• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftig höjning av besiktningsavgift

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Var och gjorde den årliga i Mjölby och 10 min/ 860 kr ger en trevlig timkostnad på 5160kr/tim:twitcy:

På Porschecenter tar de under 2000kr/tim och där finns iaf Marmorgolv..;)

Jag sa till de iofs mycket trevliga besiktningsgrabbarna att det är tur att vi inte har så många alternativ i Östgötatrakten och helst inte för fordon över 3500kg!
Det gäller ju deras jobb också!

De tyckte själva att det var i värsta laget att chocka upp priserna på detta sätt, och jag betonade att det är ju inte deras fel på nåt sätt, men ändå:(

Anders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Oooops, blev lite dubbelt;)
Ungefär som priserna, he he
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Det är inte bara på vanlig besiktning som Besikta utmärker sig i negativ riktning.

Ringde idag för att få pris på registreringsbesiktning, 4,2 ton.
Resultat, Besikta 3.510:- Bilprovningen 1.680:-
Värt att köra någon mil extra för den skillnaden....
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag betalade idag 1.630 kr för registreringsbesiktning hos BESIKTA i Göteborg av vår nya 3,5 tons husbil. Kort väntetid och en trevligt genomförd besiktning, så vi är nöjda.

Hälsn Arne
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag betalade idag 1.630 kr för registreringsbesiktning hos BESIKTA i Göteborg av vår nya 3,5 tons husbil. Kort väntetid och en trevligt genomförd besiktning, så vi är nöjda.

Hälsn Arne
Det är på bilar över 3.5 som Besikta har valt att höja priset ordentligt. Fast att de inte har högre omkostnader för dessa bilar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

I min värld kan dom inte kolla alla punkter på 5 min . Det hjälper inte att dom gått charmkurser och är jättetrevliga .Dom är totalt odugliga som yrkesmän .
Dom blåser oss rakt av .
------------------------------------------------------------------------------------

Det är rätt kul att be dem kolla upp något som de struntar i, men som man själv har har svårt att kolla.

Att de kollar lysen, läckage m.m. känns lika dumt att betala för, som att verkstäder har med att kolla om klockan går rätt som en servicepunkt...........:rolleyes:.

Jag brukar bl. a. be dem om att sätta fart på bakhjulen, för att höra om hjullagren är ok. vid hastigheter som jag aldrig kan snurra upp för hand :D.

530:- Bilprovningen Norrköping.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30124

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Jag besiktigade min 4 tons husbil i dag på "BESIKTA". Pris över 1000 kr med gasoltest. Det här är OCKER i allra högsta grad. Besiktningen tog totalt 15 minuter innebärande intäkt 4000 kr/ timma.
Finns det inga lagliga vägar att stoppa deras framfart?
Aldrig mer det företaget om det är möjligt
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Nja ocker är det nog inte, men svindyrt.
Det är en fri marknad och bor man i Hallstahammar finns det alternativ. Tyvärr tar inte Västerås tyngre bilar än 2.5t . Kolla Enköping, Lindesberg annars tar Strängnäs den för 530:-

Edit: Kan det vara så att även Bilprovningen har höjt i dagarna?
Hittar inte priset 530:- på PB2?

Ocker är:
"Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

Lättsinne eller oförstånd? :)
 
Senast ändrad:

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Besiktade i Uppsala den 2:a maj. Pris 530 kronor. 260 kronor billigare än OPUS i Uppsala.
 
C

Christer och Margareta

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Besiktiga min husbil i jönköping i går. svensk bilpovning priset för 4.250kg 530kr.
 
F

F.d. 53007

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

480,00 besiktat i Karlstad
 
B

Björn Sjödin

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har en Husbil 3500 kg, kostnad besiktning hos Besikta i Landskrona 425kr och just nu 30kr i rabatt dvs. Jag fick betala 395kr och dessutom jättetrevlig personal. Jag betalade via nätet. Hyfsat. / medlem nr: 11680
Björn Sjödin ( Trepåtrip).
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Har en Husbil 3500 kg, kostnad besiktning hos Besikta i Landskrona 425kr och just nu 30kr i rabatt dvs. Jag fick betala 395kr och dessutom jättetrevlig personal. Jag betalade via nätet. Hyfsat. / medlem nr: 11680
Björn Sjödin ( Trepåtrip).

För bilar <3,5 ton är det inga större problem med priserna som är ca som tidigare.
För bilar >3,5 ton är priserna sedan privatiseringen nästan dubblerade trots att många bilar är i princip identiska med de lättare bilarna.
I södra Sverige är det, så vitt jag vet, endast Ystad Bilbesiktning som har en något så när acceptabel nivå, 500:- oavsett vikt.
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Besikta Bilprovning i Motala 850 kr 1/5-2015
( >3,5 ton )
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kraftig höjning av besiktningsavgift

Opus bilprovning, Vinsta, Stockholm
3850kg 890:- Slå det om ni kan!
Åke:)
 
Toppen