• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGA-pannan startar inte!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag köpte en "fylleflaska" av Folke i Falkenberg och första gången jag fyllde den var i Torrevieja för ett par månader sedan. Allt fungerade utmärkt. För några dagar sedan fyllde jag upp flaskan i Olhao och sedan dess har gasolpannan inte startat! Jag förstår inte varför. Piezotändaren klickar på som den ska. Två gröna lampor lyser på panelen som de ska. Allting indikerar att det ska fungera men det gör det inte. Pannan är en Gastherm GTE 2,8.

pann.jpg

Jag begriper inte var felet finns!

Någon som kan sådant här?

Jappe
 
Senast ändrad:

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: AGA-pannan startar inte!

Hej Jappe, vet ju inte om det kan vara så att i Portugal att det är Butan som fylls i flaskorna? Propan är väl det som vi är mest vana vid. Bara en liten tanke om du behöver kolla gasolsorten.
(Vissa kylskåp gillar ju inte Butan om jag förstått det hela rätt.:confused:)
Ja jag förstod att det är inte det som är ditt problem, men kanske ändå en liten liknelse?:confused:
Hoppas att allt löser sig till det bästa.
Hälsningar från 3 cm snötäcke på Gotland/Ulla o Roland
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: AGA-pannan startar inte!

Hej,

Jag fick ett liknande fel på Webastovärmaren. Jag tog ur och satte tillbaka säkringarna och sen funkade allt. Tydligen hade elektronikstyrningen hängt sig.

Mvh Bengt
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: AGA-pannan startar inte!

Är det kanske så att du fryser Jappe???

Hemma i Roslagen svarar man (när någon frågar " fryser du ??") -JA TACK

Så välkommen tillbaka till Alagoa,så skall vi nog hålla dig varm !:twitcy:

Lasse W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: AGA-pannan startar inte!

Klart jag inte fryser! På campingar, även i Portugallien, kan man ju koppla in sig på elnätet. Det tar emot lite grann givetvis men nöden har ingen lag. Jag hade faktiskt hoppats på bättre respons från alla exprter på HBK men eftersom den i stort sett uteblev så engagerar jag i morgon lokal gasolman för att kunna återgå till normalt husbilsliv utanför campingarnas trygga värld.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: AGA-pannan startar inte!

Jag märkte att kranen på "fylleflaskan" måste vara HELT öppen om värmen skall fungera (stor förbrukare). Det räcker inte att som på vanliga flaskor bara öppna ett varv.
Men det har du förstås kollat?
Har du kanske ett filter i regulatorn som är täppt?
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: AGA-pannan startar inte!

Hade en AGA panna i båten som gick som en klocka, men började rosta rejält så det blev ett byte till en GTE som krånglade jämt. Elektronik kortet pajade 2 ggr utan att tillverkaren ville ge oss garanti och pannan slocknade med jämna mellanrum. Byggde om den till en GTP (utan elektronik) men den gick aldrig riktigt bra. I ditt fall lyser 2 gröna, en är Power och den andra gaskranen öppen. Låter som pannan inte tänder ? Testa någon annan gas. Du borde höra knäppen när den försöker tända om jag inte minns fel
Här är en länk till bruksanvisningen. http://www.fogas.se/rwdx/files/Bruks - Gastherm - GTE-GTP 2009 LIT.pdf Lycka till DD
 
Toppen