• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det ok. att skrämma upp motorn?

gosjos

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Malung
HBK-Nr
9260
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2,3 Mjt . 130 hk. Årsmodell -12. Bilens totalvikt 4250 kg.
Tycker det blir lite segt i backarna. Då funderar jag på att installera en Dieselbox. Dieselkraft har en box som ger 155 hk, alt. 163 hk med laddtrycksstyrning. Har en bekant som har samma bil som jag och har monterat en box KCR ,han upplever ingen större skillnad ! Det måste finnas många i Klubben som har erfarenhet och kunskap om detta . Jag blir lite osäker då en del säger att det är skadligt andra att det är ok.
Tacksam för svar
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Ja som dag & natt. det går att läsa om i många andra trådar.
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Skit i boxen! Och optimera motorn via en trimfirma istället så slipper du eventuella felkoder på färddatorn,,,om du nu har en sådan,,,
Jag fixade min 2011 med 130hk motorn hos en firma och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Mer vrid och ca 30hk till. Mest impad blev jag av vridet,,stor skillnad måste jag säga..:mcride:
Lycka till
 
M

Mickey

Guest
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Obdtuning.se
Ligger i Karlstad och du skickar sonika boxen till dem och får tillbaka den på ett par dagar med ett markant ökat vridmoment.
Kostade sist vi anlitade dem 3900:-, dvs företaget jag arbetar på.
Skippa boxar typ KCR då det enda dom gör är att lura högtrycksgivaren att bränsletrycket är ett annat än det verkligen är.

Micke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Tänk på att när du optimerar motorn via trimfirma måste du göra om detta om du vill ha senaste programvaran uppdaterad i bilen vid service. Har en Fiat 2012 och till denna har det redan kommit 4 st nya uppdateringar, kan bli dyrt då eller så får man nöja sig med en icke uppdatera motor.
God Jul o Gott Nytt År
önskar vi.

//Tommy&Elisabeth
 

gosjos

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Malung
HBK-Nr
9260
Medlemskap
2024
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Ja det är nog värt att tänka på. Garantin har inte gått ut än och fler uppdateringar lär väl komma. Och föresten så är jag Pensionär och har tid att sega.
Jag vill önska detsamma
God Jul o Gott nytt år
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Skit i boxen! Och optimera motorn via en trimfirma istället så slipper du eventuella felkoder på färddatorn,,,om du nu har en sådan,,,
Jag fixade min 2011 med 130hk motorn hos en firma och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Mer vrid och ca 30hk till. Mest impad blev jag av vridet,,stor skillnad måste jag säga..:mcride:
Lycka till

Samma här slängde ut boxen efter alla felmeddelanden.
Blev trött på att radera felkoder.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Hej
Det är utan tvekan så att det genom ändring av motorns programvara går att få flera hästar och högre vridmoment. Det går att göra genom box eller genom byte av programvara i bilens dator. Det är dock litet att tänka på. Det är olagligt att förändra motorn från orginal som den var typad. Inga garantier gäller, inte bara fabriksgarantin på två år utan också avgasgarantin på 8 tusen mil blir ogiltig. Resten av drivlinan är byggd för orginal effekten och klarar kanske inte ökningen. Fiats växellådor och kopplingar är ju inte direkt kända för sin hållbarhet och överdimention. Behöver man verkligen mera krut i en husbil som man ju har som rekriationsfordon. Vem har bråttom då? Sist vill jag också varna för vad som kan hända med katalysatorer och partickel filter vid trimning. De flesta firmor som erbjuder hjälp med trimning är små och de har troligen inte resurser för långtidstester av avgasreningen. Om dessa prylar går sönder väntar mycket dyra reparationer på egen bekostnad. Tänk efter om trimningg verkligen är värt risken
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Har en Fiat Ducato 2,3 Mjt . 130 hk. Årsmodell -12. Bilens totalvikt 4250 kg.
Tycker det blir lite segt i backarna. Då funderar jag på att installera en Dieselbox. Dieselkraft har en box som ger 155 hk, alt. 163 hk med laddtrycksstyrning. Har en bekant som har samma bil som jag och har monterat en box KCR ,han upplever ingen större skillnad ! Det måste finnas många i Klubben som har erfarenhet och kunskap om detta . Jag blir lite osäker då en del säger att det är skadligt andra att det är ok.
Tacksam för svar

Tänk även på att vissa förs bolag inte tolererar chiptrimning/ trimboxar o dyl, utan att bilen är godkänd av bilprovningen.( reg bes).

Fått meddelande från DINA förs bolag att hela förs faller bort vid olycka, förutom trafikdelen om bilen inte är godkänd vi ombesiktning.

Ganska allvarligt om man får en skada.

Värt att kolla med sitt förs bolag INNAN man manipulerar bilen.

Ett tips i all välmening.

Hejs
Claes 105
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Själv ser jag noll vits med att chiptrimma, min går som en raket (2.3l/148hk). Rätt motor i rätt bil så behövs det inte.

Rätt eller fel/bra eller dåligt, skulle jag köpa en HB som jag kan få fram ha varit chiptrimmad så hade jag aldrig betalat lika mycket som för en HB med orörd motor (om jag ens köpt den -troligen inte).

mina 2¢

Peter :)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Jeg trimmet en 1762 ccm motor fra 155 hk til 289 hk, for 13 år siden, jeg solgte den for 3 år siden. Den har fungert perfekt hele tiden, også å bli pisket rundt på bane. Og kjøperen bød så mye penger at INGEN ville avslått det budet.

Så -riktig- medisin, er ikke alltid feil.....

:)
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Varför skall det gå så fort?
Har vi inte semester,eller är lediga.Många av oss är ju i pilleråldern.
Man hinner med att se mer och bättre om det går lite saktare på våra vägar.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Är det ok. att skrämma upp motorn?

Som jag skrev i en annan tråd!
Min granne satte in en trimbox på nya traktorn. Motorn blev jättestark, men inte växellådan. Det blev en väldigt dyr historia, då inga garantier gällde.
Skulle aldrig själv sätta in något liknande. Jag har tid att åka runt på semester i 130 km per timma, det räcker gott för mig.
God Jul o Gott Nytt År
 
Toppen