• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig höjning av besiktningsavgift

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Idag bokade jag besiktning av husbilen hos Besikta Bilprovning i Motala.
Kraftig höjning av priset för att besiktiga en 4 ton husbil. Nu 860 kr
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Besiktning av husbil

Råkade titta på priser för besikt. av HB över 3,5 ton.
HOPPSAN!!!
Besikta.se 860:- Täthetskontroll 180:-
Bilprovningen.se 530:- Täthetskontroll 150:-

Bor i Ängelholm och har tidigare bes. där, nära och bra.
Fortsättningsvis blir det tydligen att köra till Helsingborg (Berg). För pengarna som blir över kan man ta en runda till Ikea, korv och bröd 5:-.

Hur många firmor finns det som besiktigar och vilka priser håller dom?
Prishöjningar får man ju räkna med, men sådana skillnader det är lite magstarkt.
Hälsningar Lars
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Betecknas enligt prislistan tunga fordon fast det inte är någon skillnad vi lever i en kapitalistisk världsordning nu försök optimera insatt kapital tyvärr. Och inte hjälper det med en avreglering när kartellverksamhet används. Sorry... Linköping samma pris var du än vänder dig kan skilja en tia till en tjuga.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Vi har nu fått betydligt fler stationer med personal och utrustning. Antalet fordon som skall besiktas är däremot oförändrat. Det är klart att varje besiktning blir dyrare då samma antal besiktigade fordon skall betala fler stationer. Den enda fördelen är att det nu går att få en besiktningstid med mycket kort varsel då stationerna har mindre beläggning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Skulle inte Husbilsklubben kunna förhandla om rabatter hos besiktningsföretagen? Det skulle säkert bli blankt nej hos en del men några skulle kanske nappa på förslaget. Vi är trots allt väldigt många som är presumtiva kunder.

Bennie
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Tänker inte besikta någon av våra bilar i Trelleborg ("Besikta" ca 10 km) som jag alltid gjort tidigare. Åker till Eslöv i stället ("Bilprovningen" ca 55 km) med husbilen, till Malmö med övriga.
Har inte fått något vettigt svar från Besikta om varför en 4,5 tons bil kastar mer än det dubbla jämfört med en 3,5 tons. De svarade att de måste ha en större port för den tyngre bilen, på min fråga om en 3,5 tons bil med samma mått kunde använda den mindre personbilsporten blev svaret ungefär "Goddag yxskaft". Så jag tänker lägga så lite som möjligt i Besiktas kassa.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Håller med om Trelleborgs Besiktaanläggning!
Jag har alltid besiktat mina fordon där men kommer i framtiden att åka någon annanstans.
Någon mer nonchalant personal får man leta efter!
Jag kände mig definitivt inte välkommen som kund!

Min husbil som väger 3.2 ton åker in i samma port som din som väger 4.5 ton.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Om alla privata besiktningsföretag vad jag misstänker, plötsligt höjer priserna kraftigt för tyngre fordon så tror jag inte på någon tillfällighet eller någon högre makt.
Åke
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Under monopoltiden så kunde man få vänta en till två månader på en tid för att besiktiga sin bil/husbil/mc, numera kan du normalt få en tid inom en till två dagar, tillgängligheten har även den sitt pris och värde.

Sedan att husbilar över 3,5 ton går enligt tariffen "tunga" fordon beror förmodligen på att besiktningsorganen inte gör skillnad på fritidsfordon och kommersiella fordon där ägaren är mer prisokänslig, utan gör sig en extra hacka.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det har väl aldrig vad jag vet blivit billigare med avreglering & definitivt inte inom området bilprovning. Det finns ungefär 7.888.665 fordon registrerade i Vägverkets databas. Det både räcker & blir över för alla besiktningsföretag vilket gör att konkurrens inte existerar.

Bennie
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Privatisering ger lägre priser. :yes:
Glädjande i så fall, mottar tacksamt din info om var och hur jag kan del av dessa lägre priser som uppkommit med denna privatisering?
Har just kollat igenom uppkommen "privatiseringssörja" betr fordonsbesiktning som alltför mycket liknar den som posten tidigare utsatts för!

Erlagd utgift för basbesiktning hos Svensk Bilprovning för följande fordon 2013;
¤ Husbil 5 ton = 480:-
¤ Personbil = 320:-
¤ P-släp lätt/bromsat = 370:-
¤ Tung sport MC = < 300:- (?)

Motsvarande utgifter blir under 2014 hos de olika "operatörerna";
¤ Husbil 5 ton, Bilprovn=530:-/ Dekra=???:-/ Besikta=860:-/Opus=790:-/
¤ Personbil, Bilprovn=350:-/ Dekra=395:-/ Besikta=395=-/Opus=350:-/
¤ P-släp lätt/bromsat, Bilprovn=400:-/ Dekra=???:-/ Besikta=395:-/Opus=350:-/
¤ Tung sport MC, Bilprovn=290:-/ Dekra=???:-/ Besikta=330:-/ Opus=300:-/

För att ställa till än större problem för oss "brukare(?)";
¤ så finns inte alla "operatörer" jämt fördelade ortsvis, utan mer till vissa begränsade delar av Sverige
¤ alla "stationer" kan inte heller ta emot alla fordon, det har i likhet med olika elavtal blivit mer komplicerat att "förstå och beställa" tom enkla besiktningar
¤ alla operatörer ids inte ens informera om sina priser på nätet och andra lindar in olika förutsättningar om pris vid betalning
¤ den övergripande tjänst som Bilprovning tidigare drivit med påminnelser om egna fördons besiktningar, mm har som helhet upphört/försämrats
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Skickade ett mejl till Dekra och bad om prisuppgifter redan innan jag skrev inlägget ovan och har nu fått deras svar(?);

¤ av Dekras svar nedan framgår tydligt varför deras priser inte kan redovisas på nätet
¤ kan av svaret också konstatera att deras priser är "olika på större resp mindre orter" och att priser relateras till unika orter (men hur?)
¤ hur vet man sedan vad de klarar för besiktningar på de orter som bjuds ut

Vad kan man dra för slutsats av denna vetskap (Dekras svar), inga fasta utan ortsrelaterade priser - i det läget har väl besiktningskonkurrensen "spolats", i varje fall på bekostnad av begripliga och kända priser på likvärdiga std-jobb?!
Nästa steg är väl att t.ex systembolaget också sätter olika priser på sina "varor" baserat på t.ex utkörning till mindre orter, flaskors form .... ?
Är det verkligen detta som avses med fri (hård) konkurrens som i tanken ska leda till effektivare, begriplig verksamhet till allt lägre priser?

------- Dekras svar på mitt mejl---------------------------
[FONT=Tahoma","sans-serif]Jag skulle behöva veta vilken stad du vill besikta i. Vi har olika priser på större och mindre orter. Så vilken station önskar du komma till?[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]mvh[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Jens[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Dekra Kundtjänst[/FONT]

-------- min fågeställning till Dekra----
[FONT=Tahoma","sans-serif]Från: librell [librell@telia.com][/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Skickat:[/FONT][FONT=Tahoma","sans-serif] den 30 december 2013 20:14[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Till: bilbesiktning[/FONT]
[FONT=Tahoma","sans-serif]Ämne: Besiktningskostnad för utpekade fordon?[/FONT]
Hej!
Vill veta era kostnader för besiktning av följande fordon, ägda av mig;
1)Husbil DHF488, besiktning :- / gaskontroll :- (max axelavstånd ?? / höjd 2,93 vilken stn?)
2)Personbil WYF287, besiktning :-
3)MC SXU847, besiktning :-
4)Personbilssläp TRM052 :-
Emotser tacksamt detta mejl i retur, kompletterat med era/Dekras aktuella priser, för resp fordon ovan!
/ Med tack på förhand
Bengt Librell
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det här är prislistan på Opus Bilprovning
Fordon Totalvikt Pris
Personbil Max 3 500 kg 350
Personbil 3 501- kg 790
MC —- 300
Lätt lastbil Max 3 500 kg 530
Tung lastbil 3 501-7 000 kg 870
Tung lastbil 7 001-16 000 kg 1 220
Tung lastbil 16 001- kg, 0-2 axlar 1 450
Tung lastbil 16 001- kg, 3-9 axlar 1 740
Lätt buss Max 3 500 kg 670
Tung buss 3 501-7 000 kg 1 300
Tung buss 7 001-16 000 kg 1 950
Tung buss 16 001- kg 2 170
Lätt släpvagn (obromsad) Max 3 500 kg 300
Lätt släpvagn (bromsad) Max 3 500 kg 350
Tung släpvagn 3 501-7 000 kg 870
Tung släpvagn 7 001-16 000 kg 1 220
Tung släpvagn 16 001- kg, 0-2 axlar 1 450
Tung släpvagn 16 001- kg, 3-9 axlar 1 740
Husvagn (obromsad) —- 300
Husvagn (bromsad) —- 370
 
Toppen