• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Falsk" Euro ?

J

Jarn

Guest
När jag var i Berlin för några veckor sedan och skulle inhandla den obligatoriska Currywursten. så lämnade jag fram två Euro för att betala den.
Damen i vagnen vägrade då att ta emot det ena myntet och sa att det var inget Euromynt.
Med tanke på vad som hände när jag var på bilmässan i Frankfurt i höstas, där min kompis vägrades att betala med ett Euromynt, bara för det var grekiskt, så trodde jag det var likadant nu.
Så jag sa till damen att det var visst ett giltigt Euromynt, hon tittade igen på det och sa envist nej.
Jag fick då tillbaka det och såg då snopet att det faktiskt inte var ett euromynt och fick ta fram ett till mynt som var rätt.
En äldre herre som stod bakom mig ville titta på det och trodde det var ryskt och rekommenderade mig att använda det i någon automat.
Vilket jag provat men det funkar ej, har inte heller hittat något ryskt mynt som ser ut så här.
Tilläggas kan att jag måste fått det några veckor tidigare vid köp i någon av butikerna i Heiligenhafen.

Någon som kan säga vad det är för ett mynt på bilderna ??
 

Bilagor

  • P1040038.JPG
    P1040038.JPG
    1,3 MB · Visningar: 31
  • P1040041.JPG
    P1040041.JPG
    1,3 MB · Visningar: 18

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: "Falsk" Euro ?

Har aldrig sett myntet men läser man de kyrilliska tecknen så står det Bulgarien och valören 1 leva. Så det blir en östeuroparesa till sommaren för er om ni vill få valuta för pengen!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: "Falsk" Euro ?

Ganska säker på att det är ett Bulgariskt mynt, 1 Lev och eftersom man har ambitioner att gå med Eurosamarbetet så kanske man redan nu vill likna de "riktiga" Euromynten.

Oj, ser att Boo hann före, men våra svar var i alla fall likvärdiga.:spinny:
 
J

Jarn

Guest
Sv: "Falsk" Euro ?

Stort tack till alla!

Som tidigare sagts många gånger, den sammanlagda kunskapen här på HBK är enorm, man kan få svar på i princip allt.

Kan ju vara bra för alla som är i Europa att vara lite vaksam om det är så att någon med avsikt försöker prångla ut dem i större skala.
De är ju ganska lika och värdet är ungefär hälften.

(untitled)

Får gå in till grannen och ge den som en liten nyårspresent, då de ofta åker till Bulgarien.

Önskar samtidgt ett Gott Nytt År till alla husbilister!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Falsk" Euro ?

Helt rätt Perrovski! Man ska inte förväxla med € som ligger dock på det dubbla.
 

Bilagor

  • leva.jpg
    leva.jpg
    45,8 KB · Visningar: 5

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Falsk" Euro ?

Men nu var ju faktiskt frågan om det skulle löna sig att åka till Bulgarien för att kunna använda myntet (och det tror jag att Perrovski missade).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Falsk" Euro ?

Har aldrig sett myntet men läser man de kyrilliska tecknen så står det Bulgarien och valören 1 leva. Så det blir en östeuroparesa till sommaren för er om ni vill få valuta för pengen!

***EP*** kommenterade uppenbarligen detta inlägg och därför upplevde jag att Perrovski överreagerade (men valde att tolka välvilligt; att hen hade missat inlägget).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Falsk" Euro ?

Mynt har i vilket fall ett visst metallvärde, men sedlar kan i vissa fall visa sig inte vara mer värt än papper. Och en valutas styrka beror inte på hur många nollor som står på papperet.

Under någon av våra resor i Jugoslavien på 60- och 70-talen råkade jag få med mig ett par stycken 50 para mynt (=½ Dínar, då ca 3 öre) hem och dessa visade sig fungera bra som ersättning för enkronor i P-automater. Men något år senare så gick inte växelmynten köpa för papperspengar och karusellen slutade med sedlar på flera miljarder dinarer i början av 90-talet. Detta trots att dinaren hade bytts ut mot "nya" dinarer flera gånger, se Jugoslavisk dinar - Wikipedia

Vare sig den franska eller den turkiska valutan blev vad jag minns starkare när valutorna fick prefixet "ny" och några nollor ströks medan däremot den Japanska valutan Yen har stått sig bra trots att växelkursen mot vår valuta ligger runt 6 öre för en yen.

Men frånsett detta så kan väl innehav av en Leva vara en alldeles utmärkt förevändning för en husbilsfärd till Bulgarien!

aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Falsk" Euro ?

Fel! frågan var faktiskt vad det var för mynt på bilderna som trådskaperen publicerade ;) .

En tillrättavisning av web-ansvarig kl 03 på natten får ses som en allvarlig historia. Rimligen ett högprioriterat ärende.
Eftersom det i mina ögon handlar om en struntsak (där dessutom den primära frågan i tråden redan var besvarad) så kan jag inte tolka detta web-ingripande som annat än personligt motiverat och får försöka dra konsekvenser därav.

Det är möjligt att jag har tagit för stor plats på detta forum, sådant kan vara svårt att bedöma själv. Timeout t.v. ter sig rimligt. Vi får se hur det känns när det börjar ljusna till vårvintern.

aake
 
Toppen