• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommer diesel / vinter diesel

F

F.d. 25182

Guest
Fyller du opp tanken med diesel på høsten og lar bilen stå ?
Mange gjør det, -også jeg!
Men hva så hvis du finner ut at du vil ta en tur på den kalde årstid?
Jeg sendte dette spørsmålet til Statoil. Under kan en lese svaret jeg fikk:


"Sommerdiesel tåler ned til ca 11 kuldegrader. Det er dette som kalles dieselens blokkeringspunkt, dvs at det er fare for at dieselfilteret tetter seg.

Det volumet du har på tanken kan ikke blandes med parafin for å gjøre den mer kuldesterk. Parafin har ikke de samme smørende egenskapene som diesel, og det inneholder for mye svovel ift diesel. Begge deler kan ødelegge motoren.

Dersom du har ledig plass på tanken bør du fylle opp med vinterdiesel, som vi nå selger over hele landet. Aller helst bør du kjøre tanken så tom som mulig før du fyller på med vinterdiesel. Vinterdiesel tåler ned til 32 kuldegrader.

*Hvis det er så kaldt der bobilen står parkert at filteret allerede har tettet seg og du ikke får start på motoren, må du få tauet bilen til et varmt sted. Du kan da enten skifte filter eller evt vente til voksen i filteret har væsket igjen. Deretter kjører du tanken tom og så fylle opp med vinterdiesel.

*Hvis du ikke planlegger å bruke bilen igjen før det blir varmere, trenger du ikke gjøre noe. Da kan du bare vente til det blir varmere i lufta, så vil eventuelle problemer pga voks løse seg selv. Ikke helt optimalt, men det vil funke."
 
Toppen