• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

elcykel

F

F.d. 52908

Guest
Sv: elcykel

Har haft Promovec i tre år och 280 mil och är nöjd. Tycker det är bra med 28 tum( riktig cykel), 36 v och Li-ikon batteri. Vidare är det bra med ett "gasregelage" utöver femstegfarthållare. Om motorn driver på framhjulet så har man en "riktig" broms bak med pedalerna. Har man cykeln på stället bak på bilen brukar jag förvara batteri och sadel i bagaget, då är den inte så stöldbegärlig. Elcykel är kul för man slipper motvind och uppförsbackar
/sören
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: elcykel

Vi var på Gran Canaria undre tre veckor, hyrde bil och åkte runt i bergen.
Vi mötte en yngling på cykel, tungan hängde vid örat och svetten rann runt hunom i dessa uppförsbackar. Efter kommer en äldre dam, sitter på sadeln och trampat uppför samma backe.
Det såg nästan dråpligt ut. Det måste varit en elcykel.
Gott Nytt År
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: elcykel

En fråga.

Räknas en elcykel med motor och reglage verkligen som en cykel eller blir det en moped ? och hur är det i länderna runt omkring?

Jag ställde den frågan för ett antal år sedan till dåvarande motsvarigheten till transportstyrelsen.

Svaret jag fick var att så snart cykeln försågs med en motor oavsett om det var en elmotor eller annat så betraktades den inte längre som en cykel.

Nu kan ju sådant här ändras och det kan ju vara bra att känna till vad som gäller nu.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: elcykel

20" från Motorhandel (se inlägg 5) kan modifieras handikappanpassat;)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: elcykel

Kräver ingen hjälm och ingen promillegräns - om detta nu skulle ha någon betydelse. Regler som för cykel.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: elcykel

Kräver ingen hjälm och ingen promillegräns - om detta nu skulle ha någon betydelse. Regler som för cykel.
Men dom går fortare än vanliga cyklar så det gör ordentligt ont om man ramlar. Jag rekommendera hjälm efter att ha kraschat en MC med tre mån sjukskrivning. Efter det inser jag att hjälm räddar liv. Det blev bara benbrott o ont i kroppen.
 

berntove

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3187
Medlemskap
2024
Sv: elcykel

Efter att ganska noga kollat upp marknaden och provat ett antal olika märken köpte vi förra säsongen två holländska cyklar av märket Batavus, som varmt kan rekommenderas. Priset ligger på cirka 15.000:- per styck.

berntove
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: elcykel

Vi köpte varsin Gaze Bike under 2013. Perfekta! Det enda som inte stämmer är räckvidden som sägs vara upp till 50 km per full laddning. Man har förmodligen mätt på en liten kines i medvind och inte på en fullvuxen (115 kg) svensk :). Pris 7500:- /st vi hämtade dem i GBG. Ett av batterierna var det fel på men de skickade ett nytt utan problem. Trevliga att ha att göra med. Obs, jag har ingen provision :twitcy:
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: elcykel

Hej

Vi köpte i 2012 2 stk. Ecoride Ambassador el-cykler med 36 volts
LI-ON batteri efter ett par misslyckade försök med div. Kinesiske cyklar.

Vi har tillsvidare varit mycket nöjde med dessa som kör bra ock har bra
räckvidd ock batterierna har fortfarende inte minskad kapacitet.

Det skall ju också vara möjligt att skaffa batterier i framtiden till dessa då
Ecoride förhoppningsvis är ett mera seriöst och långsiktigt alternativ.

Men det finns ju ingen garanti för att dom består så risken med el-cykel vill ju alltid vara batteriet!
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: elcykel

Hej berntove,

låter intressant, vilken modell av Batavus blev det?
 
Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: elcykel

Hej

Vi köpte i 2012 2 stk. Ecoride Ambassador el-cykler med 36 volts
quote]

Jag köpte också en Ambassador cykel våren 2013. Jag valde en 26" cykel för att jag också skulle kunna ha den o cykla till jobbet. En nackdel med den är att den är lite hög så jag måste montera bort styret när den ska in i husbilsgaraget. Men det är det värt för att kunna få sitta på en cykel med riktig höjd.
Under cykelsäsongen i fjol cyklade jag nästan dagligen till och från jobbet, en sträcka på ca 40 km på asfalt. Det klarar batteriet med en laddning men det märks att det är på upphällningen i sista backen före hemmet.
Det finns en nackdel till. Cykeln är betydligt mer trögtrampad än en vanlig cykel när motorn är avstängd eller batteriet har tagit slut.
Men jag är väldigt förtjust i den och tycker definitivt att det var ett bra köp.
Utan elcykel så skulle jag aldrig cykla till jobbet. Man får ju nästan två timmar sol och frisk luft tack vare den.
 
Toppen