• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolen slocknar i kylskåpet när det blåser.

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Upptäckte i natt ett problem som jag tydligen har. Det har blåst på ordentligt i natt och tre gånger har kylskåpet lagt av. Någon som varit med om samma?

Är det någon som har en vettig lösning på problemet? Eftersom jag ofta fricampar är jag bunden till just gasol. (Och jag tänker inte byta till kompressorkylskåp)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Gasolen slocknar i kylskåpet när det blåser.

Är det ett Thetford så har jag samma problem när det blåser från sidan och speciellt snett bakifrån.
Har talat med Thetford och de skyller på HB tillverkaren !?
Vinden följer rör och elkabel rätt in i brännaren och först träffar den låggivaren och det är den som i sin tur stänger gasen och därmed lågan.
I nuläget har ingen någon lösning !?
Det enda man kan göra är att på något sätt ändra luftströmmen att den riktas från brännar delen.
Hade inkommande luft till brännaren kommit in framifrån så hade det ej varit något problem.
Eller låggivaren varit placerad framför brännaren i bilens längdriktning !

Jojje
 

Bilagor

  • kylskåp 067.JPG
    kylskåp 067.JPG
    352,6 KB · Visningar: 9

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Gasolen slocknar i kylskåpet när det blåser.

Jo det är riktigt.Har provat olika lösningar i papp men är det den minsta glipa så följer vinden röret in i brännaren om det blåser krafigt snett bakifrån.
Bäst vore att täta med något värmebeständigt (formbart) hela luftintaget till brännaren och sedan öpnna upp på motstående sida.

Jojje
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Gasolen slocknar i kylskåpet när det blåser.

Vi hade problem med att lågan slocknade och att det var svårt att tända igen.

Hittade ett tips här på klubben, det bildas rostflagor där lågan ska tända, vilket gör att lågan tänder dåligt och brinner osäkert, jag blåste rent med tryckluft och sedan dess fungerar det bra. Kanske liknande problem i ert kylskåp ? // sture k
 
Toppen