• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem har mest solceller på husbilen?

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Hej
Har bara 2X140W men nöjd sommartid. Tankar på flera batterier (idag 220 amp) och kanske 2X140w till. Många prylar i bilen drar mycket ström. (pryltokig säger frun):)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

150W varav 40W rörlig, funderar på att ta bort och ersätta med bränslecell p.g.a. den dåliga effektiviteten när man som mest behöver el, d.v.s. vinterhalvåret. Solcellerna är dessutom tunga. Söker effektiva tunnfilmsceller, kunde kanske vara ett alternativ.?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Min senaste 90w, ej uppsatta, väger 3kg.
Men dom jag använt hittills 235w, 185w väger 20kg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Det skulle vara mycket intressant med lite info om din solcell på 3kg 90w? :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Jag har inte hört någon som ångar att man satt dit för mycket solceller. Sedan jag satte dit mina 300 watt har jag bara använt min Efoy två gånger. Båda gångerna för att testköra den.

Det är ett bra, miljövänligt, billigt på sikt alternativ som borde vara standardutrustning på husbilar och husvagnar. Men det skulle väl inte SCR gilla!

mobile-homes-caravans.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Nej, så länge du befinner dej i Spanien på vintern fungerar det ju, men häruppe är det ju i stort sett meningslöst vintertid. :confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Jag funderade också på efoy men läste sedan att 10 liter etanol ger 11.1 kWh / 925 Ah. Var köper man sedan en ny 10 l dunk? Ren etanol "växer inte på träd"... En kombination med efoy och 100W solföljande solcell borde vara idealet, eller är jag helt ute och cyklar? Solföljare är otroligt effektiv under vinterperioden pga "rätt" vinkel, efoy kompenserar däremot för "grå" dagar. Vad tycker du?
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Hej, alla!
Jag har 500 W, fördelat på 110 + 120 +135 +135 W och har endast positiva erfarenheter av detta. Som kuriosa kan jag nämna att jag monterade min första solcell (55 W) 1993 på vår dåvarande Merca O 309, även det med positiva erfarenheter efter att ha monterat en regulator av god kvalitet vilket än idag är en nödvändighet.
Hälsningar
Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Jag funderade också på efoy men läste sedan att 10 liter etanol ger 11.1 kWh / 925 Ah. Var köper man sedan en ny 10 l dunk? Ren etanol "växer inte på träd"... En kombination med efoy och 100W solföljande solcell borde vara idealet, eller är jag helt ute och cyklar? Solföljare är otroligt effektiv under vinterperioden pga "rätt" vinkel, efoy kompenserar däremot för "grå" dagar. Vad tycker du?

100w solföljande blir ju väldigt stor, kräver ett kraftigt fäste när den monteras på en husbil. Utbytet blir ju mycket bättre när man får solcellerna i mer eller mindre 90 grader mot solen, men naturligtvis inte i närheten av utbytet på sommaren. Dessutom är ju dagarna mycket kortare, och ännu kortare om man åker norrut på vintern. En 50W solföljande solcell plus 100w uppresbara (tiltbara i två riktningar, man får ställa bilen på rätt håll) plus en Efoy borde kunna göra fricamping möjligt i några dagar utan att köra. batteribank ca 200Ah? För närvarande bly, men sedan Lipo? När priserna kommit ned på dessa.:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Och hur mycket laddade era solceller i dag 2013-12-14 då, regnet har här hemma på västkusten men mest bara "urat" under dagen.

Vi har haft belysningen tänd inomhus (i villan alltså) hela dagen för trivselns skull, temp under senaste dygnet har varierat mellan +3,4 / +6,9 gr ute, inne +20 gr! Stereo, datorer, plattor, mobiler och fasta nätet har varit på, värmepumpen gör sitt vanliga jobb ... och vi stortrivs!
Solcellerna på vår husbil 150w sover så stilla under Julatäcket som ua klarat av höstens "stormar" på västkusten (upp till 36 m/s) - överbetyg! Torrt och fint inne i husbilen som står utan värme, batterierna laddas ca var tredje vecka batterierna har vi inte kopplat ut.

Betr 100watt solceller så levererar de här hemma i nov ca 5Ah/dygn, i dec ca 6Ah/dygn och i jan ca 9 Ah - och det räcker ju inte särskilt långt! Spec som laddningen sker genom batterierna, varvid minst 10% ska räknas bort som laddningsförlust!

500w solceller fö, skulle nu i dec ge ca 30Ah/dygn (= 27 Ah in i batteri = netto) vilket bör jämföras med ca 50Ah/dygn som åtgår för lite belysning, fläkt/pump till värme, samt TV och snutte-lite därtill - det blir absolut att stå vid stolpe eller köra väldigt mycket, skulle jag tänka mig!
 
Toppen