• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn startar inte!

F

F.d. 30101

Guest
På resa mellan Sundsvall och München stannar vi över natten en tisdag på parkeringen på Stiby Golfklubb i Skåne.Vi njuter av kvällssolen och dofterna från rosenbuskarna bredvid husbilen.På morgonen skall vi till Trelleborg och färjan till Sassnitz men så blir det inte eftersom husbilens motor inte vill starta, trots att vindrutetorkare och belysning fungerar.Alltså inga batteriproblem. Eftersom vi är garderade med en Euro Camper assistförsäkring så ringer jag till Falck, som kommer med stor bärgare,mycket snabbare än jag väntat mig!Husbilen bärgas till auktoriserad Fiatverkstad i Ystad,men där kan man inte ens titta på bilen samma vecka:mad:!Ett telefonsamtal till filialen i Sjöbo ger samma resultat."Falckmannen" ger inte upp utan ringer till ytterligare en verkstad,Bilhuset i Ystad och där vill man försöka hjälpa till.Husbilen får inte plats på verkstadsgården utan parkeras på gatan utanför.En mekaniker(Björn?)kryper under bilen utan att hitta något fel. Han går sedan in i husbilen,tar bort en lucka vid förarens fötter,tar fram ett mätinstrument, och inom någon minut tittar han upp från sitt knästående läge vid pedalerna och säger:"Jag tror vi har felet"!En säkring från batteriet hade gått av,en ny fanns som reservdel på verkstaden, och inom några minuter snurrade motorn på som vanligt.Jag tror att det finns personer som förstår vilken lättnad vi kände när vi kunde fortsätta vår semester efter bara några timmar:).Bilen är nu i sitt vintergarage men har startat utan problem hela sommaren.Det blev totalt 1615 mil och 70 nätter i husbilen.Tack Falck i Tomelilla och Bilhuset i Ystad.God Jul/Gott nytt År!
Lars-Eric Johansson / Alnö
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Motorn startar inte!

Att byta en säkring som har bränt av, är ingen reparation.

Reparationen är utförd när felet, varför säkringen har bränt av.

Har du tur kan det vara ett engángsfel.
Samma säkring kan brinna av igen sá ha fler i reserv. Bränner den av igen sá máste det undersöka varför den har brunnit av.

Hoppas att den háller..
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn startar inte!

Oavsett om säkringsbyte är reparation eller ej så är det ju fruktansvärt tråkigt att reparatörerna inte ens kunde kika lite snabbt på det då dom visste vilken situation ni var i .

Samma sak råkade jag ut för när grabbens LT31 1981:a kokade och verkstaden hann inte den veckan men grabben kom ut med diagnosinstrumentet och ville öppna huven i fram .

Jag sa till honom att motorn sitter mellan stolarna och någon diagnos kan han inte köra på bilen , så dom hann inte .

Jag tänkte att om bilen kokar så tittar jag på termostaten först och givetvis öppnade inte den , till Biltema och bytte den och sen har den gått .
 
Toppen