• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

elcykel

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: elcykel

Vi köpte varsin Gaze Bike under 2013. Perfekta! Det enda som inte stämmer är räckvidden som sägs vara upp till 50 km per full laddning. Man har förmodligen mätt på en liten kines i medvind och inte på en fullvuxen (115 kg) svensk :). Pris 7500:- /st vi hämtade dem i GBG. Ett av batterierna var det fel på men de skickade ett nytt utan problem. Trevliga att ha att göra med. Obs, jag har ingen provision :twitcy:

Jag har lyckats krama ur 50 km ur min Gaze-Bike när jag hjälper till och trampar. Och jag är ingen "liten kines" , dock inte riktigt lika tung, "bara" i närheten av ett deciton,
Och motvind har jag på hemvägen också. :wink:
Trampar man inte kan man nog bara räkna med att batteriet håller strax över 20 km.
Håller med om att de är trevliga att ha tt göra med. Bytte ut en laddare utan knot efter 2 år.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: elcykel

Trevligt att fler och fler är intresserade av elcykel. Många frågor och synpunkter "under markisen" tyder på detta. Summan av kardemumman tycks vara att många är nöjda med sitt köp oavsett fabrikat. Själva är vi mer än nöjda med våra Promovec med 28 tums hjul som går relativt lätt att trampa även utan motorhjälp. Alla har vi olika krav och användningssätt vilket innebär att man nog bör undvika att köpa första bästa eller den med lägsta priset. Ett gott råd är att undersöka så gott det går och provåka olika fabrikat innan man bestämmer sig. På så sätt blir man nöjd och glad och får många härliga cykelturer utan att behöva bekymra sig för varken uppförsbackar eller motvind.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: elcykel

Hej

Vi köpte i 2012 2 stk. Ecoride Ambassador el-cykler med 36 volts
LI-ON batteri efter ett par misslyckade försök med div. Kinesiske cyklar.

Jag har också EcoRide - haft i flera år nu - och jag vet att de tillverkas i Kina, liksom allt annat nuförtiden. En kompis köpte en elcykel nyligen som är tillverkad i England. Det ska bli intressant att följa den cykelns utveckling.

Det enda problem jag har haft med min cykel var att framhjulet - där motorn sitter - kärvade men efter rengöring så fungerar det fint igen.

Jappe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: elcykel

Frugan och jag har varsin EcoRide Flex ( hopfällbar) som verkligen har och är bra! Trots de små hjulen så är cyklarna riktigt stadiga, även utrustade med barnsits:)
Jag har tom draganordning på min hoj, så jycken 35kg kan hänga med på turer, i en egen fin vagn!
Ibland är ju asfalten för varm för hundtassar, fast knappt hemma i år;)

Min cykel är nog den som rullar mest och även om batteriet funkar ännu så märks det att man får ladda lite oftare, synd att batterierna är så förgjordat dyra! Över 3000kr:mad:

Ps.
Cykeln är även förträfflig i snö;), detta har testats vid något tillfälle då inte bilkörning var rekomenderat;), bara att sätta sadeln i absolut lägsta läget och sen var det Speedway åka, he he! På min hoj behöver jag inte trampa så det var bara att vrida på rullen! Båda fötterna i backen, säkert och skoj! Självklart bakhjulsdrivet också:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: elcykel

Anders Bohman- Ser att det är ett tag sen du skrev detta men är nyfiken på vad för barnsits ni har och hur den är placerad. Är det sån som sitter på pakethållaren eller på ramen?
Får jättegärna visa en bild om du har möjlighet
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: elcykel

Hej.
Vi har köpt stolen på biltema, sen har vi EcoRide Flexi, den hopfällbara elcykeln!
På den passar inte ramfästet men det följer fästen till pakethållaren som passar finfint.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: elcykel

På Readly kan man läsa tidskriften Elcyklar, ett tidningsmagasin på upp till 80 sidor.

IMG_6461.PNG
Hittills med 3 utgåvor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: elcykel

IMG_7142.PNG

Jag har blivit lite fartblind och har funderingar på en snabbare.
Måste man registrera sig vid köpet och måste man ha registreringsskylt påsatt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: elcykel

Får inte köras på cykelbana!
Registreringsskylt, endast på trafikerad väg och hjälmtvång, där försvann det roliga! Inte ens 45 km/h kan uppväga detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Subvention på elcykel i Oslo

IMG_9098.PNG

Oslo stad erbjuder från och med 1 februari sina invånare subventioner på el-cyklar av lastmodell med 25 procent eller maximalt 10*000 norska kronor på totalbeloppet. Bakgrunden är att stadens styrande vill minska luftproblemen som särskilt vintertid plågar den norska huvudstaden. Redan förra året beviljades bidrag för vanliga elcyklar, utan lastlåda.

Subventionen har ifrågasatts men försvaras av ansvariga politiker:
– Det gör att vi kan få ett bättre och mer effektivt transportsystem i Oslo, och att vi kan få bättre luft och mindre utsläpp, säger borgarrådet för miljö och transport, Lan Marie Nguyen Berg, till NRK.
 
P

PAM 97

Guest
Sv: elcykel

Vi har ECO Cortina motor i drevet 36a batteri 28 " hjul har kört 65 mil under vintern tre lägen på motorn 7vx 10 -11 mil på laddning inget problem kostnad 19000 suveräna
 
Toppen