• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem har mest solceller på husbilen?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Kan inte konkurrera med mina 175 W.
Men dom räcker för våra behov sommartid - kör inte på vintern.
Vi har bytt (nästan alla) lampor till LED. Datorerna drar mest, men hittills aldrig utan ström under de 5år vi haft solcellerna med mppt regulator och 2*95Ah Agm batterier.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Tyvärr har du nog rätt. Solceller vintertid är till liten nytta. Jag har 240w och idag låg laddningen på mindre än 2amp mitt på dagen (tjörn). Jag skulle behövt minst fyra gånger så mycket för att vara självförsörjande. Åtta 140w panneler rymmer inte taket så det krävs annan lösning vintertid. Två panneler till plus en efoy skulle troligen vara lösningen. Litet dyrt men det får kanske upp på inköpslistan ihop med två extra 110 amp batterier. Då tror jag att jag är ok med rätt inflöde av gssol och metanol.:). Femtio lax till så.......:D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Tyvärr har du nog rätt. Solceller vintertid är till liten nytta. Jag har 240w och idag låg laddningen på mindre än 2amp mitt på dagen (tjörn). Jag skulle behövt minst fyra gånger så mycket för att vara självförsörjande. Åtta 140w panneler rymmer inte taket så det krävs annan lösning vintertid. Två panneler till plus en efoy skulle troligen vara lösningen. Litet dyrt men det får kanske upp på inköpslistan ihop med två extra 110 amp batterier. Då tror jag att jag är ok med rätt inflöde av gssol och metanol.:). Femtio lax till så.......:D
Trots att du anser dig "lite" pryltokig käre Bestliner, så är du säkert som jag uppfattar i stånd att göra dina egna ekonomiska och tekniska bedömningar - före ev köp!

En KWh hemmavid kostar ca 1.20-1,50 komplett pris all incl hemmavid!
En KWh från t.ex ett /Honda i10 kostar klart <5:-/KWh i drift (exkl avskrivn)
En KWh från t.ex en Efoy kostar ca 40:-/KWh i drift (exkl avskrivn)
Alltså billigt att köpa el från stolpe om man inte är hemmavid, även om strömmen skulle kosta >5:-/KWh vilket den troligen inte ens kostar på en camping!

Att satsa på mer än 100-200w solpaneler är nog ingen affär som kan räknas hem i vårt klimat, kanske inte i något! 100-200w räcker mer än väl under de 6-7 månader som de flesta av oss använder husbilarna. utöver dessa månader ger de inga större intäcktsavtryck! Bättre i så fall att söka minska sin 12v förbrukning, det finns många möjligheter (led, gasol, färre prylar, allm se över vad man sysslar med som kan vara så viktigt, mm)!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Som vanligt kloka ord från dig Relax. Lönsamheten och klokheten i extra solceller över de 240w jag redan har är nog mycket tveksam. En Efoy går nog aldrig att räkna hem ekonomiskt om man inte bränner etanolen hemma. Jag har dock redan minimerat förbrukningen med bara LED belysning samt LED tv. Datorer, telefoner, paddar, rakapparter, tandbortar, elcycklar och allt annat man inte vill leva utan skall ju laddas och tar mycket ström. Idag har jag ett elverk från biltema (Hondakopia) att fylla på med och det räcker men kan inte användas av ljudskäl om det finns grannar i närheten. I nuläget använder vi inte husbilen vintertid men om några år är vi tidsmiljonärer och då väntar övervintring vid medelhavet och det gäller ju att vara redo:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Har iof bara erfarenhet av Honda i10 elverk men ljudmässigt förstår jag inte ditt ev problem Bestliner, varför skulle du inte kunna använda ditt elverk? Ett vanligt normalt lågt samtal mellan människor, på samma avstånd som ett elverk (typ Honda) befinner sig på, är minst lika "högljutt"!

Vad är oljud/buller(?), jo allt mätbart ljud som jag själv inte medverkar i eller önskar = buller, vilket de flesta som "festar om" varken tycks förstå eller acceptera - men så upplever jag själv olika ljud!

Har inte behövt elverket i mina 2 senaste husbilar min 12v elförbrukning är inte särskilt stor, så mitt tidigare ev "Honda-buller" är inte längre något problem för någon.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Har iof bara erfarenhet av Honda i10 elverk men ljudmässigt förstår jag inte ditt ev problem Bestliner, varför skulle du inte kunna använda ditt elverk? Ett vanligt normalt lågt samtal mellan människor, på samma avstånd som ett elverk (typ Honda) befinner sig på, är minst lika "högljutt"!

Vad är oljud/buller(?), jo allt mätbart ljud som jag själv inte medverkar i eller önskar = buller, vilket de flesta som "festar om" varken tycks förstå eller acceptera - men så upplever jag själv olika ljud!

Har inte behövt elverket i mina 2 senaste husbilar min 12v elförbrukning är inte särskilt stor, så mitt tidigare ev "Honda-buller" är inte längre något problem för någon.

Hej igen Relax
Själv störs jag inte av elverket som ju mycket liknar det du har. En kopia som kanske kommer från samma fabrik i Kina. Det jag dock upptäckt är att om och när jag plockat fram elverket så har jag fått "ONDA ÖGAT" på ställplatser där jag vågat plocks fram elverket. Ingen har dock klagat men jag vill ju inte störa andras frid så där bruksr jag ligga lågt. Sommartid har jag aldrig problem med ström så bekymren finns enbart tidig vår och sen höst. Jag vet inte riktigt hur man gör på ställplatser i Spanien och Portugal på ställplatser vintertid men på de bilder jag sett på detta forum och andra bloggar så är det tätt mellan husbilarna och då skulle nog inte jag våga pröva den goda grannsämjan ens med ett förhållandevis tyst elverk.
Hoppas jag vet mera om ett par år;-)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Jag återkommer med kommentar när den är på plats. Lite problem med limmet nu när det är kallt ute.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vem har mest solceller på husbilen?

Jag har också titta på sådana celler, jag skulle nog montera dom på en aluplåt, som jag sedan fäster på taket? Om något går fel, och man behöver byta t.ex.? ;)
 
Toppen