringar i vxllådan ?? Våran bil har omdrevad femma -200v

Sen kan man undra hur andrahandsvärdet påverkas om man till äventyrs vill byta in sin Hb om det är känt att lådorna kan rasa ihop med dyra reparationer som följd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, problemet är rätt vanligt, men att åtgärda det är enkelt och tar inte mycket tid alls (om det inte är en verkstad som vill sko sig på reparationen)

Som redan skrivits så kan man köpa delar från ex. Tyskland för runt 3000:- och ägna en styv halvtimme vid bilen om man skyndar sig på, så är problemet löst.

Eller så kan man köpa en komplett drevsats i Sverige för ca. 7500:- och ägna en styv halvtimme vid bilen så är problemet löst.

Eller så kan man lämna in bilen i Sverige och betala ca. 12.000:- för drevsats och en halvtimmes jobb så är problemet löst.

Om din bil är omdrevad och du inte plågar lådan så mycket så är säkert ditt problem redan löst och du behöver troligen inte bekymmra dig om lådan alls.
Dessutom är omdrevningen med nya drev ett stort plus på vid försäljning och påverkar andrahandsvärdet möjligen uppåt :).

Det är relativt enkelt att ta bort kåpan och titta efter hur ingreppskuggen mår. Det är alltså inte drivkuggen som är problemet utan de små kuggen/splinesen som låser drevet till axeln.

Om man däremot lyckas att knäcka sexans växel på de nyaste lådorna så har man större anledning att bli svett, den har helt annan konstruktion och även ett lager är då illa ute.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiats växellådor

Vilken föredömlig instruktion har inte sett bättre. Tack, skulle med lätthet ge mig på denna operation om jag hade haft min gamla bil kvar och den krånglade och dessutom lite överfyllnad av olja rekommenderas av mekaniker med ca 1 dl.
Fantastiskt beskrivit hur du fixade det där skulle jag nog klara av
med ledning av den eminenta beskrivningen :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats växellådor

Det här problemet har nog överdrivits ganska kraftigt i husbilskretsar, jag har ett antal människor i min närhet som har kört husbil i många år, delvis med släp upp till ca 2 ton, och ingen av dom har haft några ras på 5:an på den gamla växellådan. Men det är klart, allt går att förstöra med felaktig hantering, en chippad 2,8:a och mycket körning på låga varv på 5:an, i stället för att växla när det är lämpligt? F.ö. har vår "chippade" 96:a nu gått 16.500mil på den första 5:an, och visar inga svaghetstecken ännu! :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiats växellådor

Det här problemet har nog överdrivits ganska kraftigt i husbilskretsar, jag har ett antal människor i min närhet som har kört husbil i många år, delvis med släp upp till ca 2 ton, och ingen av dom har haft några ras på 5:an på den gamla växellådan. Men det är klart, allt går att förstöra med felaktig hantering, en chippad 2,8:a och mycket körning på låga varv på 5:an, i stället för att växla när det är lämpligt? F.ö. har vår "chippade" 96:a nu gått 16.500mil på den första 5:an, och visar inga svaghetstecken ännu! :)

Problem är det naturligtvis "bara" för de som drabbas. Att det är ett fel specifikt för just den lådan är nog de flesta överens om, även de som kör utan problem.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats växellådor

Att den bör behandlas med viss varsamhet stämmer säkert, men ibland beskrivs det som något som mer eller mindre händer alla som har den här växellådan, och det stämmer inte!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiats växellådor

Nja, det du säger är nog en sanning med modifikation. Att 5:ans växel har rasat på väldigt många lådor är ett faktum & ingen nyhet. Det är ju bara att läsa här på forumets inlägg sedan flera år tillbaka. Ute bland servicefirmorna är det ju också känt eftersom det är dom som har stått för reparationerna. Jag har svårt att tro att husbilsproducenterna skulle välja FIAT som bas för sina byggen om de fanns en passus med att man måste köra på ett speciellt sätt för att 5:ans växel inte skulle haverera. 5:ans växel som sitter påbyggd utanför ordinarie växellåda var ett billigt sätt att få en 5-växlad låda i sitt sortiment. Om det skulle vara så att alla dessa haverier beror på att folk inte har kört på rätt sätt så vill jag påstå att 5:ns växel som man byggde på var vek & bristfälligt konstruerad med tanke på smörjningen. Det här problemet finns ju inte på andra bilar. Ett fordon skall hålla för det det är avsett för utan att man skall behöva hantera det på ett speciellt sätt. Det finns ju en orsak till att AxelAugustin Som tillhandahåller reservdelar för för hela Europa har renoveringssatser för 5:ans växel till FIAT Ducato i sitt sortiment.
Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Augustin

Bennie
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Råkade ut för ett haveri med min förra husbil efter 11000 mil.

Enligt en stor tysk Fiatverkstad var materialet i de ursprunliga 5:ans kugghjul av undermålig kvalitet, så att förr eller senare kommer de att rasa. Normalt är det "bara" 5:ans synkringar som brister så att växeln hoppar ur, detta kan ske redan efter mellan 2000 - 4000 mil och kan lagas utan att hela växellådan behöver tas ner.

Om har man bytt dreven så var det ingen större risk för att det skulle hända igen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Problem är det naturligtvis "bara" för de som drabbas. Att det är ett fel specifikt för just den lådan är nog de flesta överens om, även de som kör utan problem.:confused:
--------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, ja man kan faktiskt köra utan problem fast ingreppskuggen har börjat rasa samman.
Det finns lite olika varianter på problemet har jag sett (på ca. fem sex olika lådor mod. 1995 till 2002).

Det ena är att ingreppskuggen blir nötta och stukade så växeln helt enkelt pressas/hoppar ur vid belastning, och det märkar man inte förrän den hoppar ur första gången. Man kan möjligtvis kolla genom att gasa på femmans växel och dra lite lätt i växelspaken mot friläge, och då se om den har tendens att hoppa ur eller strävar efter att ligga kvar.

Den andra varianten är att ingreppskuggen helt enkelt brister och försvinner (jag tror att det är 44 st. om jag minns rätt). I en låda som jag plockade sönder var det bara omkring 15 kuggar kvar resten låg nere i plåtkåpan. Den lådan fungerade helt ok. och man märkte inget av problemet. Den lådan hade funkat till de sista 15 kuggen hade gett upp och då har man ingen drivning kvar på femman utan förvarning, fast växelspaken fortfarande ligger kvar i femmans läge.
(Man kan ha lite slirdrivning kvar ev. för synkkonorna kan orka att slira fram bilen lite, men det skall man akta sig för, för då blir det varmt.)

Sen finns det naturligtvis några mellanting på de här varianterna.

En sak som kan hända och stöka till det lite extra är nog om ingreppskuggen när de brister hoppar in i mellan kuggarna i drivkuggen som i princip har nollpassning och då skall mala sönder ingreppskuggen till tunna spånor eller själva brista...............

Som jag skrev i inlägget ovan så kan man ta bort kåpan och skapligt syna ingreppskuggen utan att plocka bort dreven.
Man behöver inte ens tömma lådan på olja för den enda oljan man blir av med är en eller två dl. som ligger i plåtkåpan. De kan man ersätta genom att fylla i backkontakthålet enl. linden's instruktioner :).

Till sist som Montreal skriver så är nog rädslan för femman lite överdriven, kanske p.g.av verkstäder som skrämmer kunder och tar rätt bra betalt för ett lätt jobb.
På många äldre bilar som nu rullar är nog kanske dreven redan bytta men det finns inte med i några papper.
Om man i förebyggande syfte vill säkra upp sig så billigt som möjligt, så kan man köpa och byta bara det stora drevet med sina ingreppskugg för kanske 1500:- samt vända på den utvändiga ringen med motsvarande ingreppskugg på insidan. Den är liksidig och tillverkad för två st. växellägen men används bara på ena sidan till femmans växel, och blir nästan som ny om man vänder på den. (Funkar tyvärr inte på de älsta lådorna mellan 1982 till 1994.)


Ett drev med ett brustet ingreppskugg mitt i bilden och de andra lite stukade.
P8010125.JPG


Ett nytt drev.
P8010126.JPG


Ett drev med stukade ingreppskugg.
P8010137.JPG


En ring med stukade ingreppskugg.
P8010132.JPG


Samma ring men vänd ett halvvarv och frisk som ny för snålreparation tillsammans med bara ett nytt drev eller ev. båda dreven om man har köpiver :D.
P8010133.JPG


Hoppas det blev begripligt. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiats växellådor

Hej Jankro

Som framgår av dina bilder verka det som om man har belastat kuggarna innan fullt ingrepp.:confused:
När jag bytte olja i min låda vid c:a 7000 mil hade jag ett c:a 2 till 3 cm långt skägg på magnetpluggen. Nu efter ytterligare c:a 7000 mil var det nästan rent, bara lite "fjun" som tummen lätt kunde stryka bort.:)

Så nog tror i alla fall jag att föraren är den största faktorn för hur femman håller.
Men visst har jag en aning, kanske 1½ dl mer olja i lådan. Misstänker att om man fyller allt för mycket kan man missa själva oljestänket upp till "rännan".
 
Toppen