• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

F

F.d. 11253

Guest
Hej!

Jag har precis kommit hem med min brittiska husbil och är riktigt imponerad. Varför har jag aldrig haft husbil förr? Bilen är en Fiat Rapido 710, Le Randonneur.

Nu är det i alla fall dags att få ut miles per hour-mätaren och sätta in km/h-mätaren. Jag vet faktiskt inte om jag ska ge mig på det själv eller om jag ska hitta någon som kan fixa det. Därför undrar jag hur krångligt det faktiskt är. Jag hittar inte särskilt mycket information om detta. En bättre manual, typ Haynesmanual om det hela vore bra. Är det någon som vet var jag hittar detta, alternativt har koll på hur ett mätarbyte går till? Jag tar gärna mot tips och råd, och framförallt; gör jag det som halvteknisk amatör det eller bör jag överlåta det till någon annan?

Tack
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Hej
Jag var med när Fiat verkstaden bytte vårt kombi instrument som garanti jobb.
Bytet var väldigt enkelt, problemet är att man måste få fordons datorn att synka med mätaren. Detta fixade verkstaden med koppla upp den på diagnostik datorn och köra ett kommando.
Det hela tog mindre än en timma.
Så att byta själv är ju inget problem det gäller bara att få en verkstad synka den.
Lycka till.

Lars
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Jag hade en Fiat -99 för flera år sedan. Vad jag minns så satt mätaren med två skruvar i framkant sedan var det bara att lyfta ur hela instrumentet efter att ha lossat hastighetsmätarvajern samt kontakterna. Man lyfte instrumentet rakt ut från panelen. Mycket enkelt.

/Kenneth
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Hej disco, har haft ut min mätare (99 Ducato) flera gånger senaste tiden på grund av att den inte vill lysa,
men som Kenneth säger är det bara 2 torxskruv som håller den på plats, däremot kan jag rekommendera dig att lossa
vajern direkt på växellådan då den är så kort att du inte får handen emellan instrumentbrädan och instrument, resultatet blir att
du fördärver låsflänsen i nylon som låser vajern mot instrumentet, fick köpa en ny vajer för drygt 800 pix, men den var vid jämnförelse
10cm längre än den gamla, lycka till!

Om nån undrar, nej jag har inte lyckats att hitta felet än, men jag ger mig inte så lätt :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Er det ikke en liten reostat på 99 modellen for instrumentlyset, husker ikke helt hvordan det var på den. Men bruk multimeteret og kontroller spenningene inn på baksiden direkte i kontakten.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Tanken har föresvävat mig ett antal gånger Knut, men än har ingen kunnat
tala om var strömställaren skulle sitta i så fall?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Mener det var en sak langt nede på høyre side av rattstammen, bare toppen på hjulet tilgjengelig. Mellom en halv og en cm bred nesten 2 cm lang vertikal i en ramme omlag en halv cm bred hele veien tundt "hullet".

Det er noen år siden jeg hadde en 1999 Fiat solgte den i 2008.
 

birkeben

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
3196
Medlemskap
2023
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Hej För att spara utgiften på hastighetsmätare Köp en GPS o använd den som hastighetsmätare Typ Garmin. 1490TV Kan även användas som backkamera mottagare. Mile lättare att hålla reda på gånger 1,6 är Km.
Då får du de som du behöver som visar hastigheten bättre än byta instrument Vilket nog är kostsamt. Är bilen Flyttgods import är de lagligt att köra.
Jag har en bil från USA. MVH Birkebn.
 

birkeben

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
3196
Medlemskap
2023
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Hej. Du var ifrån Varberg Tala med J.R. Larmcenter Lindome.
MVH
 
F

F.d. 11253

Guest
Sv: Byta hastighetsmätare, Fiat Ducato -99

Strålande svar! Tack för hjälpen. Följde StorDansks tips; skönt att du lät mig lära av dina tidigare misstag så jag slapp dra av låsflänsen. Allt funkade precis som du sa. Mätaren är bytt och allt förutom lampan till blinkersen verkar fungera nu. Om något inte kopplats in rätt eller om det är något annat som kan spöka (vad?) får jag försöka hitta så småningom.

Birkeben: Jag hade redan en mätare, fick med två olika vid köpet så jag behövde inte bränna några pengar på denne. Skulle verkligen kontrollbesiktningen tillåta en GPS istället för mätare i km/h? Det är inget flyttgods.
 
Toppen