• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svika, sticka, hur förklara?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Forklar at en gammal kropp blir stel og vond i kulde så du har det bettre i noe varmere klima. Så gjorde vi da vi begynnte å reise til Spania om vinteren, nå reiser vi enda lengre ;-) og finner sommer.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

För två år sen var jag i spanien över jul o nyår. Gick i t-shirt hela tiden!

Inget man får missa.

/marunga
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Jo, men jag håller med om det. Älskar också att gå i t-shirt. Men undrar över det jag satte i rubriken. Ge mig lite kraft.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Det er og ganske billig å fly hjem på besøk - eksempelvis ved jul og bursdager. Både Alicante og Malaga har direkte fly til et par steder i Sverige til lave priser.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Jag förstår ditt dilemma, men jag tror att ärlighet är det enda som hjälper i längden. Varför vill jag detta osv. Även om det inte är samma sak så känner jag igen tankegångarna från mej sjäv när jag flyttade 60 mil bort när minstingen var 7 år. Men problemet fanns nästan bara i mitt huvud, dom förstår mer än vad man tror och framför allt vill dom oss väl. Om du förklarar att du mår bra av detta och vad du kan få där men inte här så kanske dom "bara" blir avundsjuka. Inte bromsade jag dottern när hon drog till Australien för att plugga ett år... Jag förstod varför...

Lycka till med ditt beslut men jag tror du förstorar upp saken inom dej, vilket är helt naturligt men också onödigt!:wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Det är det urgamla problemet; man kan inte både ha kakan och äta upp den.

En av våra döttrar (och därmed tre barnbarn) har bosatt sig mindre än två mil från oss och valt att bo just här för att mormor och morfar skall kunna finnas till hands.

Biologernas förklaring till att människan som en av få arter lever mycket längre än sin reproduktiva ålder är att detta sannolikt beror på den evolutionära fördel som följer med att vi därigenom kan hjälpa till med barnbarnen.

I vår kulturella miljö kan man sätta sig över detta, men inte utan kostnad; vi skulle inte kunna ha ett eller flera barnbarn hos oss någon dag mest varje vecka om vi inte höll oss hemma. Vi har valt att under de nu tio år som gått sedan barnbarnen började komma inte vara hemifrån längre tid. Efterhand som barnbarnen blivit alltmer självgående så har vi de sista åren utsträckt våra resor upp mot 3 - 4 veckor; barnen klarar sig bra men särskilt mormor lider av så lång skilsmässa och någon halvårsresa är inte att tänka på. Om ytterligare tio år vore det nog möjligt, men jag misstänker att jag kommer att ha blivit för skröplig då om jag fortfarande skulle råka vara vid liv. Men i nästa liv får jag kanske möjlighet att övervintra i Australien?

Här en färsk bild på yngsta barnbarnet, en både gladlynt och kärleksfull flicka:
IMG_5285 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Hej
Förstår dig så väl, hade samma problem. Men nu är vi inne på 3dje året och barn&barnbarn har vant sig. Tror det var jobbigast för mig och Spanien är ju bara 4 timmars flyg bort.
Sen tycker barnbarnen att det varit spännande att få vykort från olika ställen, samt spännande paket när vi kommer hem. Julklappar fixar döttrarna från oss. Skype o andra hjälpmedel för de små barnen som kanske inte kan prata i telefon med mormor eller dyligt. Vår ena dotter&barnbarn har varit nere 1 vecka varje år. Sen spenderar vi mycket tid med barnbarnen när vi kommer hem. Tycker oxå att man ärligt ska tala om att vår tid är nu. Hoppas att allt löser sig& välkommen ner till oss övriga i Spanien&Portugal, mm. Så här såg det ut när barnbarnet hälsade på i Nov 2012960060_757841497564113_1901799116_n.jpg
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

I går skypade vi med våra små. Dom sjöng och hade det verkligt trevligt. Tror nog att dom där barnbarnen trots allt klarar sig ganska gott trots att vi är iväg lite... faktiskt. Saknaden är nog större hos oss... trots allt.

Sen flyger vi lågpris (450 eller vad det var) hem från Faro för att fira jul med dem.

Man behöver inte vara bort i sex månader! Prova med två. Vänj dom små med det.

Håller desutom med om att det är Er tur nu!

/Janne
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Intressant fråga... Speciellt som detta forum framför allt rör personer som är lite äldre...

Men för att tala av egen erfarenhet då jag har föräldrar som valde att vara borta mycket under när jag var yngre (runt 20). Ibland var de borta några veckor men i bland flera månader (inte semester utan jobb). Detta har tyvärr helt klart lett till att jag speciellt då hade en betydligt sämre relation med dem.
När vi sedan skaffade egna barn var både mina och min frus föräldrar väldigt engagerade i början (första 3-4 åren) men nu har de börjat var utomlands i värmen under vintern. I början när barnen var små tyckte barnen att det var väldigt tråkigt att de "aldrig" var hemma och vi försökte lösa det med flygresor osv. Men nu när barnen är lite äldre (10 och 12) så är de helt ointresserade utav vad våra föräldrar är,gör eller tycker.

Alla gör sina val, men jag tycker inte att ni ska ha för hög tilltro till att ni kan förklara för barnen, för de förstår inte att ni har er tid nu... Barn förstår inte sånt och det vet ni. De har även (som ni också vet) en väldigt snäv tidsuppfattning. Ni kommer säkert själva ihåg att ett år var oändligt långt när ni var barn... Man kan inte heller senare komma och tycka det är konstigt att barnbarnen kanske inte är så speciellt sugna på att umgås när de blivit lite äldre.

NEJ jag är inte bitter, utan konstaterar bara hur det har blivit i vår familj.
Det står var och en fritt att besluta om sin egen framtid. Det jag försöker säga är att man ska tänka igenom vad de olika besluten kan leda till och inte tro att allt blir som man själv vill och önskar.

Våra barns far/morföräldrar har helt enkelt fått acceptera att de inte har samma relation till sina barnbarn längre. Vilket de verkar tycka är OK eftersom de reste iväg igen nu i oktober. Personligen tycker jag det är tråkigt.

Ta hand om er och kör försiktigt

//Fredrik
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Precis som i ditt fall Fredrik123 har säkert jag ett sämre förhållande med mina barn efter 10-15 år när de var små så fanns jag bara på långa avstånd och frånskild. Men nu i framtiden kommer jag inte bara att tänka på dem utan även mej själv vilket dom också säger till mej att göra. Så om några år hoppas jag att även vi kan åka söderut några månader på vintern.

Livet blir inte alltid som man tänkt sej och råkar man dessutom ut för ett antal allvarliga sjukdomar både själv och i närmaste familjen börjar tänka på lite annorlunda sätt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

Nej något dåligt samvete har jag inte, men jag vill gärna ha kvar den goda kontakten och glädjen av att vara tillsammans med barnbarnen. I februari åker vi skidor tillsammans i Idre, det är inte något jag vill gå miste om. Jul tillsammans med barnbarnen är också en höjdpunkt.
Det har inte med samvetet att göra utan jag vill vara hemma och ha roligt tillsammans.
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

En fråga som slog mig precis...

Hur många av era föräldrar, mor/farföräldrar åkte iväg i X antal veckor eller månader när ni var barn???

Bara nyfiken :confused:
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Svika, sticka, hur förklara?

En fråga som slog mig precis...

Hur många av era föräldrar, mor/farföräldrar åkte iväg i X antal veckor eller månader när ni var barn???

Bara nyfiken :confused:
Min mamma och pappa hade säkert åkt iväg, när vi barn var vuxna, om de hade haft möjlighet, ekonomiskt.
 
Toppen