• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas vinterskydd??

S

seamaster

Guest
Hej
Är det någon som vet om man kan få biltemas heltäckande hyttskydd att passa på en Fiat-99
Det står att det är från -07 och uppåt. Men det kanske går att få till ändå??
 
O

original

Guest
Sv: Biltemas vinterskydd??

Hej!
Jag har en -98 och köpte ett sådant 2012 då jag gjorde min första vintercamping.
Passformen på sidorutorna var okej men på framrutan räckte den inte ända ut på kortsidan. Det var minus 12ute och det blev mycket is på insidan av rutan.
obs är nybörjare när det gäller husbil
Med vänlig hälsning Lasse
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Biltemas vinterskydd??

Har funderat på att köpa detta
Enligt info på Biltema är det möjligt att dela.

Hur sitter det fast när man enbart använder övre delen.
Vad händer vid kraftig blåst.

Hur stor plats tar det i garaget.

Det finska vintertältet verkar bättre men är det värt 800 kr mer????
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas vinterskydd??

Har funderat på att köpa detta
Enligt info på Biltema är det möjligt att dela.

Hur sitter det fast när man enbart använder övre delen.
Vad händer vid kraftig blåst.

Hur stor plats tar det i garaget.

Det finska vintertältet verkar bättre men är det värt 800 kr mer????

Ingen erfarenhet av Biltemas, men det finska är helt suveränt. Bra passform, ingen imma eller is på insidan rutorna, lätt att sätta på och ta av. Kan bara rekommendera det.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas vinterskydd??

Ingen erfarenhet av Biltemas, men det finska är helt suveränt. Bra passform, ingen imma eller is på insidan rutorna, lätt att sätta på och ta av. Kan bara rekommendera det.
Hej
Jag har heller ingen erfarenhet av Biltemas täcke, men har provat varianten som man monterar på insidan. Fins bara ett ord för sådana: Kass
Helt klart att ett skydd ska vara på utsidan för att förhindra såväl kyla som värme för att komma in i Hb:n. På vintern har jag det finska vintertäcket och på sommaren ett från Hindermann som reflekterar bort solvärmen effektivt.
Mvh. Klas
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas vinterskydd??

Hej på er!
När vi köpte finska vintertäcket bad vi om en större påse,
men man får krama ut en del luft ändå. Ha det!

Ja, det är samma princip som i sovsäckar eller i all isolationsmaterial över huvud taget. Det är luften mellan isolationsmaterialet, oavsett vilket, som bidrar till den önskade effekten.
//Kjell
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas vinterskydd??

Tycker också att finska Masatäcket är bäst. Enda nackdelen är att få ner det i påsen igen. Jag orkar inte hålla på och vika enligt konstens alla regler och pressa ut luften, för mig fungerar "dunsovsäcksmetoden" riktigt snabbt och bra. Dvs att man "strular" (knöla / pula>inte på norska ;) ) ner täcket. Har man plats kan man annars bara slänga ner det i en stor IKEA-kasse.
 
F

F.d. 24804

Guest
Sv: Biltemas vinterskydd??

Har Biltemas täcke för en 2015 Fiat. Fungerar suveränt.
Kombinerar med ett silvertäcke med sugproppar inne samt original gardin och lade nu sist även en likadan silvertäcke på utsidan under täcket. Tänker att det kan då inte bli sämre.
Täcket är delat, en del nertill som jag inte ser behövas på vintern. Enkel fästning med öronlappar på dörrens överdel samt kardborre runt dörrhantagen.
Stod uppställd förra veckan över nyår på slalomanläggning i -15C. inga problem, inte heller med att det blåste då täcket sitter riktigt bra.
 
Toppen