• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur långt går våra motorer?

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Någon som har en riktig långmilare till husbil med, Fiat, Renault eller Ford motor som rullat långt utan renoveringar?

Jag vet att många personbilar rullar över 40 000 mil och fungerar alldelens utmärkt. Många husbilar som är till salu har bara gått en kortare sträcka på några tusen mil.
Jag har aldrig sett en husbil av dom vanligaste märkena som gått så långt som 30-40 000 mil.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hur långt går våra motorer?

Det är nog inte motorerna som rasar först på en husbil. Med normala körsträckor så måste en husbil bli över 50 år innan du når 40- 50 k.mil. Bostadsdelen är förmodligen slut långt innan dess.
Jag räknar då med att en husbil körs ca 1500 mil/år som ny och sedan mindre och mindre ju äldre den blir.
Det är inte så många husbilar som nått den aktningsvärda åldern.
Undantaget är SAABO med den har varit avställd under många år och totalrenoverad på senare år.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt går våra motorer?

Jag har ca 150,000 husbilsmil i 7 bilar . 2 st byggda på Ford Econoline körde jag 25-30,000 mil med .En Kabe körde jag också samma sträcka med utan problem .En av fordarna fick jag startproblem med som var svårlöst,som visade sig efter många verkstadsbesök att det var otäta packningar.
Som jag ser det är det inga problem med en husbil som rullar och servas enligt boken .
Träffade på en svensk husbilsåkare i Tyskland som hade en Fiat transportbil i jobbet ,den hade gått 70,000 mil .
Vet också en husbil ( Cabby ) som gått över 100.000 mil med ett motorbyte , tror det var en Fiat .Sevallbo
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Hur långt går våra motorer?

Hej jeg har en SMC fra 2004 på Fiat 2,8 jtd km 200.000 kørt alle km med tjip tuning, ved 150.000 km skifted jeg dyser og gløderør. Olie og filter skift for hver 10.000/15.000 km.:spinny:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur långt går våra motorer?

Jag har ju ett Taxiföretag och våra handikapp fordon som många har samma chassi som husbilar kör vi 40-50000 mil med under 3-5 år utan problem. Men då servas de varje månad.

Det ända vi undviker är robotlådorna som har en förmåga ett ge mycket stillestånd till höga kostnader.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt går våra motorer?

Jag har ju ett Taxiföretag och våra handikapp fordon som många har samma chassi som husbilar kör vi 40-50000 mil med under 3-5 år utan problem. Men då servas de varje månad.

Det ända vi undviker är robotlådorna som har en förmåga ett ge mycket stillestånd till höga kostnader.


Jag har en transportfirma där jag haft huvudsakligen MB sprinter både med robotlådan och vanliga manuella.
Min erfarenhet av robotlådan är att kör man snällt med bilen så håller dom bättre. Den senaste körde vi över 30 000 mil med utan ett minsta fel.
Har Fiat med robotlådan i min nuvarande husbil, så vi får se vad som händer med den.
Jag har aldrig haft vare sig Fiat, Ford eller Renault på firman därav min nyfikenhet...

JOE
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt går våra motorer?

Hej vid ett besök på verkstaden nyligen så noterade jag en husbil (90-talist) som
byte till helt ny Fiat motor, pris ca 30 000:- sas det. Ingen dum tanke om bilen I övrigt är I god condition.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur långt går våra motorer?

Hej vid ett besök på verkstaden nyligen så noterade jag en husbil (90-talist) som
byte till helt ny Fiat motor, pris ca 30 000:- sas det. Ingen dum tanke om bilen I övrigt är I god condition.

Låter billigt?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt går våra motorer?

Hej ja det kan ha varit en renoverad, men den såg ny ut. Kollade på min Multijet 160 3,0 lit
0 den ligger på ca 55 000:- renoverad o även det är ju intressant om bilen iövrigt är fullgod.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur långt går våra motorer?

Jag har ju ett Taxiföretag och våra handikapp fordon som många har samma chassi som husbilar kör vi 40-50000 mil med under 3-5 år utan problem. Men då servas de varje månad.

Det ända vi undviker är robotlådorna som har en förmåga ett ge mycket stillestånd till höga kostnader.

Vilken erfarenhet har du av robotlådor, hur många o vilken årsmodell?

/Leif
 
Toppen