• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navigationsapp för Android

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har drabbats av en Android. En Xperia Z1. Blir då givetvis väldigt sugen att testa den som navigator. Vilken app är bäst/mest prisvärd för Android.

Har en del erfarenhet av navigationsappar i iPad. Kan någon app överföras eller flyttas mellan iOs och Android? Som mellan olika iOs-enheter?

:-/<rister
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Jag föredrar Navigon eftersom den finns till både IOS och Android. Inte den billigaste men ändå prisvärt i förhållande till en lös GPS.
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Hej På Dig!
Jag kan varmt rekomendera en App som är kostnadsfri och riktigt bra Gps med fartkameravarningar med mycket mer.
Appen heter " Waze".
Lycka till

Tony
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Hallå Håkan och tack. Innehåller Navigon för Android också ADAC:s camping plugin?

:-/<rister
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Ja ADAC Camping finns att köpa inne i appen tillsammans med Michelins röda o gröna och ett tilläggspaket med POI.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Et par litt anderledes apper er Navigator fra MapFactor - denne finnes både i gratis utgave med Openstreetmaps (OSM) og betal utgave med Teleatlas kart. Den andre er Osmandr som kan testes gratis, fullversjon ca. 60 kr - vil en ha høydekurver så koster det 15 i tillegg. Osmandr bruker Openstreetmaps kartverket og har og integrasjon med kartverkets vedlikeholdsdatabase.

Begge appene med OSM oppdaterer de kartregioner en velger å ha en gang pr. mnd om det er endringer på kartdata - ett land er en eller flere regioner. Tyskland har for Navigator 4 regioner, Sverige 1.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Har använt /testat Sygic (i plattan), parallellt med Garmin (traditionell fristående navigator) under sommarens resor.

Sygic känns överlägsen i städer tack vare större detaljrikedom. Garmin har färre "hyss" för sig i form av tokiga vägval längs landsvägen. Båda kan hantera egna poi-filer.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Har använt /testat Sygic (i plattan), parallellt med Garmin (traditionell fristående navigator) under sommarens resor.

Sygic känns överlägsen i städer tack vare större detaljrikedom. Garmin har färre "hyss" för sig i form av tokiga vägval längs landsvägen. Båda kan hantera egna poi-filer.

Helt otroligt, skulle kunna varit jag som skrivit detta. Håller med fullt o fast.
//Tommy
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Jag tycker det beror lite på vad man behöver använda navigator-appen till för vad man väljer. Här är mina funderingar över de jag använder:

Google Maps:
Fördel: Är väldigt trevligt då man vill se satellitbilder istället för karta. Är ganska exakt numera i uträkningen av ankomsttid.
Nackdel: Lite inställningar och ingen hastighetsmätare. Jag är också osäker på om man kan få satellitbilder som offline-karta. Om det går så fungerar de bara då man är uppkopplad till Internet.

Sygic:
Fördel: Har ett i stort trevligt gränssnitt och jag gillar att man kan få mycket valfri information direkt på skärmen, speciellt om man har den i liggande format.
Nackdel: Inexakt ankomsttid (alltid mycket för lång tid) och att den inte räknar snabbaste vägen korrekt ibland utan väljer helt fel väg, trots att den har rätt information i sina kartdata.

Navigon.
Fördel: Har mig veterligen alla, åtminstone svenska, adresser, inkl. de fastigheter som finns ute på landet. Jag har slagit in ett 100-tal adresser som inte har vanliga vägnamn ute på landet och den har inte missat någon gång.
Har en väldigt trevligt val att kunna välja "vackra" färdvägar och då få tre förslag på dem. Exakt hur de räknar ut vilka vägar som är "scenic" vet jag inte men det blir alltid bra mindre landsvägar, perfekt då man husbilsåker tycker jag.
Nackdel: Dålig live-trafikinformation, åtminstone i Sverige. Onödigt krånglig programvara.

TomTom:
Fördel: Har den mest exakta ankomsttiden. Har också den bästa live-trafikinformationen så att man i större tätorter kan bli omdirigerad vid köer, bra för mig när jag är i Stockholm.
Nackdel: Bara ett alternativ på färdväg.

Waze:
Fördel: Får snabb exakt information om hinder och faror av olika slag (inkl. polisen om man är intresserad av det) på grund av att användarna själva skriver in så fort det är något som händer i trafiken. Har också en väldigt exakt ankomsttid och är duktig på att planera om vid köer m.m. då den hela tiden tar information från alla användare om deras hastigheter och kan räkna om vartefter.
Nackdel: Måste vara uppkopplad till Internet. Man ser inte hastighetsbegränsningen på den väg man kör på.

Sen finns det några till men jag har testat dem för lite för att ha någon direkt synpunkt på dem.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bästa navigationsapp för Android

Tack MatsFo! Jag är imponerad..., och fick lära mig massor.

Fan, jag hade nästan glömt hur fantastiskt det här forumet är! :)

:-/<rister
 
Toppen