• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köpa ett litet ställe i Spanien....

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Att köpa ett hus i Spanien
Är både lätt och svårt. Som så mycket annat, en framsida en baksida.
Från min egen bekantskapskrets har jag ofta fått frågor ang vår dröm , hur? Var? Priset? osv
Sådär för gjorde jag upp en lista med mina egna erfarenheter angående vårt köp.
Mina 2 grannar till vänster o till höger om mig har nu köpt sig ett eget ställe på Costa del Sol.
Det KAN ju vara någon inom klubben tänkte jag då, som trots det bästa fritidsnöjet husbilsåkandet är, ändå
väljer att söka annat boende. Precis som jag och min fru gjorde.
Min lista är säkert inte komplett men enligt mitt förmenade så står den för vad vi anser vara viktigt.
Det är lätt att köpa ett eget ställe i Spanien, därför att här finns så mycket att välja på samt att priserna fortfarande är låga. Samtidigt är detta motsägelsefullt eftersom du har så mycket att välja på. Därför kommer första punkten att vara:
VAR VILL JAG BO? Beroende på klimatet?,kulturen?, närheten till flygplats? ,hemmet därhemma osv.
Väljer man då Spanien, som är ett mycket bra val, så återstår frågan; fastlandet eller någon av öarna. Rent generellt kan man då säga, att du kan gå i shorts året runt på Kanarieöarna, vilket du inte kan på fastlandet (säkert dem som gör det ändå) Att komma dit(kanarieöarna) kräver emellertid att du måste flyga(nåja båt finnes också) Samtidigt är öarna begränsade till sin yta, om man jämför fastlandet, som är stooortt!!
För mig var dock valet enkelt. Jag behöver klimatet, men också att själv kunna välja hur jag skall ta mig dit, dvs bil ex. Samt om allt krisar till sig, att ta sig ner dit per cykel( nåja) Samt inte minst det kulturella. Här finns det enorma möjligheter och engagemang på fastlandet. I stort sett varje liten stad är en prakt i sig. Så därför blev det fastlandet. Avståndet Malmö-Costa del Sol cirka 320 mil och 3 till 4 övernattningar. Flyg, Köpenhamn-Malaga 3,30 minuter och 1200kr tor per man!. Du hinner precis beställa in en liten bit mat och en liten flaska rött, sedan är du på väg för landning.
Spanien är ett stort land, inte bara till ytan sett, utan också kulturellt och traditionsrikt. Få länder har så mycket att erbjuda som just Spanien. Därför är det ju inte så konstigt att så många utlänningar beslutar sig att skaffa ett andra hem i Spanien.
Bästa klimatet på fastlandet? Jag vågar påstå Costa Tropical och Costa del Sol. Men det är ytterst små skillnader. Har man bestämt sig för i vilken region man önskar bosätta sig i, så tycker jag:
PROVBO. Trivs jag med omgivningen, med mina grannar och framförallt, hur är läget på SOMMAREN kontra VINTERN. Befolkningsmässigt kan det vara skillnad på natt som dag. På vintern, bor du ensam i komplexet då? På sommaren, får du räkna med tjo och stimm, på ett helt annat sett än här hemma. Visst en tjusning i sig, men kan i längden bli ganska påfrestande. Och husen är inte isolerade på samma sett som våra.
Vidare,INFRASTRUKTUREN,närhet till flygplatsen . Vi tycker 1 timme med bil är en bra gräns,då kommer man till Salobrena, öster om Malaga på Costa tropical eller till Estepona, väster om Malaga på Costa del sol, Hur är det med bussförbindelser,taxi,resturanger sjukhus,golfbanor,strand och strandpromenad?. En härlig period att bo i sitt andra hem är på senhösten, lagom värme, lagom på det mesta. Men skall jag bo på eller vid stranden? Nej, säger jag. Här får du räkna med salta havsvindar så att din tvätt som du tvättat skall torka i solen? Det tar tid. Undvik alltså att bo så nära havet. Du kan ju ändå njuta av medelhavet någon km bort.
MÄKLARE är nödvändigt (även om vi köpte utan sådan). Helst skandinavisk eller svensk språkig. Generellt kan man dock säga att alla mäklare mer eller mindre på något sett jobbar samman i periferin. Därför kan man hitta samma objekt billigare bara man letar. Men i Spanien är en mäklare inte samma person som i Sverige. Utan där kan man kalla sig mäklare utan att ha den egentliga utbildningen som motsvarar våra i Sverige. Tjänsterna varierar också och är allmänt inte så omfattande som i Sverige. Därför gäller:
KONTRAKTET. Ta med ALLT som är av ditt intresse., även till synes småsaker,vilka möbler skall behållas, vilka ej, slutstädning, vem betalar det nya elskåpet( oftast den nya ägaren) hjälper mäklaren till med att skaffa dig det spanska personnummret(NIE nr) hjälp med öppnandet av ett bankkonto samt autogiro för kommande fasta avgifter, Spanskt testamente för egendom i Spanien, Ja,l åt listan bli lång. Och se till att välja en bank med bra rykte och personal som talar engelska eller kanske rentav svenska. Spar mycket energi.
På inköpspriset får du räkna med 10-12% ytterligare, summor som skall betalas för skatt,notarie mm
Försök i detta sammanhanget att välja ett objekt med klara förhållanden. Dödsbo och flera sas ägare på objektet, fördröjer och kompliserar förfarandet.
PRUTA, kan du inte förhandla ner priset, försök med annat, gratis p-plats eller gratis AC mm
URBANISATIONEN, dvs föreningen i ett slutet område(kan också vara öppet) hur är detta bebott? Och hur är dess ekonomi? Och vad kostar föreningsavgiften och vad ingår? Baksidan med krisen i Spanien, är, att knappast någon urbanisation(obs dom jag har skådat), har medlemmar som till 100% kan betala sin medlemsavgift. Hur många i dessa gör inte rätt för sig? Bra att veta innan ett köp. Vad innebär detta då för resten som vill göra rätt för sig? Detta är ett litet problem som man från spanska staten försöker lösa. Man finner också av denna anledning, objekt som är sk bankåtertaganden. Oftast billigare men med en förhistoria som man borde kolla upp
. Det är inte fel att välja en urbanisation som har en skandinavisk prägel. Och sådana finns här mängder av. Skönt också att kunna göra sig förstådd på sitt eget språk ÄVEN om jag egentligen anser att spanska är vad man/jag borde tala, men jag är väl för gammal för att lära mig.
LÄGET,självklart, läget i urbanisationen såsom även urbanisations läget i nförhållande till omgivningen.
I regel får man räkna med att skaffa sig en egen bil i Spanien. Landet är så stort och det finns så mycket att se, så en egen bil underlättar verkligen. Urbanisationen ligger kanske 2km från havet? Ja då krävs säkert en bil. Priserna är ju oftast högre direkt intill kusten man talar om a-läge mm . Men pärlorna kan mycket väl ligga någon enstaka bit in och priserna är oftast lägre.
Läget inom området? Ja man vill ju ha sol, men vill man ha så mycket? Det blir otroligt hett på somrarna så här krävs lite tanke för samtidigt vill man ha ett ”vinterhus” dvs där solen kommer till och värmer så gott på vintern . Oftast slutar detta med en kompromiss.
PRISERNA. Jag skulle säga, från 70000 euro och uppåt+ 10-12% för administrativa kostnader. Sedan följer fastighetsskatten,husförsäkring,föreningsavgiften,el, och den icke residenta skatten. Därefter har du ditt drömboende som du ej har köpt som investering men som en dag ger dig pengarna tillbaka eller en vinst.
Prisnivån i Spanien är lägre än hemma. Vid ett tillfälle i vintras gjorde jag jämförelsen på Lidl i Sabinillas med samma varor handlade hemma i Halmstad, och med en ”vinst” på 75 kr . Detta betingade 10 varor, vinet naturligtvis borträknat. Så vad kostar daglighandlandet mig och min fru då? I snitt för två personer 17 euro, mat inkl hygienartiklar. Om man vill lägga sig så lågt dvs. Det blir inte 180kr ens per dag. Komfortabelt om man är svensk pensionär. Därtill, som många av er vet, är bränslet billigast i västra europa (med ? för portugal).
Vill du regga in din svenska bil till spansk får du räkna med ungefär 1500 euro. Skatten för en passat är cca 70 euro samt försäkringen ungefär som hemma.
Efter denna ngt subjektiva redogörelse säger jag ,det näst roliga här i livet för mig och min hustru är, enligt mottot ”tama fåglar längtar vilda fåglar flyger—RESER” säkert någon som instämmer?
God jul varhelst ni befinner er!!
Fincan
 
Toppen