• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej.

Kul att följa din montering och dina tankar runt denna.

Ett par saker har slagit mig när jag följt tråden.

Termostaten i Kina-värmarna sitter i värmaren på insuget till varmluften. Åtminstone i de jag sett. I min Ebersprächer sitter termostaten i manöverpanelen och känner av temperaturen i bodelen.
Därför är det inte lämpligt att hämta luften utifrån om man har termostaten på insugsluften. Vad jag kan se så har du insuget inne i sänglådan alltså borde termostaten fungera som den skall.

Vad gäller effekten så håller jag med om att 2000 watt kan verka i minsta laget. Vår bil är 6,86 alltså ungefär som din bil. Visst tar det ett bra tag att få upp värmen om bilen är riktigt utkyld.
Men det vi har märkt är att då vi använder bilen så är det inga problem att hålla värmen även då det är flera minusgrader ute. När bodelen är uppvärmd behöver inte värmaren gå så hårt. Den smyger helt obemärkt mellan de olika effektlägena. Man kan höra på bränslepumpens tickande hur mycket värmaren jobbar. Frekvensen på tickandet motsvarar effekten.

Sedan vad gäller hur varmluften skall ledas in i bodelen så kommer värmen snabbast om man gör som du gjort, dvs leda in värmen direkt in i bodelen.

Ett annat alternativ är att leda in varmluften i bilens befintliga slangar. Nackdelen med detta är att det tar ett tag innan värmen börjar kännas. Det man vinner är att hela bodelen värms upp. Garage, sänglådor, garderob och framför allt toalett blir uppvärmda. Visst det tar längre tid att få upp värmen MEN det blir en mycket goare värme.

Som sagt när man bor i och använder bilen så är 2200 watt helt tillräckligt. Om vi använder bilen på vintern så är det till, från och i södra Europa och det kallaste vi haft är ca -10 grader.

Erfarenheter över 3 år

Inköp: Dyrt med orginalvärmare, men värt varenda krona, Kinakopian mycket billigare...
Montering: En del jobb, men värt varenda timma.
Driftskostnad diesel: Försumbar om ändå är ute och använder husbilen.
Driftskostnad el: Det fixar DC/DC laddaren på någon timmas körning.
Ljudnivån: Inte särskilt störande trots att vi "sover" ovanpå värmaren.
Skulle jag göra detta i nästa husbil: Jaa, utan den minsta tvekan!

Lycka till /Roy
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Bränslepumpen är förstås ett kapitel för sig. Det Kinesiska bifogade klamret är oanvändbart för att dämpa ljudet med, där måste jag nog köpa den dyra märkesvarianten ifall jag inte skapar nån egen variant.
Man bör nog även ljudisolera runt pumpen antar jag.
De hårda bränsleslangarna är instoppade i ytterligare bränsleslangar av gummi för att minska ljudet en aning, fast här finns ännu saker att laborera med :)

Efter totalt ett dygn på full effekt tycker jag mig se att man ska räkna med en förbrukning på 0.28 liter/tim.
Bränslepumpens tickande har jag nu löst med en tvåliters glassförpackning fastskruvad på väggen, och i den har jag av två lager 50mm ljudisoleringsskiva av gullfiber där jag skurit ut pumpens form mitt mellan dessa skivor, så att den fixeras mellan skivorna när jag stänger locket på glasslådan.
Efter denna modifiering vill jag påstå att man måste veta om att pumpen går för att höra den, och den överröstas definitivt av fläktens blåsande nu!:)
Jag hade egentligen tänkt köpa en snygg IP-klassad låda på biltema till detta projekt, men än så länge får denna prototyp duga även i drift.

Vad som kvarstår nu är eventuellt ljuddämpning av luftflödet, men vintern är lång. Jag lär återkomma i tråden när jag gett mig på även detta.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Till de 2 Ebensprakare jag monterat i mitt liv har jag låtit bensin (diesel) pumpen hänga under bilen i en gummibit. Ungefär som gamla tiders ljuddämparupphängningar som fanns på macken. Då går det inte in nåt tickande i bilen. Själva värmarna (luftvärmare) monterade på en plåt och under den mkt mjuka gummifästen. Förra bilen fungerade den begagnade 1000 kr 2KW sprakaren i 10 talet år med massor av gångtimmar. Kunde dock sota lite vid dålig batterispänning. I Ambulansen blev det en ny 4 kW värmare som inte var direkt billiga men det är mkt ovanligt med 12 volt bensin på 4 (eller om det är 3,9?) kW
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Gärna bilder på pump med och utan isolering,är den eldriven eller hur funkar den
Lars
Ja bilder ja... detta är ju en prototyp, men funkar bra ändå. Får se om jag gör om det med snyggare låda framöver.
Testade ikväll att starta med full effekt. Noll grader såväl ute som inne. På två timmar var det 15 grader i mitten av husbilen, och det är nog vad man ska förvänta med 2kW
 

Bilagor

  • diesel-27.jpg
    diesel-27.jpg
    159,9 KB · Visningar: 140
  • diesel-27-2.jpg
    diesel-27-2.jpg
    183,8 KB · Visningar: 114
  • diesel-28.jpg
    diesel-28.jpg
    185,7 KB · Visningar: 139

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina


När du köper från Kina, blir det ingen tullavgift (införselavgift) då?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

När du köper från Kina, blir det ingen tullavgift (införselavgift) då?

Oh yes, Det skötte säljaren och UPS föredömligt. De deklarerade varans värde (något lägre än marknadsvärdet visserligen , men bara marginellt) och UPS hörde av sig och bad om kortuppgifter eller om jag ville betala på faktura.
580kr i tull (merparten moms) blev det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Så duktiga ni alla är som kan installera dieselvärmare själva och dessutom hålla oss andra informerade om varje detalj. Önskar att jag hade samma möjlighet att installera själv, dels för att komma billigare undan och dels för att det verkar vara riktigt roligt. En leklåda på hög nivå! Vår bil kommer att levereras med Truma Combi Diesel och jag har observerat att det finns en tillsats: Hight kit for Truma Combi D 1500 – 2300 m
Eftersom Juvashytta (en av våra favorittoppar) ligger på 1800 m, vi blir tvungna att beställa tillsatsen som kostar kring 5 000:- färdigmonterad. Problemet är att jag inte vet riktigt hur och vad tillsatsen gör! Verkar som att pannan har svårighet med den tunna luften och då undrar jag:
1) vad gör det här kittet för nytta och hur fungerar det egentligen?
2) kan man på något sätt använda Truman D till att även värma motorn via en värmeväxlare?

Tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig lite på traven (allt går inte att Googla! : )
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det står så här i deras skrift om D6:an:

Altitude kit for longer heater operation at elevations of 1500 to 2750 m.


Vad är långt i detta sammanhang?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det står så här i deras skrift om D6:an:

Altitude kit for longer heater operation at elevations of 1500 to 2750 m.


Vad är långt i detta sammanhang?

Det borde vara så att de går för fett i den tunna syrefattiga luften.
Så det finns väl risk att det sotar. Men jag gissar att det funkar tillfredställande under växlande användning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det verkar så! Hittade på nätet en notis om Waeco's dieselhäll med inbyggd elektronisk kontroll (startas manuellt med separat knapp) som troligen ger "rätt dosering" av luft/diesel på hög höjd...
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En fråga var köpte du den och vad får man ge för en sådan?
Jag köpte den ifrån ett företag som heter Welcome to website-JPParkingHeater
Ett mycket seriöst företag som levererar inom 14 dagar från best. flygfrakt
Med DHL.
Priset totalt med frakt och införselkostnad blev för mig 4500kr
 
F

F.d. 4956

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Den lille 2Kw luftvärmaren är jag intresserad av. Den borde funka ypperligt i mitt blivande husbilsbygge (chevrolet van)

Men jag undrar, går det att flytta termostaten så att den sitter exempelvis i kontrollenheten? Jag är lite sugen på att uppgradera kontrollenheten till en digital variant som ger lite info som tex, rumstemperatur, strömförbrukning och så där? Eller det går inte? :)

Finns den möjligheten månne?
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag har inte konfronterats med dessa kinakopior men till Eberspächers luftvärmare (både diesel o bensin) kan man antingen låta det inbyggda NTC motståndet mäta temperaturen på den luft som kommer in i värmaren och låta detta värde styra regleringen. Duger säkert som pausmärme i en firmabil.

Men man kan köpa till en yttre tempgivare som kan placeras på valfri plats i fordonet och låta den ta över den inbyggda givarens funktion. Jag förutsätter att denna reglering ger jämnare klimat i bilen. Själva givaren är som en sockerbit ungefär i storlek.

Antar att Webastos motsvarande modeller har liknande möjligheter. Kinakopiorna ser ju, i alla fall på utsidan, mkt lika ut sina tyska förebilder men om de är så lika att man till och med kan använda tillbehör från originalen har jag ingen aning om.

På äldre sprakare var det enklare. para att koppla en termostat till värmaren till -från istället för tiduret. Dessa värmare hade bara ett värmeläge.

Nya Sprakare och Webasto har 4 olika effektsteg.
 
F

F.d. 4956

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag har inte konfronterats med dessa kinakopior men till Eberspächers luftvärmare (både diesel o bensin) kan man antingen låta det inbyggda NTC motståndet mäta temperaturen på den luft som kommer in i värmaren och låta detta värde styra regleringen. Duger säkert som pausmärme i en firmabil.

Men man kan köpa till en yttre tempgivare som kan placeras på valfri plats i fordonet och låta den ta över den inbyggda givarens funktion. Jag förutsätter att denna reglering ger jämnare klimat i bilen. Själva givaren är som en sockerbit ungefär i storlek.

Antar att Webastos motsvarande modeller har liknande möjligheter. Kinakopiorna ser ju, i alla fall på utsidan, mkt lika ut sina tyska förebilder men om de är så lika att man till och med kan använda tillbehör från originalen har jag ingen aning om.

På äldre sprakare var det enklare. para att koppla en termostat till värmaren till -från istället för tiduret. Dessa värmare hade bara ett värmeläge.

Nya Sprakare och Webasto har 4 olika effektsteg.

Ja just det. Det var väl ungefär så här jag funderade. :)

Hoppas någon vet! :applaus::msn_hot:
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Den lille 2Kw luftvärmaren är jag intresserad av. Den borde funka ypperligt i mitt blivande husbilsbygge (chevrolet van)

Men jag undrar, går det att flytta termostaten så att den sitter exempelvis i kontrollenheten? Jag är lite sugen på att uppgradera kontrollenheten till en digital variant som ger lite info som tex, rumstemperatur, strömförbrukning och så där? Eller det går inte? :)

Finns den möjligheten månne?

Efter att ha kikat på http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/78352d1384887299-dieselheater.pdf sidan 10 i PDF:en så är jag inte fullt övertygad om att att det är möjligt att flytta sensor (som jag för övrigt inte identifierat i schemat) Möjligen kan det vara "Overheating sensor" som används.
Dock borde den gula kabeln mellan vridkontrollen och kontaktstycket till fjärrkontroll starta värmaren på full effekt så länge man lägger +12V på den. Tänkte prova använda den själv till nåt vettigt, kanske fjärrkontroll med timer, eller så att dieselvärmaren startar samtidigt som den elektriska motorvärmaren via tiduret på stolpen. Eller varför inte GSM-start så man slipper kliva upp kl 05 för att slå igång värmen innan jobbet nu på mornarna.
 
Toppen