• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigator för Truck (lastbil)

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Kan jag få lite tips om vad det finns för Navigator för lastbilar (truck). Tycker inte att dom vanliga för personbilar alltid passar för större husbilar. Helst vill jag kunna ladda ner till min ipone.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Navigon (läs Garmin) har en lastbils/husbilsapp för 659 kr, vet inte om den är värd priset.

image-701320.png
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Hej

Tyvärr är det inte bra, har använt den en hel del och den försöker ofta lura in dig på gator där man inte får köra med tunga fordon.

Med vänlig hälsning,
Stig
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
S

Sören-6830

Guest
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Hej

Tyvärr är det inte bra, har använt den en hel del och den försöker ofta lura in dig på gator där man inte får köra med tunga fordon.

Med vänlig hälsning,
Stig

Har den också och använder den alltid tillsammans med iPad. Det är svårt att säga hur effektiv den är för med hjälp av den ska man ju undvika "fel" platser, hur många sådana man klarat sig ifrån kan man ju inte veta.
Med undantag av ett par gånger på ca 2 000 mil mestadels i Tyskland och Frankrike, har det fungerat bra, speciellt i jämförelse med den originalmonterade Kenwood som ideligen (så länge vi försökte köra efter den) lurade in oss på alla möjliga och omöjliga vägar.
Undrar om något navigationsprogram för större bilar är 100%-igt säkert, det måste vara mycket lätt för programmerare att glömma eller förbise någon passage.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Att MobilLife + länkas till Navigon är också en stor fördel.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Med Map Factor GPS Navigator, som är gratis, kan man välja att använda gratis kartor, köpa TomToms vanliga eller TomToms Truck-kartor. Den sistnämnda kostar €50 för hela Europa, det är ett in app-köp.

Men hur bra appen eller TomToms Truck-info är vet jag inte. Men det är så billigt att jag tänkte köpa och testa om någon vecka då jag behöver det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Kartene er bra i store deler av Europa, men truck info er dårlig for Sverige og delvis for Norge. Dette kommer hovedsaklig fra manglende info fra vegmyndighetene. Hadde en forløper til dagens Navigator med truck opsjon og den var flink til å finne ruter både i Windows og Windows Phone utgaven.
Android utgaven ser ut til å være identisk med Win utgavene i dag - ikke merkelig når det også finnes / fantes en Linux utgave. Når du blar rundt i settings så ser du endel av parameter settingene for truck, med kommentar om at det ikke fungerer om du ikke har rett kartverk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Søk i google shop etter Navigator Free, du får da selve programpakken fra denne kan du kjøpe de kartpakkene du trenger. Produsenten er Mapfactor og dagens utgave er 12 eller 13 (husker ikke helt) testet selv versjon 9 truck og den var meget bra i Europa og klarte også de områdene i Norge hvor kartdatene var oppdatert men frihøyde og bredde, aksellast begrensningene var på plass for mye større områder allerede den gangen.
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Har under ett par år haft en Garmin dezl 560 i lastbilen.
Den fungerar bra även ute i Europa.
Man kan välja mellan lastbil, husbil eller personbil.
Man ställer in : höjd, längd, totalvikt, bredd, maxvikt per axel och vådliga ämnen.
Den ställer in rutten efter de angivna värdena.
Det tar lite längre tid att räkna ut rutten jämfört med andra navigationer som inte
behöver ta hänsyn till vikt, längd osv.
Kan rekommendera den

Hälsn Ola
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Kan bara instämma .... använder oxå denna och kan inte klaga på funktionaliteten. Dock saknas "lastbilsrelaterad" information för många vägar i kartmaterialet.

//Janne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Jag trodde truckar körde omkring i lagerlokaler med gods på lastpallar!

Har språket förändrats utan att jag fått någon vetskap om detta?

Förargad Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Engelska låneord, Jappe! Språket förändras och vi med det....
:D
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för Truck (lastbil)

Inför årets Spanienresa införskaffades i Garmin dezl 760 Lm. Vi har aldrig åkt så bekymmersfritt någon på våra resor till Spanien. Ändå så åkte vi bara på "fria" vägar som var gratis. Helt suverän.
 
Toppen